Valg av tappekraner

Hei

Nå nærmer sommeren seg og da er det på tide å skaffe seg tappekraner, men nå finnes det så mange typer der ute. Hvilken skal en velge og hva er fordelene med de forskjellige typene..

1. Balltap - flere som har startet å selge disse men finner ingen info om de på nett

2.Cobra tappekraner - flere og flere selger disse, ser på nett at det finnes en del kloner av disse.

3.No name , kort tappetut - vanlig tappekran uten merke

4.Perlick - kjent merke som mange foretrekker

5.Pumpekran - har sett disse på finn

6.Og tappekran med lang tut som turbo tap og noname - hensikt å kjøpe disse ?

7. Stout kran for stouten.. Sier vel seg selv.

Hadde satt pris på å høre erfaringer på de forskjellige typene ..

Easybrew
 
Perlich er gode kraner som er lette å holde rene siden de ikke har ett åpent stempel, som ellers har en tendens til å bli fullt av klin og sette seg fast. De drypper også mindre. Har bare erfaring med disse og billige No name kraner og anbefaler definitivt Perlich.
 
+1 for Perlick. Gå for det beste du kan så tidlig som mulig. Bedre å kjøpe kvalitet med en gang enn å kjøpe billig først og så kjøpe kvalitet seinere..
 
Gammel tråd, men har samme utfordringen når jeg nå skal bygge en keezer.
Er det noen som har erfaring med disse:

Ball tap tappekran med skumkontroll - Tappetårn&kraner - Ølbrygging - Ølbrygging AS

Jeg skal ha 6 stk så da er pris en faktor og dette virker som et veldig godt tilbud?
Litt for godt, kanskje? Alltid litt mistenkelig når prisen dumpes så mye...

Det er vel Intertap og Perlick som er mest anerkjent av de som selges i Norge. Selv har jeg Intertap og er godt fornøyd.

Dette med skumkontroll på kranen er litt omdiskutert. Mange mener at skumkontrollen i seg seg selv skaper turbulens (og økt metallmasse) – noe som er negativt mht. skumming. 2 meter 3/16 OD ølslange er som regel nok til å effektivt dempe trykket.
 
Litt for godt, kanskje? Alltid litt mistenkelig når prisen dumpes så mye...

Det er vel Intertap og Perlick som er mest anerkjent av de som selges i Norge. Selv har jeg Intertap og er godt fornøyd.

Dette med skumkontroll på kranen er litt omdiskutert. Mange mener at skumkontrollen i seg seg selv skaper turbulens (og økt metallmasse) – noe som er negativt mht. skumming. 2 meter 3/16 OD ølslange er som regel nok til å effektivt dempe trykket.

Jeg er enig og blir selv skeptisk når ting selges ut til kostpris. Men jeg ser at andre bryggebutikker fortsatt selger den til full pris.
 
Jeg er godt fornøyd med mine BallTap..! Og om det er viktig, så fungerer skumkontrollen bedre på disse enn på andre kraner jeg har..! :)
 
Har hatt Perlick 650, Intertap med skumkontroll og har nå Ultratap som er nesten identiske med Intertap uten skumkontroll. Ultratap har bare dobbelt så stor shuttle som visstnok skal gi bedre "kontroll" på skum. Så langt er det valg av slanger som er avgjørende. Tynne og lange nok blir det ikke problemer med skum. Bruker 4mm nippel rett på ballock, 1m 3/16 slange, overgang til 3/8 og rett på kran.
 
Gammel tråd, men har samme utfordringen når jeg nå skal bygge en keezer.
Er det noen som har erfaring med disse:

Ball tap tappekran med skumkontroll - Tappetårn&kraner - Ølbrygging - Ølbrygging AS

Jeg skal ha 6 stk så da er pris en faktor og dette virker som et veldig godt tilbud?

Jeg har flere lignende ball tap/rotary valve/belgisk tappekran og synes de er helt konge. Foretrekker de fremfor perlick. Gir en veldig god flow kontroll. Hoppet på dette tilbudet med en gang og kjøpt den siste de hadde igjen. :)
 
Har 6 stk Perlick 690, og 2 stk Cobra. Cobraene blir ganske skitten, og krever mye mer rengjøring enn Perlick. Perlick 650 og 690 kan ha problem relatert til sulfur (google it). Det problemet går an å fikse, og metoden utførte jeg (og fant da ut det viste seg å være tappelinje som var problem hos meg).

Hadde per i dag gått for 630, da flow control og foamer ikke egentlig gir noe ekstra i et balansert system, og ikke er noe jeg bruker. Trodde jeg trengte de på forhånd, da jeg kom fra Cobra verden; men er ikke i bruk i dag på noe annet enn Wit linjen min.
 
Tilbake
Topp