Vandregjær - kveik på farten?

Jeg har litt liggende, men må sette en starter eller to for å få nok til å gi bort. Hadde bare litt igjen etter at jeg har brukt noe i et brygg. Det skal snart tappes så jeg kan jo ta noe slurv fra dunken og sende heller hvis det er interessant. Så må jeg se om jeg finner egnede beholdere å sende i. Kan hende jeg har noen gjærrør liggende en plass.
 
Er det to typer kveik fra Voss? I så fall vet jeg ikke :)

Nei, det er ikke 2 fra Voss... men en fra Voss og en Hornindalen så vidt jeg har forstått.. Jeg vil gjerne ha begge to, men tar selvfølgelig hvilken som helst av de. Har veldig lyst til å leke meg med begge 2. Betaler også porto for å sende dette til meg.
 
Jeg mener det er den fra Voss jeg fikk ja. Jeg skal se om jeg finner noen egnede beholdere så kan jeg samle opp litt når brygget er tappet. Planen er å tappe i kveld. Men mye kan skje ;-) hvis de som vil ha kan sende en PM med adresse så skal jeg se hva jeg får til. Hvordan skal jeg forresten samle gjær best mulig fra det brygget jeg har? Eller må jeg sette en starter på den slanten jeg har igjen fra før jeg satte brygget?
 
Det kommer vel litt an på hva slags brygg du har satt med kveiken. Hvis det er en veldig alkoholsterk øl, eller tørrhumlet mye osv.. Hvis du har mulighet til å sette en starter og sende fra det så vil vel det være det beste, men skjønner godt hvis det er mye ekstra styr for deg.

Jeg blir glad uansett :)
 
Ok. Jeg skal sette en starter i kveld så ser vi hvor mye det blir ut av det og om jeg finner rør å ha gjæren i :) vet ikke om det er særlig lurt å sende i glass. Men tar du sjansen så har jeg noen små glass jeg kan bruke.
 
Eg er svært interessert i å testa eit brygg med kveik. Om du Kivbyd eller nokon annan har høve til å senda meg ein slant, hadde eg vorti glad :) Bur i Oslo, og kan komma innom å henta, men betaler òg sjølvsagt porto, om det er enklast.
 
Det hadde jo vori alldeles strålande! Det vil eg svært gjerne ha. Gaustad er enklast for meg (eg må forresten ta eit lite forbehold om at eg har eit anna slags bryggeprosjekt på gang - ein baby - som plutseleg kan bli "flaskeklar" innan ei veke, skulle det skje må eg senda min faste bryggekompanjong, og då tenker eg Høybråten er enklast).
 
Tar det videre på direktemelding. Når du får Kveiken, lager du en stor starter, og sender videre til /mtv , og det samme gjør han. Det var slik den ble spredd fra starten av.
 
Nå har jeg satt en starter med kveik fra Voss. Har fått melding fra to stykker som vil ha. Så da kan jo de også sende videre til eventuelle andre som vil ha :)
 
Har også vossakveiken. Men eg har ikkje fått brygga med den enda, og det er ei stund sidan eg fekk den. tenkte å sette ein starter og brygge med den i løpet av neste veke.
 
Kveiken ble sendt rundt i det ganske land da tråden ble startet. Det bør finnes Kveik i de største byene - og i mange av bryggemiljøene slik at den kan hentes, og ikke sendes. Ikke noe galt med Posten, men det er litt styr...
Min er ca 10 mnd, så det blir spennende å se hvor lett det blir å dyrke frem mer. Gjør et hederlig forsøk :)
 
Jeg hiver meg også på her. Hvis det er noen i Stavanger området som vil dele?
 
Sist redigert:
Jeg hiver meg også på her. Hvis det er noen i Stavanger området som vil dele?

Så snart jeg får tak i (Voss kveiken) så kan jeg lage en starter og dele her i området.

Er det noen som har Hornindal kveiken som de kan dele med meg?
 
Tilbake
Topp