Usmakskurs i Oslo 21/9-23 kl. 18.

john petter

Fylkesstyre
Bli en bedre brygger ved å lære å gjenkjenne de vanligste usmakene i hjemmebrygg og hvordan du kan unngå dem. Det neste i rekken av våre populære usmakskurs vil bli avholdt torsdag 21. september kl. 18.00 i Drammensveien 43.
Alle våre usmakskurs ledes av en sertifisert øldommer. Kursene er gratis og kun for Norbrygg-medlemmer. Merk at dette kurset primært kun er for Oslo-medlemmer, men vi åpner for Norbryggmedlemmer fra andre fylkeslag 17. september kl. 00.
Påmelding i Hoopla.

Det er lov å ta med øl, både med og uten usmaker.
Vel møtt!! :)
 
Sist redigert:
Takk for fint kurs - både til ledelse og deltakere. Knut er en dyktig pedagog; han presenterer "fagstoffet" på en god måte og leder diskusjonene med stø hånd. Diskusjonene er viktige; det er veldig interessant å få drøfta de erfaringene vi har - og de mulig årsakene til de usmakene vi har opplevd å produsere.

Jeg er stadig usikker på to stoffer, DMS og (særlig) diacetyl, når jeg møter dem - eller øl som visstnok skal ha dem - i virkeligheta. Det kunne vært interessant med en smakskveld med disse som et temainnslag - altså en slags blanding av smakekveld og usmakkurs. Kannskje kunne en triangeltest være et artig innslag? Da tenker jeg særlig på diacetyl. På kurset nå hadde jeg store vanskeligheter med å kjenne forskjell på det udoserte ølet - Carlsberg - og Carlsberg dosert med diacetyl.

John Petter nevnte at det blir andre piller - dvs. fra en annen leverandør - neste gang. Nå har jeg vært på to kurs i år, og skal sjølsagt stille meg bakerst i køen, men jeg får veldig lyst til å prøve dem:).

Et sånt kurs gir mersmak (til tross for all usmaken:)) - og det ser litt fristende ut å prøve seg på et dommerkurs, også:).
 
Tilbake
Topp