Vandregjær - kveik på farten?

Per Øyvind Arnesen

Dommerkomite
Etter NM-helgens foredrag med Lars Marius Garshol er det sikkert flere som har lyst til å prøve å lage noe med gamle norske gjærtyper.

En enkel måte å få distribuert slik gjær på er å lage et "kjedebrev" - får du en gjær i posten, så dyrk den opp og send noe videre til de neste en-eller-to som ønsker. Noen som er lystne på å prøve? Det hele er i alle fall enkelt å koordinere her på forumet!

Jeg er iallfall interessert i kveik om noen har! Var det den fra Voss som smakte appelsinmarmelade?

Veldig bra foredrag for øvrig.

Veldig lysten på å prøve. Fikk med norsk malt hjem i går , kommer det også norsk humle denne vei så hadde det vært prikken over i en med litt kveik. Deler gledelig videre .

Hvilken kveik vil folk helst ha? En variant er kveik fra Voss (bakgrunn: http://www.garshol.priv.no/blog/291.html oppskrift: http://www.garshol.priv.no/blog/302.html ). Denne har tre nært beslekta stammer og lager appelsinaroma. Pitch-temperatur 40C.

En annen variant er en kveik fra Stranda som ble brukt til brygging av råøl, men der jeg ikke har noen oppskrift til. Der er det også bare én stamme som har overlevd, mens det antagelig var flere opprinnelig. Pitch antagelig 35C.

En tredje er en kveik fra Hornindal som består av 8 stammer, der noen ikke er i slekt med hverandre, pluss bakterier (ukjent hvilken art, NTNU skal se på det). Den lager en aroma som er vanskelig å beskrive, men veldig god (frukt, sopp, fløtekaramell). Denne kveiken er også opprinnelig brukt i råøl. Pitch 30C.

har en god kompis fra hornindal. hver gank det blir prat om ølbrygging begynner hann og fortelle når han og faren brygga kånnøl. de hentet korn på stranda og så var det jo om og gjøre å ha den beste kveiken. hadde vært kjempe morro og fått litt av hornindal kveik.
og viss det er noen som har et forslag til gammeldags byggøl hadde det vært morro.

Den fra stranda kunne vært gøy å prøve. Er positiv til å prøve alle. Sign me up!

Jeg har endel Vossakveik (Sigmund Gjerstad). Det jeg har tatt vare på er bortbestilt, men jeg kal prøve å ta vare på mer neste gang jeg bruker den.
Jeg brukte den i en humlenøytral imperial brown ale. Jeg pitchet på 35 grader i rom på 22 og lot den deretter i fred i 12 dager før jeg tappet. Ølet ble godt. Appelsinaroma og krydder (pepper) skinner gjennom. Litt sånn Saison kanskje....

Hva med Hardanger?
Svogeren min fikk vite at jeg hadde fått ny hobby og det første han sa var
"har du kveik då"? Mener han sa de alltid hadde slik hengende i barndomshjemmet men vet ikke om den er der nå.

Hadde vært greit med norsk kveik I gjærbanken. Hittil har jeg kun litauisk kveik!

Både den fra Voss og Hornindalen frister veldig. Vi kan jo sende flere gjær på tur?
Vi kan godt sende alle på tur for min del, men jeg tror det er greit å starte med én og se hvordan det går. Så kan vi sende én til etterpå når vi har mer kontroll på prosessen.

Men jeg tror vi kan konkludere nå at vi har nok interesse til at dette er verdt å gjøre.

Jeg kan levere et 50ml-glass til deg, Per Øyvind, neste gang jeg er i Oslo. Det vi må finne ut av er hvem du skal levere videre til, og hvordan de finner ut hvem de skal levere videre til, osv. Forslag på det punktet?

WTF? Hvilken er det du har? Og hvordan fikk du tak i den?

Fikk fra en som har jobbet endel der borte. Kveiken er fra de som lager øllet ved navn kupiškėnų “pivorių”. Jeg har akkurat brygget et råøl med den. Satt noe av den ferske gjæren på agar hvis interessen er der?

Tilbake
Topp