Uvanlig mye plopping?

Mitt første brygg har nå stått siden ettermiddag lille julaften.
Jeg gjorde en tabbe å rehydrerte gjæren i vann som var nær kokepunktet, men fikk ganske raskt avkjølt blandingen til 37 °C. Selv om det ante meg at gjæren var død satte jeg brygget som angitt. Dunken er satt i rommet med mest stabil temperatur, som i hele perioden den har stått der har holdt max 18,3 og min. 17,6.

Nå er det veldig mye aktivitet i gjærlåsen. Det plopper i serier av 4-6 plopp, 3-5 ganger i minuttet.

Er dette et tegn på at det er ødelagt?
 
Eventuelt er det et tegn på at gjæren har overlevd og at den jobber i vei. Det pleier å være kraftig aktivitet når den jobber som verst. Se, lukt og smak på ølet. Er det godt, er det reddet. 
 
Å jada! Jeg (og mange med meg) gjærer uten gjærlås og/eller med delvis åpent lokk den første delen av gjæringen. Det er heller ikke uvanlig med åpen gjæring i en god del tradisjonelle kommersielle bryggerier.
 
Gahr skrev:
Å jada! Jeg (og mange med meg) gjærer uten gjærlås og/eller med delvis åpent lokk den første delen av gjæringen. Det er heller ikke uvanlig med åpen gjæring i en god del tradisjonelle kommersielle bryggerier.

Hva er grunnen til dette?

Jeg bruker slike gjæringskar: http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/372    Betyr det at jeg bare kan slutte å kjase med gjærlås og heller dekke tuten med alluminiumsfolie? Det hadde passet meg godt, fordi da får hele greia plass i et lite kjøleskap jeg har tilgang til (da blir det lagerbrygging på nyåret).
 
audun! skrev:
Jeg bruker slike gjæringskar: http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/372    Betyr det at jeg bare kan slutte å kjase med gjærlås og heller dekke tuten med alluminiumsfolie? Det hadde passet meg godt, fordi da får hele greia plass i et lite kjøleskap jeg har tilgang til (da blir det lagerbrygging på nyåret).