Vakum i gjæringstanken under coldcrash ...

Har ingen matematiske forutsetninger for å si imot Øyvind, men at det suges 2+ liter tilbake ved CC av en 25 liters batch i 30-liters kar skurrer litt sett opp mot egne erfaringer. Dog er det et interessant tema, kjenner jeg ble gira på å eksperimentere rundt dette på neste batch..
 
Hmm ... sikker på dette? Høres mye ut og da ville jo hele 10-liters bøtten vi bruker som gjærlås bli sugd inn ... den siste der med co2 som løses i vørter. Hvor kommer denne co2'en fra? I dødrommet? Krever det ikke mer trykk for at co2 skal gå inn i ølet?

Som sagt, dette er ikke sjekket, så jeg tar forbehold. Jeg kan prøve å forklare hovedfenomenet litt, altså CO2 metning, via noen snarveier, og se hva jeg får ut.

CO2 regnskap før CC:
  • 75 liter øl mettet med CO2 ved 17 grader inneholder ca 145 gram CO2
  • 25 liter ren CO2 gass ved 17 grader og 1 atmosfære trykk inneholder ca 46 gram (1 mol gass ved 20 grader er ca 24.2 liter og ett mol CO2 veier 44 gram)
  • Altså man har ca 191 gram CO2 i gjæringskaret før CC.
Antar man at man tilfører CO2 ved 1 bar under CC for å kompansere for CO2 gass som løses i ølet slik at man har hele tiden har en mettet løsning, bare ved ny temperatur:
  • 75 liter øl mettet med CO2 ved 2 grader inneholder ca 236 gram CO2
  • 25 liter ren CO2 gass ved 2 grader og 1 atmosfære trykk inneholder ca 49 gram CO2
  • Altså må det være ca 285 gram CO2 i gjæringskaret etter CC for at dette skal være i likevekt, dvs tilføre 285-191 = 94 gram CO2.
Men dette er ikke 100% så enkelt, pga lufta som trekkes inn reduserer del-trykket til CO2, og da løses det mindre CO2 i øllet (Henrys). Altså man oppnår en ny likevekt. Vedig forenklet kan man si at ny likevekt tilsvarer forholdet mellom mengde CO2 før CC (reel mengde CO2 i gæringskaret) og hva man som kreves for at det skal være likevekt (ved 1 atmosfære CO2 trykk). Forholdet er da: 191/285 = 67%. Dette kan ses på som om CO2 deltrykk synker med 33%, som igjen "betyr" at volumet gass i dørommet synker med 33%. Denne reduksjonen på 33% må erstattes av luft, om man skal opprettholde 1 atmosfære trykk.

Da får man 25 liter x 33% = 8.25 liter luft som må inn.

Det er jo ett forbehold om at det oppnås likevekt før man avbryter CC. Dette burde ta ca like lang tid om det tar å tvangskarbonere, strengt tatt nøyaktig samme prosess.
 
Tviler på at deltrykket av CO2 minder noe særlig ved tilsetning av luft, ved mindre du har veldig høy konsentrasjon av CO2 i kjøleskapet du CCer i. Husk at deltrykk av CO2 er helt uavhengig av deltrykk av N2 og O2, og deltrykket av CO2 i atmosfæren er veldig lavt. Det som derimot er tilfelle (og som jeg tror du egentlig mener) er at deltrykket avtar ettersom CO2 løses i ølet. Av erfaring vet jeg at dette kan ta lang tid (kanskje opp mot en uke for dette tilfellet) før man oppnår likevekt igjen, så denne effekten blir nok noe redusert i forhold til "worst case". I tillegg er det jo slik at man ofte har mer CO2 i ølet enn likevekt skulle tilsvare før CC (hvis det enda bobler i gjærlåsen). Ellers har jeg regnet kjapt over tallene dine, og de ser ut til å stemme (har hatt generell kjemi på universitetsnivå).
 
Tviler på at deltrykket av CO2 minder noe særlig ved tilsetning av luft, ved mindre du har veldig høy konsentrasjon av CO2 i kjøleskapet du CCer i. Husk at deltrykk av CO2 er helt uavhengig av deltrykk av N2 og O2, og deltrykket av CO2 i atmosfæren er veldig lavt. Det som derimot er tilfelle (og som jeg tror du egentlig mener) er at deltrykket avtar ettersom CO2 løses i ølet. Av erfaring vet jeg at dette kan ta lang tid (kanskje opp mot en uke for dette tilfellet) før man oppnår likevekt igjen, så denne effekten blir nok noe redusert i forhold til "worst case". I tillegg er det jo slik at man ofte har mer CO2 i ølet enn likevekt skulle tilsvare før CC (hvis det enda bobler i gjærlåsen). Ellers har jeg regnet kjapt over tallene dine, og de ser ut til å stemme (har hatt generell kjemi på universitetsnivå).

Vi er nok enige ja... ikke alltid lett å formulere seg.

Totaltrykket vil alltid være omtrent en atmosfære, la oss si for enkelhetsskyld at dette er 1 bar. Til å begynne med er hele dø-romet fylt med 100% CO2, dvs. deltrykk CO2 = 1 bar. Forsvinner 33% av denne gassen ned i øllet og erstattes av luft (med omtrent ingenting CO2), så vil deltrykket til CO2 falle til 0,67 bar ettersom det nå er 67% CO2 og 33% luft i dø-rommet og totaltrykket er konstant på 1 bar, ihht Daltons lov.

Jeg er enig i at det ikke alltid er likevekt verken før eller etter CC, som påvirker kraftig. Men kanskje det er lurt å ikke la øl stå til CC i en uke? Den verste kombinasjonen er om øllet har har stått lenge etter gjæringen var ferdig (og dermed kommet i likevekt) og det er "lite øl"/"mye dø-rom" i gjæringstanken.

Jeg så Bie-filmen med ungene en gang. Den starter med påstanden "Rent vitenskaplig kan ikke humler (ja, ja... jeg mener de gule/svarte som brummer og stikker...) fly, men det bryr de seg ikke om" eller noe sånn. Så kanskje det ikke kommer luft inn i de mengder man kan regne seg frem til om det ikke er likevekt, som min mattelærer på gymnaset sa "Om utgangspunktet er galt, blir svaret orginalt".
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Moi
Vi gjærer i trykktank..120L
Med 50l vørter på 20 grader hadde vi 32 PSI før cc
hva vil da trykket i tanken være ved 4 grader?
Vi havnet på 5 PSI men tror overtrykks ventilen ikke er 100%...
 
Vi gjærer i trykktank..120L
Med 50l vørter på 20 grader hadde vi 32 PSI før cc
hva vil da trykket i tanken være ved 4 grader?
Vi havnet på 5 PSI men tror overtrykks ventilen ikke er 100%...


Hmmm... hva viser trykkmåleren deres når den ikke er "trykksatt" og måler lufttrykk, 0 PSI eller 14.5-ish PSI eller -14.5-ish PSI?
Altså er den en psig = psi gauge eller en psia = psi absolute trykkmåler?
 
Hva med å montere en cask breather hvis man har store problemer med dette.
Den tilfører CO2 uten å bygge opp trøkk, og slipper ut overflødig CO2 hvis ølet plutselig kommer på å slippe fra seg gass.
Den brukes til å forlenge holdbarheten på cask ale, tilføre CO2 uten å øke karbonering på ølet.
I prinsippet blir det på samme måte som problemstillinga her.
 

Da er det ett psig manomenter, som måler overtrykk relativt til omgivelsetrykket.

(Del)trykk CO2 er da:
  • Ved 32 PSI på manometeret: 32 PSI +14.5 PSI = 3.21 bara
  • Ved 5 PSI på manometeret: 5 PSI +14.5 PSI = 1.35 bara
Ettersom trykk etter CC er over 1 bar, kan man konkludere at det har vært overtrykk hele tiden og luft kan ikke ha kommet inn (noen absurde scenario kan kanskje gjøre det mulig, men ikke med en normal sakte CC operasjon).
  • Ved likevekt før CC vil man ha 272g CO2 i vørter, 409g CO2 i dø-rommet, totalt 681g CO2 (ved 20C og 3.21 bara)
  • Ved likevekt etter CC vil man ha 200g CO2 i vørter, 181g CO2 i dø-rommet, totalt 381g CO2 (ved 4C og 1.35 bara)
Det betyr at det har unnsluppet 681g - 381g = 300g CO2 fra gjæringskaret, så jeg vil nok tro at ventilen lekker. Det kan være at det har unnsluppet mer, pga øllet kanskje ikke enda er i likevekt etter CC.

Hadde dere ikke hatt overtrykksventil kunne dere sugd inn ca 22.5 liter luft, i "worst case".

NB: Økende fare for feil her, noen øl og ad-hoc endringer i Excel....
 
Sist redigert:
Mekket denne til dagens brygg. Håper utregningene på 10 liter er en feilkalkulasjon og at isboksen på 2 liter er nok!

Hvis 10 liter var korrekt ville jo hele vaskebøtten vært tømt sist ...?

20150927_121954.jpg
 
For å være ærlig så synes jeg det er tungvint ut. Jeg fortsetter med min mening om at det er lettere å spunde. (tette karet før ølet har sluttet å gasse av seg).
 
Jeg har utført ett lite eksperiment her om dagen. Dessverre har jeg ikke tid til å se litt mer grundig på tallene enda, men det er klart at det suges inn MYE luft via gjæringslåsen under CC.

Jeg fylte en 1.5 liter flaske med 1223 gram vann, satte på en "karbonerings-kork", karbonerte denne til "Farris-nivå", satte denne ved 20 grader og lagde en "blow off tube" som gikk nedi en annen flaske med vann. Dette fikk stå noen dager ved 20 grader til det ble likevekt og det sluttet å boble. Omtrent som man gjør under gjæring.

Etterpå satte jeg arrangementet inn i kjøleskap ved 5 grader. Etter ca ett døgn hadde det blitt sugd inn 343 gram vann.

Eksperimentet er ikke helt likt som "normal CC" da det suges inn vann og ikke luft, dette medfører at CO2-en ikke blir tynnet ut, og mer CO2 løses i vannet. Det er også rent vann og ikke øl som ble brukt.

Kort sagt bekrefter dette teorien min ganske bra, så gjennomfører man CC uten å "spunde", så suger man inn store mengder luft. Dette kan føre til oksidering, så man kan velge mellom klart&oksidert øl eller uklart&ikke-oksidert øl om man ikke gjærer i trykktank og "spunder" denne.

Øvre bilde viser vannstanden i flaska (til høyre) før CC, og nedre bilde viser vannstanden etter ca 1 døgn CC, som dere ser er det sugd inn MYE vann. Justerere jeg for volum slik at flaskevolumet tilsvarer ett 30 liter gjæringskar, betyr det at ca 23 liter vørter i karet og at det suges inn 6.5 liter vann ved CC fra 20 til 5 grader!!!

Før.jpg

Etter.jpg
 
Jeg omgår hele problematikken med å stenge kulekrana til blow off. Kan cold crashe lenge og kaldt uten problemer
 
Jeg har spurt flere bryggebutikker etter 'blindplugg' som passer i pakningen til gjærlåsen. Kunne tenkt meg å dra ut gjærlåsen før CC og plugget igjen hullet, men finner ingen som selger dette... Noen som har funnet en slik?
Jeg har også planlagt et lite DIY med to 1,5L flasker som blow-off. Kaller den en ColdCrash Blow-off....
Vil ikke dette fungere?
Denne kan settes på ved gjæringsstart, og stå 'urørt' frem til etter ColdCrash, og den krever ingen ekstra CO2
Jeg må bare få laget den tette korken / koblingen hvor CO2 fra gjæringskaret kommer inn og vann/CO2 går ut til Blow-off flaske #2
Dersom trykket ikke er tilstrekkelig til å flytte vannet mellom flaskene, kan de bare settes med forskjellig høyde slik at man får hjelp av tyngdekraften i tillegg...

ColdCrash_Blow-Off2.jpg
 
Sist redigert:
Fin ide! Er redd du fort vil få heverteffekt på alternativet til høyre, men det er strengt tatt ikke noe problem så lenge alt er tett og slangen tynn nok. Da vil det bare bli undertrykk i den første flasken. faren er at det kan komme luft motsatt vei gjennom slangen hvis den er for tykk.
 
Jeg har spurt flere bryggebutikker etter 'blindplugg' som passer i pakningen til gjærlåsen. Kunne tenkt meg å dra ut gjærlåsen før CC og plugget igjen hullet, men finner ingen som selger dette... Noen som har funnet en slik?
Jeg har også planlagt et lite DIY med to 1,5L flasker som blow-off. Kaller den en ColdCrash Blow-off....
Vil ikke dette fungere?
Denne kan settes på ved gjæringsstart, og stå 'urørt' frem til etter ColdCrash, og den krever ingen ekstra CO2
Jeg må bare få laget den tette korken / koblingen hvor CO2 fra gjæringskaret kommer inn og vann/CO2 går ut til Blow-off flaske #2
Dersom trykket ikke er tilstrekkelig til å flytte vannet mellom flaskene, kan de bare settes med forskjellig høyde slik at man får hjelp av tyngdekraften i tillegg...

ColdCrash_Blow-Off2.jpg

Som blindplugg har jeg tatt armert gass-slange som jeg bruker til co2 (biltema/tess etc) og smeltet ene enden. Passer fint oppi standard pakning til gjærlås.
 
For å være ærlig tror jeg du overtenker det litt. Men artig å komme opp med slike ting uansett.

Jeg liker å gjøre det enklest mulig ifht hva slags resultat man får. Jeg spunder bare underveis. "Problemet" er jo idet man skal bytte fra gjærlås til den proppen. Jeg gjør det bare satans raskt (se for deg Indiana Jones som bytter ut statuetten med posen med sand for å ikke trigger vekt-sensoren) slik at når proppen er i er det fortsatt overtrykk i karet. Altså ser jeg for meg at luft har gått ut, men karet ikke har rukket å blitt utjevnet slik at luft kan komme inn. Har da gjærlås stappfull med starsan slik at man får overtrykk og at co2 ikke forsvinner rett ut en gjærlås med lite væske.

Etter at jeg har tørrhumlet (lokket helt av og oppi med humle) så venter jeg en dag eller to slik at co2 blir frisluppet pga tørrhumlinga og driver o2 ut, og så spunder.

Ellers er er det bare å skru opp tempen litt for å frigjøre o2.
 
Jeg er ganske sikker på at en 1.5 liter flaske som "buffer" blir for lite. I flaske-eksperimentet ble det sugd inn noe som tilsvarer 6.5 liter vann om man skalerer til ca 23 liter øl i ett 30 liter gjæringskar, og ihht. teorien var det potensial for å trekke inn mer vann. Da blir 1.5 liter lite. Man bør nok ha ett buffervolum omtrent like stort eller mer enn dørommet over øllet tror jeg. Øllet har ved 4 grader og en atmonfære trykk, om jeg husker rett, karbonering på ca 1.3-1.4 x volum. Jeg husker ikke ved 20 grader, men det er betydelig mindre, og da er det stort potensial for å trekke inn CO2.

Jeg har ikke sett på det, men jeg antar at alle former for å tette igjen kun fungerer på gjæringskar i stål. På plastbøtter tåler verken trykk eller undertrykk og vil nok implodere/lokket fly av.

Det virker litt vanskelig å lage en praktisk løsning som fungerer på plastdunker, som ikke blir jalla. Man kunne f eks koble på CO2 med regulator satt på 0 barg, som vil etterfylle CO2, men det blir som sagt jalla...

For min del blir det enten å kjøpe ståltank eller ingen CC, jeg tror jeg gir blaffen i CC da. Er det stor smaksforskjell om man CCer eller bare at det blir litt klarere?
 
Jeg er ganske sikker på at en 1.5 liter flaske som "buffer" blir for lite. I flaske-eksperimentet ble det sugd inn noe som tilsvarer 6.5 liter vann om man skalerer til ca 23 liter øl i ett 30 liter gjæringskar, og ihht. teorien var det potensial for å trekke inn mer vann. Da blir 1.5 liter lite. Man bør nok ha ett buffervolum omtrent like stort eller mer enn dørommet over øllet tror jeg. Øllet har ved 4 grader og en atmonfære trykk, om jeg husker rett, karbonering på ca 1.3-1.4 x volum. Jeg husker ikke ved 20 grader, men det er betydelig mindre, og da er det stort potensial for å trekke inn CO2.

Jeg har ikke sett på det, men jeg antar at alle former for å tette igjen kun fungerer på gjæringskar i stål. På plastbøtter tåler verken trykk eller undertrykk og vil nok implodere/lokket fly av.

Det virker litt vanskelig å lage en praktisk løsning som fungerer på plastdunker, som ikke blir jalla. Man kunne f eks koble på CO2 med regulator satt på 0 barg, som vil etterfylle CO2, men det blir som sagt jalla...

For min del blir det enten å kjøpe ståltank eller ingen CC, jeg tror jeg gir blaffen i CC da. Er det stor smaksforskjell om man CCer eller bare at det blir litt klarere?
Det blir neppe særlig forskjell i det korte løp. Snakker bare for meg selv men grunnen til at jeg er opptatt av dette er at jeg er glad i humle. Dette er en liten detalj i det hele som er med på å kutte ut oksygen kontakt. Dette er flisespikkeri. Men, mange bekker små blir en stor å.

Hvis du vil klarne ølet ved CC så gjør det. Det blir på ingen måte vondt eller dårlig øl. Det handler bare om å gjøre det lille ekstra.
 
@Øyvind Koldal - Interessant eksperiment, helt klart, men hadde man "alltid" fått oksidert øl om man cc'et hadde det neppe vært såpass vanlig, og jeg gjetter på at de fleste ikke har en løsning for at suckback bare drar inn CO2.

Selv crasher jeg de fleste øl i all hovedsak for å bunnfelle gjær og grums, og jeg har fortsatt flasker fra en batch som er vel halvannet år gammel som jeg ikke klarer å kjenne noen unoter fra. Kan selvfølgelig være jeg som er lite følsom for denne usmaken, lucky me i så fall.
 
Tilbake
Topp