Uten plop og 3 dager siden pitching

Har satt en bayer, med fermentis saflager 34/70. Pitchet den på ca 8,5 grader for 3 dager siden, og ikke noe tegn til plop og dessuten SG er akkurat det samme som da den ble satt dvs 1050 . . .Det er snakk om 21 liter og to pakker som var det som fulgte med dette settet. Har brukt to slike pakker før med en tsjekkisk lager med mye høyere OG før, men da pitchet jeg med litt høyere temp. dvs 12-13 grader. Jeg vet at ting tar tid med undergjær, men er litt foruroliget fordi OG ikke har forrandret seg siden jeg pitchet. Litt i despereasjon har jeg tilsatt en høstet gjær av samme type . . kun en halv dl slurry som er høstet fra forrige batch med samme gjærtype. Den har riktignok stått 3 uker i kjøleskapet, så det kan hende at det er en god del gjærceller som er borte, men i utgangspunktet har jeg altså pitchet "rett" mengde i forhold til hva som er brukt før, altså det som fulgte med i settet.. Jeg har altså brukt denne tørrgjæren som jeg har høstet nå 2 ganger med hell, og uten problem og strålende resultat. Nå altså er jeg litt bekymret for at det ikke har kommet igang. Bør jeg være enda litt mer tolmodig ?
 
Anbefalt dosering:
8-12g pr 10L ved 12-15c.
20-30g pr 10L ved 9-12c

Ville hevet temp et par grader...
 
iflg mr. malty bør jeg ha 20 gram på 21 liter, jeg har 23 . . . .Enda mr.malty er ifølge noen produsenter og en god del andre kjent for å overdrive litt . . . .Har hevet den litt, så den står nå på 11 grader. Den har stått på 9 grader mens selve bryggen har temp på 10. Den har nå 11 grader også. Min tsjekkiske pilsner med og på 1058 ble gjæret på 10 grader, og begynte ploppe etter et døgn med samme gjærmengde og mengde vørter, så derfor ble jeg litt bekymret. Den ble riktignok faktisk pitchet 2 grader høyere, det samme med de to neste pilsene som jeg brukte høstet gjær fra akkurat denne. Alle utviklet seg til å ble usedvanlig bra og gjæret fint
 
Vær tålmodig. Den kommer.
Alt for ofte når folk brygger lager/bayer og annet, så kommer ploppe-panikken.
Ofte tar det MINST 4 døgn før det starter, men det skal nok komme i gang.
 
Takk . ... hehe . . Jeg får gi den et par dager til . . .Hvis det da ikke er noe tegn til forandring av SG og fortsatt null bobling, kanskje jeg bør tilsette en pose til . ..Selv om jeg hadde såkalt underpitchet ville det jo vært litt aktivitet likevel, antar jeg. Gir den et par dager til, så får jeg se . .
 
Enig. Ventet 4 dager selv før jeg så synlig gjæring på en lager. Kikket innom gjæringskaret flere ganger om dagen med stigende bekymring. Men til slutt så jeg endelig tegn på gjæring og kunne puste ut.
 
Fikk nok panikk fordi jeg hadde glemt at det var slik første gang jeg brukte undergjær også, men de 3 andre gangene høstet jeg 2. og 3. generasjon fra den første, og pitchet, og fikk "reaksjon" i gjæringskarret , kun etter 20 timer . . Samt at jeg på første generasjon brukte litt høyere temperatur
 
Lurer forresten på om jeg kan ha rehydrert gjæren for kaldt. Tror jeg faktisk gjorde en feil her . . Tror nok det kokte vannet ble kjølt ned litt for mye, ned til ca 13-14 grader istedenfor ca 23 slik det står på Fermentis sin pakke . . Kan dette gjøre at den likevel får osmotisk sjokk ? Når jeg dehydrer gjæren med såpass kladt vann ?
 
Nei, gi det tid, det kommer igang.
Husk mange pitcher gjæren tørt i karet som allerede er nede i 12 grader.
Så om du rehydrerte på 12 grader, så dør ikke gjæren av den grunn.

Slapp av mann.....det kommer til å skje noe innefor 48 timer.
 
Da den hadde stått 2 dager målte jeg den til det samme som OG, dvs 1050, så akkurat da gikk jeg ikke glipp av et enest "plopp", men målte nå, da var den på 1034 :) Ser ut at det skal gå greit :) Det gikk altså 4 dager før det skjedde noe særlig :)
 
Godt mulig lokket ikke er helt tett på, så i stedet for plopp i låsen, siver det ut annet sted.
Bra det skjer noe uansett opp i der....
 
Jeg brygget i plastkasser fra europris. Ingen plopping, men øl ble det
 
Tilbake
Topp