Utvikle oppskrifts verktøy

Hei

Har lett litt etter ett godt verktøy for å lage, finne og dele oppskrifter, men ikke funnet noe bra enda. Det finnes selvfølgelig beersmith, men denne er ikke nettbasert, gratis eller enkel å bruke. Har også funnet bryggelogg.no som virker litt utdatert.

Finnes det noen her som er interessert i å utvikle noe nytt? Tenker på noe som er åpen kildekode og gratis (reklame eller sponsorbasert)

Brewers friend er kanskje den beste nettbaserte? Jeg kunne godt tenke meg å bidra litt i et slikt open source-prosjekt, men har samme problem som Håvard hva tid angår. :)

Brewtoad er ålreit, men har utviklet seg til det verre det siste året IMO. Selv har jeg implementert en del av Palmer sine formler i Emacs Lisp (av alle ting), litt sånn halvautomatisk. Har lenge vurdert å lage noe webbasert, men så er det dette med tilgjengelig tid da...

Brewersfriend.com har masse fine kalkulatorer osv, men det sammensatte oppskriftsskjemaet er ganske krise.

Ser ut som det er flere som har tenkt samme tanke. Problemer med tid har vi vell alle :) Det er derfor jeg spør her er vi flere som gjør litt kan det kanskje bli noe.

Kan forsøke å sette opp noe i dag. Så tar vi det derfra :)

forslag til navn?

Jeg brukte Brewtoad litt tidligere, og så meg etterhvert lei på å måtte lage en ny oppskrift for å få en 10l versjon av et 20l brygg, eller for å kunne variere én eneste humle osv. Jeg ønsker meg heller et system der man har noen base-oppskrifter og så heller kan ha mange brygg på hver av dem, hvor hvert enkelt brygg kan inneholde små variasjoner.

Min idé til modell (grovskisse har ikke tenkt gjennom alle detaljer):

Oppskriftsformulering: Her ønsker jeg å kunne punche inn OG manuelt og så malt i %. Humle bør kunne oppgis som hvilken humle og hvor mange bitterenheter. Feks Hallertauer 60min 15AAU. Eller, hvis aroma er det viktigste, så antall gram, uavhengig av alfasyre.

Oppskriften kan så brukes til et brygg. Da oppgir man hvilket volum man vil brygge og alfasyre på de humlene man har, og får regnet ut vekt på alle ingrediensene. Her bør det også være mulig å gjøre små justeringer - bytte humle og/eller malt osv, for å passe det man har. Den spesifikke oppskriften for brygget spares til senere, men "hører til" den overordnede oppskriften. Om man over tid finner at variasjonen var bedre enn orginalen kan man oppdatere hovedoppskriften.

Jeg brukte Brewtoad litt tidligere, og så meg etterhvert lei på å måtte lage en ny oppskrift for å få en 10l versjon av et 20l brygg, eller for å kunne variere én eneste humle osv. Jeg ønsker meg heller et system der man har noen base-oppskrifter og så heller kan ha mange brygg på hver av dem, hvor hvert enkelt brygg kan inneholde små variasjoner.

Min idé til modell (grovskisse har ikke tenkt gjennom alle detaljer):

Oppskriftsformulering: Her ønsker jeg å kunne punche inn OG manuelt og så malt i %. Humle bør kunne oppgis som hvilken humle og hvor mange bitterenheter. Feks Hallertauer 60min 15AAU. Eller, hvis aroma er det viktigste, så antall gram, uavhengig av alfasyre.

Oppskriften kan så brukes til et brygg. Da oppgir man hvilket volum man vil brygge og alfasyre på de humlene man har, og får regnet ut vekt på alle ingrediensene. Her bør det også være mulig å gjøre små justeringer - bytte humle og/eller malt osv, for å passe det man har. Den spesifikke oppskriften for brygget spares til senere, men "hører til" den overordnede oppskriften. Om man over tid finner at variasjonen var bedre enn orginalen kan man oppdatere hovedoppskriften.

Det med hoved oppskrift og brygget oppskrift er noe jeg savner i beersmith.. Når en endrer enn oppskrift så forsvinner hovedoppskrift og det ender da med at en må starte på nytt å skrive inn alt manuelt igjen..

Prosjektet her liker jeg

Easybrew

Jeg tenker litt som github for øl. Hvor du kan "forke" oppskrifter. Høres ut som det er mange som sitter med gode ideer

Jeg starter på plattformen (innlogging osv) så fort vi har ett bra navn

Det med hoved oppskrift og brygget oppskrift er noe jeg savner i beersmith.. Når en endrer enn oppskrift så forsvinner hovedoppskrift og det ender da med at en må starte på nytt å skrive inn alt manuelt igjen..

Prosjektet her liker jeg

Easybrew
Beersmith funker veldig bra! Endring av hovedoppskrift ingen problem, du bare lagrer en kopi av originalen først. Fint som snus!

Beersmith funker veldig bra! Endring av hovedoppskrift ingen problem, du bare lagrer en kopi av originalen først. Fint som snus!

Vet at det funker, men du får da en haug med kopier i hovedbildet. Såg mer for meg at hovedoppskrift står på oversiktsbildet over oppskrifter og en går inn på oppskriftenså kan en velge den skalerte eller endrede oppskriften isteden for orginalen. Finner en ut at en av de andre oppskriftene er bedre så sender den til hovedbilde.. På en måte det samme som en versjon kontroll.

Hos meg så står det i hovedbilde slik. Sommer wit, sommer wit ver 2. Sommer wit ver1 skalert 25 l, sommer wit xtra krydder, sommer wit 03.07.15. Sommer wit xtra skalert 25l

Hadde jeg i steden hatt sommer wit i hoved bildet så slapp jeg å tråle gjennom ti forskjellige wit oppskrifter.. Slik står de fleste oppskriftene. Har akkurat vært inne og slettet de versjonene som ikke er like god som favoritten.. Savla til arbeid..

Easybrew

Har faktisk kjøpt et domene med planer om noe enkle greier der... (Mest mtp bryggelogg) Men kan jo kanskje utvide det litt... Hmmm...

Jeg bruker brewtoad og synes det fungerer bra til oppskrifter. Jeg har mine egne basisoppskrifter som jeg lager varianter av (forholdsvis ny funksjonalitet) og bryggelogger av for variasjon/utvikling av oppskriften + spesifikke endringer på hvert brygg. I tillegg har jeg søkt meg frem til andres oppskrifter for inspirasjon og kopiert (som på brewtoad heter å lage en variant) dem inn til mine egne.

Brewtoad ser jo ikke så verst ut. Får teste det litt før jeg evt jobber videre med siden. (Er kommet i gang nå)

Easy; hva med å bruke bryggeloggen i BS? Funker greit den og.

Bruker notater til endre og oppdatere underveis. Men er for uvørent.. Har testet med de fleste funksjoner på både brett og mobil og synest det er litt for tungvint til å lage/endre basis oppskrift.

Selve det å sette sammen oppskrift fungerer bra og skalere er ok. Men hvis du har mer en et sett med utstyr så blir det litt for tungvint å ha mange basisoppskrifter i steden for eks . En basis oppskrift med flere versjoner under basisoppskriften. Og er det en endringer jeg er så fornøyd med at jeg vil gjøre revisjon 3 av oppskriften til ny basisoppskrift så skulle en kunne trykket på bytte til basisoppskrift..Ellers er jeg meget fornøyd med beersmith

Easybrew

Tilbake
Topp