Utstyr-trøbbel!

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Det har seg slik at jeg har 5000 kroner jeg skal kjøpe bryggeutstyr for. Jeg er student, og grunnen til akkurat dette beløpet er den at jeg har solgt noe småtteri fra min andre hobby (Gitar og Musikk) for å klare å kjøpe meg litt skikkelig bryggeutstyr. Fram til nå har jeg brygget BIAB med en gammel aluminiumskjel jeg har lånt av skolen min. Jeg slutter nå i Mai på denne skolen, og må da ha litt eget utstyr, samt at jeg kunne tenkt meg å økt effektiviteten (den har vært på 60-65% så langt)

Jeg bor i Nord-Trøndelag, om det er av betydning (med tanke på frakt og slikt)

Det kan også være greit å vite hva jeg har fra før:

Litt star-san (snart tomt)
Meskepose
Maltmølle (Barley Crusher)
Utstyret som fulgte med Coopers startsett (gjæringstank, hydrometer o.l)
En gammal korkemaskin som spiser flaskehalser (på 24 flasker ødelegger jeg minst 3)
Stekeovn med kjeramisk topp (hyttekjeler kan bli ett problem etter hvert som kjelen blir brukt, kan jeg se for meg)

Jeg har forsøkt å lage en aldri så liten liste over ting jeg MÅ ha, og ting som kan være greit å kjøpe. (Jeg går utifra prisene til Bryggselv)


9,4 DL Starsan - 199,-
PBW 450 Gram - 119,-
Håndkorker bordmodell - 369,-
Meskerører - 29,-
10mm Silikonslange 1,5m - 112,5,-
Termometer Strips til gjæringskar - 49,-
Total for dette småtteriet : 877,50 Minus frakt

Må/Kan (Må i bold)
Kjøler, bygger selv med deler fra Biltema
    - 5 meter 10mm isolerte kobberrør - 349
    - Diverse koblinger - ca. 100-150,-

34L/51L Meskekar (Igloo) - 590/698
    - Diverse kobber og koblinger til manifold + kran - 300-400?...
Kjele 36L/50L Med kran - 1860,-/2295,-
30 Liters gjæringskar med lås og kran - 449,-

Totalt for dette : 3648-4341 - Alt etter hva jeg bestemmer meg for å kjøpe

Og da har jeg ingen penger igjen å handle råvarer til brygg med, samt at jeg ikke har regnet med frakt, noe som garantert blir dyrt her!...
- Om jeg går for meskekar, MÅ jeg ha ekstra gjæringskar for å midlertidig ha vørteren i, mens jeg varmer opp skyllevann i kjelen.
- Om jeg fortsatt skal brygge BIAB vil jeg fortsatt plages med mye trub og dårlig utbytte...

Noen som har noen gode råd, eller forslag til hvor jeg eventuelt kan spare noe penger her?
 
Hva med en sånn bb30 variant med pumpeløsningen? Har ikke brygget på det selv, men det virker ganske kompakt og greit, og skulle vel gå greit innefor budsettet ditt?
 
Joda, men hvordan er muligheten for å brygge øl med relativt høy OG på denne da? 1.065 og oppover?...
 
Får du ikke plass til nok malt kan du fikse høyere OG med maltekstrakt under kokingen.  :yes:
 
Det høyeste jeg har brygga på bb30 er vel 1.068/25 liter. Maltrøret var ganske fullt da, 7,1 kg hvis jeg husker rett, men det er jo bare å gå ned på mengde, med en 15-20 liters batch vil man jo kunne få ganske mye høyere OG.
Det går jo også an å kompensere med litt spraymalt hvis man ikke vil gå ned i mengde, er ikke juks det :)

Temperaturstyringa kan være litt kålete i starten med avvik mellom topp og bånn, men etter et par brygg lærer man den bedre å kjenne så det er lettere å treffe ganske bra. Pumpesirkulasjon vil nok også hjepe her, jeg har bare sirkulert med literskar så langt. Har nok vært litt variabel mesketemp på bryggene mine, men det har blitt mye bra øl fordet
 
Brygger selv på BB30 og har lurt på dette selv. Ser for meg to muligheter. 1. Dobbeltmeske. Regner med det er mulig å løfte utav meskekaret og helle ut malten og fylle på med ny? 2. Lengre koketid. Men da blir jo volumet mindre.

Tror ikke det er mulig uten enten å godta mindre volum og bruk av mer tid enten på dobbeltmesk eller lengre koking?
 
Evt hvis du er litt handy, og har plass til det, kan du jo bygge et plastic-fantastic-bryggeri av labbdunker og vannkokerelementer. Har det selv, og er kjempefornøyd. med alt av kuleventiler, silmanifold, varmeelementer osv koster det hele fra kr 1500 og oppover. Alt selvfølgelig avhengig av hvor dyre deler og materialer du velger å bruke. Har du elkjøpLefdalclasjula,  biltemA og FK i nærheten får du kjøpt alt du trenger der
Jeg har etterhvert investert i falskbunn og har fått en dunk av en bryggervenn, så bryggeriet består nå av 3 dunker på 60 l. (HLT, Meskedunk og Kokedunk.) Har også fått(låne) ei pumpe, og skal jobbe litt med å utvikle temperaturstyringen med PID, SSR osv når jeg får tid til det..

alt blir gjæret i labbdunker, så det blir som regel 40-60litersbatcher..
 
Er det noen som vet detaljer rundt den nye BB30 som kommer snart da? Kommer den med sirkulasjonspumpe f.eks?
 
Jeg tror bb30 v2 er rett rundt hjørnet. Den kommer ikke med pumpe som standard, men kan kjøpes som tillegg til ca 600,-.
Har selv bb30 og har hart OG på 1.070 med 7,2 kg malt. Totalt 23 liter.
Noe særlig mer enn 7,5 kg klarer man nok ikke.
 
Er det ikke en ide å kjøpe en større gryte, fortsette med BIAB og kompensere for trub med litt ekstra malt?

Bedre med billig utstyr og råd til ingredienser enn dyrt utstyr og ikke råd til ingredienser :)


Per Christian
 
pernod skrev:
Er det ikke en idé å kjøpe en større gryte, fortsette med BIAB og kompensere for trub med litt ekstra malt?

Bedre med billig utstyr og råd til ingredienser enn dyrt utstyr og ikke råd til ingredienser :)


Per Christian
Så sant så sant. Holder på å vurdere kjele uten kran også nå, for å spare.... :p Med/Uten kran forskjellen er jo nesten 50 liter øl (5-600kr) jo ! :eek:
 
Jeg kjøpte hyttekjele med kran da jeg begynte å brygge BIAB. Men har ikke engang brukt kranen enda. Tror den er litt overflødig ved BIAB-brygging om man har en god hevert.
 
Tilbake
Topp