Utgått tørrgjær?

ble forsøkt solgt tørrgjær WB-06 som var utgått 02-2017 til halv pris forleden dag under argumentasjon at det bare var å bruke to pakker.

Jeg ble ganske irritert, men har de rett i at fremdeles minst halvparten av gjæra er i live?
 
ble forsøkt solgt tørrgjær WB-06 som var utgått 02-2017 til halv pris forleden dag under argumentasjon at det bare var å bruke to pakker.

Jeg ble ganske irritert, men har de rett i at fremdeles minst halvparten av gjæra er i live?

Hvis den har vært oppbevart i 4c hele levetiden så er viability ca 40%. Jeg har spurt Fermentis.
 
ble forsøkt solgt tørrgjær WB-06 som var utgått 02-2017 til halv pris forleden dag under argumentasjon at det bare var å bruke to pakker.

Jeg ble ganske irritert, men har de rett i at fremdeles minst halvparten av gjæra er i live?

Prøvde de å selge deg de to utgåtte pakkene til samme pris som én som var innafor, eller fikk du de to til halve prisen av den igjen? (Altså 22 kroner eller så)? Det første ville være temmelig drøyt, mens det siste forekommer meg å være et greit tilbud, på linje med når daglivarebutikkene gir 50% ved utløp av "best før".

Hvis du skal brygge weissbier ville jeg uansett gått for fersk gjær.
 
Hvis du skal brygge weissbier ville jeg uansett gått for fersk gjær.[/QUOTE]


Fersk gjær er nok mest optimalt. Skal du først bruke tørr, så vil jeg ydmykt påstå du tenker rett.
Fikk smake en hefe med wb06 og den var aldeles nydelig. Klarte sånn sett ikke å si den var noe dårligere enn med min 3680. Utgått gjær er alltid risiko. Ikke større enn at hvis du er raus og bruker et par pakker så blir det bra.
Pass på headspace.. den gjæra tar i litt..

Kjøpte 3rør med 380 til påska og et par pakker med den WB06 . Skal se om jeg klarer å kjenne forskjell. Synes det plutselig et blitt godt med hefe.. likte ikke det klisset før, men nå er det plutselig en favoritt.
God påske og lykke til med brygginga


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp