Hmm ... sikker på dette? Høres mye ut og da ville jo hele 10-liters bøtten vi bruker som gjærlås bli sugd inn ... den siste der med co2 som løses i vørter. Hvor kommer denne co2'en fra? I dødrommet? Krever det ikke mer trykk for at co2 skal gå inn i ølet?
Tviler på at deltrykket av CO2 minder noe særlig ved tilsetning av luft, ved mindre du har veldig høy konsentrasjon av CO2 i kjøleskapet du CCer i. Husk at deltrykk av CO2 er helt uavhengig av deltrykk av N2 og O2, og deltrykket av CO2 i atmosfæren er veldig lavt. Det som derimot er tilfelle (og som jeg tror du egentlig mener) er at deltrykket avtar ettersom CO2 løses i ølet. Av erfaring vet jeg at dette kan ta lang tid (kanskje opp mot en uke for dette tilfellet) før man oppnår likevekt igjen, så denne effekten blir nok noe redusert i forhold til "worst case". I tillegg er det jo slik at man ofte har mer CO2 i ølet enn likevekt skulle tilsvare før CC (hvis det enda bobler i gjærlåsen). Ellers har jeg regnet kjapt over tallene dine, og de ser ut til å stemme (har hatt generell kjemi på universitetsnivå).
Vi gjærer i trykktank..120L
Med 50l vørter på 20 grader hadde vi 32 PSI før cc
hva vil da trykket i tanken være ved 4 grader?
Vi havnet på 5 PSI men tror overtrykks ventilen ikke er 100%...
viser 0 psi
Jeg har spurt flere bryggebutikker etter 'blindplugg' som passer i pakningen til gjærlåsen. Kunne tenkt meg å dra ut gjærlåsen før CC og plugget igjen hullet, men finner ingen som selger dette... Noen som har funnet en slik?
Jeg har også planlagt et lite DIY med to 1,5L flasker som blow-off. Kaller den en ColdCrash Blow-off....
Vil ikke dette fungere?
Denne kan settes på ved gjæringsstart, og stå 'urørt' frem til etter ColdCrash, og den krever ingen ekstra CO2
Jeg må bare få laget den tette korken / koblingen hvor CO2 fra gjæringskaret kommer inn og vann/CO2 går ut til Blow-off flaske #2
Dersom trykket ikke er tilstrekkelig til å flytte vannet mellom flaskene, kan de bare settes med forskjellig høyde slik at man får hjelp av tyngdekraften i tillegg...
Det blir neppe særlig forskjell i det korte løp. Snakker bare for meg selv men grunnen til at jeg er opptatt av dette er at jeg er glad i humle. Dette er en liten detalj i det hele som er med på å kutte ut oksygen kontakt. Dette er flisespikkeri. Men, mange bekker små blir en stor å.Jeg er ganske sikker på at en 1.5 liter flaske som "buffer" blir for lite. I flaske-eksperimentet ble det sugd inn noe som tilsvarer 6.5 liter vann om man skalerer til ca 23 liter øl i ett 30 liter gjæringskar, og ihht. teorien var det potensial for å trekke inn mer vann. Da blir 1.5 liter lite. Man bør nok ha ett buffervolum omtrent like stort eller mer enn dørommet over øllet tror jeg. Øllet har ved 4 grader og en atmonfære trykk, om jeg husker rett, karbonering på ca 1.3-1.4 x volum. Jeg husker ikke ved 20 grader, men det er betydelig mindre, og da er det stort potensial for å trekke inn CO2.
Jeg har ikke sett på det, men jeg antar at alle former for å tette igjen kun fungerer på gjæringskar i stål. På plastbøtter tåler verken trykk eller undertrykk og vil nok implodere/lokket fly av.
Det virker litt vanskelig å lage en praktisk løsning som fungerer på plastdunker, som ikke blir jalla. Man kunne f eks koble på CO2 med regulator satt på 0 barg, som vil etterfylle CO2, men det blir som sagt jalla...
For min del blir det enten å kjøpe ståltank eller ingen CC, jeg tror jeg gir blaffen i CC da. Er det stor smaksforskjell om man CCer eller bare at det blir litt klarere?