Valg av gjær til Saison

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Skal brygge min første Saison og ser at det finnes flere typer Saison gjær. Lurer på hvilke av disse som gir peppersmaken jeg har kjent i endel Saison jeg har smakt. Eller gir de det alle?

Prøvde Danstar Belle Saison, tørrgjær. Gjæret på opp til 26 grader. Ga meget god saisonsmak. Mener 7 Fjell bruker slurry av den, hvis jeg husker rett. Finnes en tråd om den.

Men den gir lite pepper. Et tørrgjær alternativ med pepper er T-58, ellers kan Wyeast 3711 gi noe pepper

Apropos Saison: Lagde en clean saison, for å prøve meg på stilen. Neste gang vil jeg prøve med mer humle og krydder. Finnes det noen tommelfingerregler ala - dersom man tilsetter pepper, bør man ikke tilsette appelsinskall, mye humle passer ikke til koriander etc etc?

Sist redigert:
Ikke direkte svar men du kommer et lite stykke ved å kverne eller hva du gjør de ingrediensene du kunne tenke deg å bruke og så lukte på miksen, så kan du justere/fjerne/legge til så kverne igjen. Ha i bakhodet hva slags preg ølen allerede har i seg.

Jeg flasket en batch Saison i dag (basert på en gammel Nøgne Ø oppskrift), som har gjæret i 12 dager på Danstar Belle Saison. Jeg rehydrerte ikke, men strødde to tørrgjørpakker fint over dunken på 26 liter, og ristet godt i tre minutter etterpå. Gjæren virket eksplosiv, og det var vill fest i dunken etter kun 10-12 timer. Vi flasket etter 12 dager, og målte (fra OG 1052) FG = 1006 (ca 6%) . Innholdet på dunken var rimelig klart og fint, selv om slurryen i bunn var annerledes enn jeg er vant med fra f.eks. Safale us05.
Vi kjølte ned et glass og smakte. Jeg er ikke i stand til å gjengi/beskrive smaken, annet enn at dette var friskt, rent, fruktig, nesten pils-aktig... virker lovende! Vit også at jeg pitchet på 25 grader, og holdt gjæringen på denne temperaturen i 12 dager, til tross for anbefalinger om å starte på lavere temperatur. Kan oppdatere når vi får smakt på brygget.

Jeg her brukt WLP 566 (Belgian Saision II) noen ganger med hell. Den gir absolutt saision-øl, trenger ikke ville temperaturer (jeg har latt den stige til 24-25 grader eller så), skummer forholdsvis lite så små krav til ekstra headspace og klapper ikke sammen. Har gjæret svært godt ut de gangene jeg har brukt det. Har lagt (variasjoner over) oppskriftene til Gahr som ligger i artikkelen om Saision i medlemsseksjonen.

Skal brygge min første Saison og ser at det finnes flere typer Saison gjær. Lurer på hvilke av disse som gir peppersmaken jeg har kjent i endel Saison jeg har smakt. Eller gir de det alle?

Det er ikke sikkert det er gjæren som gir peppersmaken, prøv Sorachi Ace som ofte gir et hint av pepper. En nydelig humle som også gir sitrustoner i smaken og har blitt min favoritt i saison.

Det er ikke sikkert det er gjæren som gir peppersmaken, prøv Sorachi Ace som ofte gir et hint av pepper. En nydelig humle som også gir sitrustoner i smaken og har blitt min favoritt i saison.

Helt enig!
Har fått en sans for denne humlen:)

Enig i at sorachi ace er en veldig spennende humle som gir en spennende aroma og smak. Tappet i forrige uke en saison single hop med stoore mengder sorachi ace. Øl'et med samme navn (Sorachi ace) fra Brooklyn Brewery er utgangspunktet. En fantastisk god Saison! Gleder meg til å smake denne kveld. :)

Ser i boka Ølbrygging fra hånd til munn at Nøgne Ø bruker WLP 400 i sin Saison. Noen tanker om denne?
Har selv brukt denne i en belgisk juleøl, en Wit og en belgisk IPA med godt resultat. Men ikke på "Saison temperatur".

Har kjørt på rimelig varmt med den (typ opp i 26 c en del dager ut i gjæringa) og har vært fornøyd med resultatet iallfall.

Enig i at sorachi ace er en veldig spennende humle som gir en spennende aroma og smak. Tappet i forrige uke en saison single hop med stoore mengder sorachi ace. Øl'et med samme navn (Sorachi ace) fra Brooklyn Brewery er utgangspunktet. En fantastisk god Saison! Gleder meg til å smake denne kveld. :)
Planlegger også å klone denne om ikke lenge. Har tatt utgangspunkt i alle oppskriftene jeg har funnet på nettet, men går utifra 90% pilsmalt og 10% dekstrose for å få den skikkelig tørr. Deretter 14g humle til bitring, 14g ved 30min, 142 gram i hop-back (ja, du leste riktig) og 60 gram humle til tørrhumling. Alt sorachi ace. Gjærer med belle saison tørrgjær.

Hva gjorde du?

Planlegger også å klone denne om ikke lenge. Har tatt utgangspunkt i alle oppskriftene jeg har funnet på nettet, men går utifra 90% pilsmalt og 10% dekstrose for å få den skikkelig tørr. Deretter 14g humle til bitring, 14g ved 30min, 142 gram i hop-back (ja, du leste riktig) og 60 gram humle til tørrhumling. Alt sorachi ace. Gjærer med belle saison tørrgjær.

Hva gjorde du?

Jeg har lyst til å forsøke meg på en liknende. Ble resultatet ditt bra? Syntes hop-back'en var voldsom, men må det til så må det til.

Resultatet ble ganske bra ja. Intens, men svært god. Ville kanskje styrt unna belle saison-gjæra i fremtiden. Ølet den produserer blir litt VEL tørt etter min smak.

Hey, jeg skal til å brygge en saison med EKG + Sorachi ace og ønsker å høre andre sine erfaringer om sorachi ace. Jeg vet ingenting om humlen fra før av.. bare lest at folk syns den er god.

Hvor mye ville du brukt i en 25L batch? hadde du hatt troa på å blande den med EKG?

Så langt har jeg satt humle skjemat litt beskjedent:

upload_2016-9-11_23-34-26.png

Tilbake
Topp