Utstyr til brygging.

Heisann!

Helt ny på bryggefronten. Er det noen som har en liste med utstyr jeg trenger for å brygge skikkelig øl. Jeg føler jeg ser på masse utstyr, uten å vite hva jeg egentlig ser etter :)

Hva bør jeg bruke av kr. på utstyr. Jeg har god plass til selve bryggingen og lagringen.

Håper på svar.

Hilsen en fremtidig brygger.
 
Heisann!

Helt ny på bryggefronten. Er det noen som har en liste med utstyr jeg trenger for å brygge skikkelig øl. Jeg føler jeg ser på masse utstyr, uten å vite hva jeg egentlig ser etter :)

Hva bør jeg bruke av kr. på utstyr. Jeg har god plass til selve bryggingen og lagringen.

Håper på svar.

Hilsen en fremtidig brygger.

For et enkelt oppsett, omtrent slik:

-36l eller 30 liter kokekjele med tappekran på for å varme vann og for å koke vørteren.
-Kokeplate på mellom 2 og 3 kilowatt, evt. gassbrenner hvis du kan jobbe utendørs.
-Du trenger en sleiv eller lignende for å røre i gryten og i mesken.
-spiralkjøler
-Kjøp to stk. 30l gjæringsbøtter m/lokk fra Europris eller liknende. Kjøp samtidig tappekran, gjærlås og medhørende gummipakning for gjærlås til en av bøttene.
-Termometer
-Hydrometer
-Pumpehevert
-Meskekar (billig kjøleboks fra Biltema eller liknende, samt kobbermanifold du lager selv med deler fra bilteama/Clas Ohslon) Google -meskemanifold for veiledning. Evt. kjøpe en meskepose å bruke istedet for manifold, men jeg synes det er en mer tungvint metode.
-Silikonslange til bruk på meskemanifold.
-Bryggrens (PBW?)
-Starsan (for desinfisering av alt som kommer i kontakt med Vørter, samt flasker før tapping.
-Korker og korkeapparat. Best å kjøpe benkmodellen med en gang (og ikke den lille håndholdte)
-Vanlig sprutflaske for å ha Starsanoppløsning i, for desinfisering av sleiver, termometer etc. under bryggeprosessen.
-Flaskerfyller (rør for montering på tappekran på den ene bøtten din)
-Flasker (bjørnunger er 40 kroner pr. kasse på din nærbutikk hvis du spør pent)
-Flaskebørste
-Et par vanlige ti-liters bøtter godkjent for næringsmidler (se merking, vanligvis under) for mixing av Starsan, siling av mesk før den er klar nok til å gå i kjelen etc.

Er nybegynner selv, men har fått mange vellykkede brygg med slikt utstyr.

Hvis du har tilgang til et eget rom for gjæring, bør du etter hvert bestille deg en STC-1000 for stålkontroll på gjæringstemperatur.


Har jeg glemt noe?
 
Sist redigert:
Selv syntes jeg dette med meskekar var et hinder for meg å starte opp - forsto ikke hvordan jeg skulle lage det. Da jeg skjønta at man ikke trenger meskekar, men kan bruke meskepose (BIAB), ble terskelen for å starte mye lavere. Særlig tungvint er det ikke. Pose i kjele - ferdig butikk. Men det er smak og behag.
 
Bryggebutikker selger ferdige startsett med alt du trenger for å komme i gang. Største enkeltutgiften er store kjeler om du ikke har det fra før. Det er mulig å gjøre det litt billigere ved å handle litt på Europris o.l. - komplett startsett for Brew-In-A-Bag ligger på ca 5000 kroner. I tillegg bør du absolutt kjøpe flaskefyller, flaskeskyller og hevert. Koster ikke mange kronene men gjør livet svært mye enklere.
 
BIAB FTW. Hvis du vil ha mere arbeid er det lett å oppgradere til eget meskekar osv etterhvert, og BIAB-spesifikke kostnader er meget begrensa (meskepose til under hundrelappen).
 
Høres bra ut det her :) Tenker å brygge på kontoret, her har jeg en kjøkkenavdelig jeg kan benytte + samt et rom m/lagringsplass. Så jeg har god plass.

Hvor handler folk dette? På nett eller i butikker? Jeg holder til i Drammen.
 
Bryggeland har butikk i Drammen. Der får du det meste. Europris har diverse småtteri. Først og fremst billige gjæringsbøtter. Ellers er Biltema og ebay uvurderlige for oss sjølmekkere. Kan også være du finner billige kjeler hos storkjøkken, båtutstyrsbutikker eller på loppemarked/finn/bruktbutikk/dette forumet.
 
Ja, jeg har akkurat fått med meg at bryggeland er i Drammen.. Skal ta meg en tur dit☺ ellers er jo biltema/jula i området bør man regne rundt 10.000 for et godt bryggesett?
 
Ja, jeg har akkurat fått med meg at bryggeland er i Drammen.. Skal ta meg en tur dit☺ ellers er jo biltema/jula i området bør man regne rundt 10.000 for et godt bryggesett?
Man kan fint skaffe seg det man trenger for 5000 kr. Jeg ville ha begynt med det grunnleggende og eventuelt utvidet etterhvert. Men om lommeboka er proppfull så er det jo bare å kjøre på - men det er ikke nødvendig for å lage tipptopp øl.
 
Skal man brygge BIAB er det nesten vanskelig å komme opp i 10k om man skal basere seg på batcher a ca 25 liter... Ting som er "kjekt å ha" og som koster litt er magnetrører, emyltelmerkolbe, flasketre, refraktometer og Thermapen termometer, men selv da er du ikke oppe i 10k om du samtidig kjøper en startpakke for BIAB. Men med Co2-anlegg og fat i tillegg så bikker du 10k med grei margin...
 
Billig kjøleskap fra finn, stc-1000 og en varmekilde. Kanskje magnetrører og kolbe og.

Du kan lage verdens beste vørter, men hvis ikke kompisene som lager ølet har det bra så hjelper ikke det.
 
Tilbake
Topp