Utstyr (BB, Speidel?) til utvikling av gårdsbryggeri

50 speidel får dere solgt med ikke al


Tror det var snakk om å prøve/lære seg å brygge øl her, da TS og samboer hitill kun har sett på ekstraktbrgging. Økonomisk og komersielt tror jeg for å være ærlig, det koster mer enn det smaker å gå for gårdsbryggeri, spesielt om det ikke er spesielt drevne bryggere som står bak.

Jeg rent personlig ville gått for speidel, om ikke annet kan dere drikke god, hjemmelaget øl mens dere vurdere også andre små virksomheter. Jeg skal aldri si aldri, men se om dere får ølbrygging til å bli lidenskapelig hobby først, så dere har lys i tunellen i de endeløse haugene dere må stange huet gjennom for å komme i mål (ingen praktisk erfaring selv altså, men byråkratiet kan ta livsgnisten fra en, det ser jeg jo i andre aspekter som nok er langt lettere å få til enn tillatelse til å selge øl)
Da missforstod jeg helt. Beklager.
 
Helt korrekt, Risvold. Vi er på eksperimenteringsstadiet, og vil gjerne utvide interessen utover ekstraktbrygging, samtidig som vi kanskje snuser på en framtidig mulighet for salg. Det er et stykke fram dit, men jeg vil gjerne prøve å pense interessen i en retning som er fruktbar for en slik plan om den skulle bli aktuell. Ellers takker jeg for alle tips. Nå kommer vi til å gå for en 20l Speidel i første omgang. Gjerne brukt. Så får vi se.

Grunnen til at jeg nevnte 2xbb60, var bare at selve bryggedagen kanskje går noe kjappere. Men jeg tror vi lar den ligge :)

Frode78: Takker for det regnestykket ditt. Det setter ting litt i perspektiv. Vi kommer definitivt til å ta kontakt med forskjellige bryggerier før vi ev. tar dette videre. Inntil da ser vi på dette som en hobby med potensiale (og selvfølgelig "matauk" :)).
 
Grunnet økonomi og det at vi ikke har så veldig dårlig plass, havnet vi likevel på BB60-sett fra ølbrygging.no i denne omgang. Sammen med et par kit å starte med, får vi nok bryggeprosessen inn smått om senn. La også ved et par juleøl-kit fra dem, håper det leverer :D Takker igjen for alle tips.
 
Tilbake
Topp