Uvanlig mye plopping?

Mitt første brygg har nå stått siden ettermiddag lille julaften.
Jeg gjorde en tabbe å rehydrerte gjæren i vann som var nær kokepunktet, men fikk ganske raskt avkjølt blandingen til 37 °C. Selv om det ante meg at gjæren var død satte jeg brygget som angitt. Dunken er satt i rommet med mest stabil temperatur, som i hele perioden den har stått der har holdt max 18,3 og min. 17,6.

Nå er det veldig mye aktivitet i gjærlåsen. Det plopper i serier av 4-6 plopp, 3-5 ganger i minuttet.

Er dette et tegn på at det er ødelagt?
 
Eventuelt er det et tegn på at gjæren har overlevd og at den jobber i vei. Det pleier å være kraftig aktivitet når den jobber som verst. Se, lukt og smak på ølet. Er det godt, er det reddet. 
 
Å jada! Jeg (og mange med meg) gjærer uten gjærlås og/eller med delvis åpent lokk den første delen av gjæringen. Det er heller ikke uvanlig med åpen gjæring i en god del tradisjonelle kommersielle bryggerier.
 
Gahr skrev:
Å jada! Jeg (og mange med meg) gjærer uten gjærlås og/eller med delvis åpent lokk den første delen av gjæringen. Det er heller ikke uvanlig med åpen gjæring i en god del tradisjonelle kommersielle bryggerier.

Hva er grunnen til dette?

Jeg bruker slike gjæringskar: http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/372    Betyr det at jeg bare kan slutte å kjase med gjærlås og heller dekke tuten med alluminiumsfolie? Det hadde passet meg godt, fordi da får hele greia plass i et lite kjøleskap jeg har tilgang til (da blir det lagerbrygging på nyåret).
 
audun! skrev:
Jeg bruker slike gjæringskar: http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/372    Betyr det at jeg bare kan slutte å kjase med gjærlås og heller dekke tuten med alluminiumsfolie? Det hadde passet meg godt, fordi da får hele greia plass i et lite kjøleskap jeg har tilgang til (da blir det lagerbrygging på nyåret).

Gjærlåsen sørger for at oksygen ikke slipper inn i gjæringskaret, og reduserer dermed faren for oksidasjon, i tillegg til å holde fluer og støv ute. Under stormgjæringa er det så stor CO2-produksjon at det ikke er nødvendig med gjærlås for å holde oksygen ute og fluer og støv hindrer litt aluminiumsfolie.

Du burde fint kunne gjære en lager med litt aluminiumsfolie festet med strikk rundt toppen på de gjæringskarene. Når gjæringa avtar er det uansett på tide med diacetylstegm som jeg gjerne gjør i romtemperatur, og da kan du sette på gjærlås.
 
Tilbake
Topp