Utveksling av brygg

Børge B

Dommer
Som forholdsvis fersk brygger, og dermed en noe utrent gane - ser jeg flere ganger at det kunne vært moro/lærerrikt å få andre bryggere til å smake på eget brygg.

Mulig dette er diskutert tidligere på forumet - uten at jeg har sett det - men eksisterer det en arena for utveksling av brygg ?
Jeg kunne godt tenke meg å sende fra meg en 2-3-4 flasker til 2-3-4 ulike erfarne bryggere, for en uttalelse. (kanskje tilogmed bedømming etter samme skjema som i NM?)
Om en i tillegg hadde "faste" som en sendte til (og kanskje fikk ifra) - så hadde de kunne fulgt utviklingen i fintuningen av resepter.

Finnes denne arenaen ?
Hvis ikke - er det noen som kunne tenkt seg å vurdert noen av mine brygg ?
(Kunne det eventuelt være en egen tråd med "jeg trenger smakere/jeg stiller som smaker" ?)

BorBar skrev:
Som forholdsvis fersk brygger, og dermed en noe utrent gane - ser jeg flere ganger at det kunne vært moro/lærerrikt å få andre bryggere til å smake på eget brygg.

Mulig dette er diskutert tidligere på forumet - uten at jeg har sett det - men eksisterer det en arena for utveksling av brygg ?
Jeg kunne godt tenke meg å sende fra meg en 2-3-4 flasker til 2-3-4 ulike erfarne bryggere, for en uttalelse. (kanskje tilogmed bedømming etter samme skjema som i NM?)
Om en i tillegg hadde "faste" som en sendte til (og kanskje fikk ifra) - så hadde de kunne fulgt utviklingen i fintuningen av resepter.

Finnes denne arenaen ?
Hvis ikke - er det noen som kunne tenkt seg å vurdert noen av mine brygg ?
(Kunne det eventuelt være en egen tråd med "jeg trenger smakere/jeg stiller som smaker" ?)

Hei,
det finnes et tilbud om dette fra Norbrygg, som du finner på denne siden. Det er nok litt godt gjemt, selv fant jeg det via en link under "Bli medlem" på forsiden. Uansett, bare ta kontakt med noen av oss i styret, eller andre du ønsker skal smake, så skulle dette være en veldig grei sak. PM meg om du vil, tar gjerne en smak og gir tilbakemelding. :)

Tar opp igjen denne tråden jeg, men fra en litt ny vinkel..

Jeg kunne gjerne tenke meg å smake noen andre hjemmelagde øl for sammenligning..
kunne gjerne sett for meg at det ble organisert en systematisk utveksling :biersmile:

feks slik:
1 - X stk hjemmebryggere sender X stk flasker hver til en person.
2 - denne personen sorterer/fordeler X forskjellige øl i ti kasser og sender disse X kassene ut til de X som sendte inn.
(før han sender ut så plukker han ut den flasken mottaker selv har sendt inn og beholder denne selv og setter inn en flaske av sitt eget brygg)

Da får man X uavhengige vurderinger og får smake på X øl  :skitbra:

eller blir dette over kanten for hva som er lovlig? :attevar:

tomv skrev:
Tar opp igjen denne tråden jeg, men fra en litt ny vinkel..

Jeg kunne gjerne tenke meg å smake noen andre hjemmelagde øl for sammenligning..
kunne gjerne sett for meg at det ble organisert en systematisk utveksling :biersmile:

feks slik:
1 - X stk hjemmebryggere sender X stk flasker hver til en person.
2 - denne personen sorterer/fordeler X forskjellige øl i ti kasser og sender disse X kassene ut til de X som sendte inn.
(før han sender ut så plukker han ut den flasken mottaker selv har sendt inn og beholder denne selv og setter inn en flaske av sitt eget brygg)

Da får man X uavhengige vurderinger og får smake på X øl  :skitbra:

eller blir dette over kanten for hva som er lovlig? :attevar:

Kan ikke se at dette skulle være lovstridig, hvis noen gjør det på privat initiativ.
Jeg blir svett bare med tanken på organiseringen, men helt sikkert et artig og utbytterikt prosjekt. :)

Ellers er jo hjemmebryggertreff i regi av Norbrygg (de ulike konkurransene) og småskalabryggeriene (Nøgne Ø og Haandbryggeriet), eller på eget initiativ, ypperlig til nettopp å smake og diskutere egne og andres brygg.

Tilbake
Topp