utbytte med corona maltmølle og speidel 25 liter

Hvilke utbytte kan jeg forvente med en corona mølle, er det en god mølle denne corona mølla som følger med i startsettet til petit? Eller bør man gå for en annen løsning? Erfaringer noen?
 
DEt kan være litt vanskelig å finne rette malingsgraden med en coronamølle, men du bør kunne fp samme utbytte med denne som en mer fancy mølle. Du bør forvente å få et utbytte på mellom 75-80%. Selv ligger jeg jevt på 80% utbytte med litt erfaring og kjennskap til maskineriet. Med store mengder malt kan det være greit å stoppe opp og røre i mesken en gang under hovedsteget.
 
ovestad skrev:
DEt kan være litt vanskelig å finne rette malingsgraden med en coronamølle, men du bør kunne fp samme utbytte med denne som en mer fancy mølle. Du bør forvente å få et utbytte på mellom 75-80%. Selv ligger jeg jevt på 80% utbytte med litt erfaring og kjennskap til maskineriet. Med store mengder malt kan det være greit å stoppe opp og røre i mesken en gang unfder hovedsteget.

Og du bruker da corona mølla til speidelen?
 
Og du bruker da corona mølla til speidelen?
Nei, jeg har oppgradert til valsemølle. Men, jeg tror ikke det er umulig å komme opp i samme effektiviteten med en coronamølle.

Med Coronamøllen kan det være litt vanskelig å finne tette malingsgraden som er passe grov og samtidg at alle kornene er knust.
 
Jeg lå stabilt på 79 - 82% utbytte når jeg fikk ferdigknust malt fra maltbua. Så skaffet jeg meg corona maltmølle, og siden har jeg ikke vært over 66% :mad: Når den er justert slik at korna bare brister, så knuser den ikke alle korna. Så da stammer jeg den litt, og da blir det heller til at den rovmaler i stedet.

Jeg kommer til å kjøpe Monster Mill for å bekrefte/avkrefte at det lave utbytte skylles corona kverna.
 
Jeg har pleid å ligge på rundt 80% utbytte med min Corona-mølle i det siste, inntil jeg ble litt lei av for mye mel i mesken og justerte den til å grovknuse mer. I går så det ut til å gi ca 75%, som jeg synes er helt greit. Mesken ble fortere klar også. Dette med kjøleboks og bazooka.
 
corona maltmølle og speidel funker fint for meg hvertfall, ligger stabilt på 80% når jeg brygger, rører ikke i mesken underveis heller  :)
 
Skjønner nå at mitt lave utbytte kan skyldes andre ting. Vil forresten for fint kvernet malt redusere utbytte?
 
Lavt utbytte kan fremdeles komme av kverningen, men en Corona kan justeres. Dessverre er den også litt sær og vanskelig, så det er ikke nødvendigvis less å få den til å kverne jevnt.
 
ThomasRS skrev:
Skjønner nå at mitt lave utbytte kan skyldes andre ting. Vil forresten for fint kvernet malt redusere utbytte?

Fint kvernet malt vil vel utelukkende øke effektiviteten. Men man kan få andre uønskede problemer. Coronaen min knuser skallet på maltet ganske kraftig, så jeg er glad jeg bruker BIAB-metoden sånn sett. Smaksmessig vet jeg ikke.
 
Tilbake
Topp