Heisann!
Helt ny på bryggefronten. Er det noen som har en liste med utstyr jeg trenger for å brygge skikkelig øl. Jeg føler jeg ser på masse utstyr, uten å vite hva jeg egentlig ser etter
Hva bør jeg bruke av kr. på utstyr. Jeg har god plass til selve bryggingen og lagringen.
Håper på svar.
Hilsen en fremtidig brygger.
For et enkelt oppsett, omtrent slik:
-36l eller 30 liter kokekjele med tappekran på for å varme vann og for å koke vørteren.
-Kokeplate på mellom 2 og 3 kilowatt, evt. gassbrenner hvis du kan jobbe utendørs.
-Du trenger en sleiv eller lignende for å røre i gryten og i mesken.
-spiralkjøler
-Kjøp to stk. 30l gjæringsbøtter m/lokk fra Europris eller liknende. Kjøp samtidig tappekran, gjærlås og medhørende gummipakning for gjærlås til en av bøttene.
-Termometer
-Hydrometer
-Pumpehevert
-Meskekar (billig kjøleboks fra Biltema eller liknende, samt kobbermanifold du lager selv med deler fra bilteama/Clas Ohslon) Google -meskemanifold for veiledning. Evt. kjøpe en meskepose å bruke istedet for manifold, men jeg synes det er en mer tungvint metode.
-Silikonslange til bruk på meskemanifold.
-Bryggrens (PBW?)
-Starsan (for desinfisering av alt som kommer i kontakt med Vørter, samt flasker før tapping.
-Korker og korkeapparat. Best å kjøpe benkmodellen med en gang (og ikke den lille håndholdte)
-Vanlig sprutflaske for å ha Starsanoppløsning i, for desinfisering av sleiver, termometer etc. under bryggeprosessen.
-Flaskerfyller (rør for montering på tappekran på den ene bøtten din)
-Flasker (bjørnunger er 40 kroner pr. kasse på din nærbutikk hvis du spør pent)
-Flaskebørste
-Et par vanlige ti-liters bøtter godkjent for næringsmidler (se merking, vanligvis under) for mixing av Starsan, siling av mesk før den er klar nok til å gå i kjelen etc.
Er nybegynner selv, men har fått mange vellykkede brygg med slikt utstyr.
Hvis du har tilgang til et eget rom for gjæring, bør du etter hvert bestille deg en STC-1000 for stålkontroll på gjæringstemperatur.
Har jeg glemt noe?