Vannjustering Juleøl (ale)

Nøkling

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget ekstraktbrygging og partial mash i ca 1,5 år, men har nå tatt steget opp til All grain.
Trengte bare en stor nok kjele først, hehe.

Siden meskingen er en av de store store forskjellene på ekstrakt og all grain, så lurer jeg på en ting.
Jeg skal nå brygge Yuletide Ale, og lurer på om jeg trenger å justere vannet litt?

Har hørt at mørkere øl kan ha godt av dette når vannet er mykt (noe det er her i Bergen).
Leste "Et lite kurs i vannjustering" tråden her på forumet, og ser der at dette er viktig når det gjelder mørke typer som f.eks. Porter.

Tenkte å bruke BIAB metoden. Vil jeg ha noe å hente på å få økt pH'en litt i mesken for denne ølen? F.eks. tilsette litt CaCO3?

Medlemsseksjonen av Norbrygg har en fin-fin artikkel om vannjustering av forskjellige øltyper. Anbefales å få med seg.

Kjøp et godt PH-meter.
Få PH under kontroll.
PH er det aller viktigste parameter ved mesking.
Denne verdien og de tilstedeværende bufferene blir førende helt frem til ferdig produkt.

Du må ha Kalsium i vannet.
Historisk ett har de fleste Ale vært brygget med Kalsiumrikt vann.
Selv vannet Urquel blir laget av har langt mer enn hva som er oppgitt i mange rapporter.

Dersom man skal prøve seg med noe annet, vil det kanskje være noe å hente på balansen mellom Sulfat/Klorid.
Hvor høyere verdi av Klorid vil kunne forsterke maltkarakter, mens motsatt vil kunne bidra til litt tørrere karakter, og være fordelaktig for humlekarakter.
Men tror jeg vi snakker om relativt små marginer.

Takker og bukker!

Jeg tror jeg får lese mer om emnet.
Jeg brygget denne ølen, og brukte ph-strips under meskingen.
Stripsene er ikke veldig lette å bruke til å få nøyaktig ph, men ut i fra fargen jeg fikk, så lå ph'en mellom 5 og 6 en plass.

Noen som har erfaring med 5.2 Stabilizer?

kanonen skrev:
Noen som har erfaring med 5.2 Stabilizer?

Av en eller annen grunn (sikkert fordi jeg tidvis er idiot)
har jeg ikke helt fått taket på PH5.2

Har brukt forsforsyre på de siste 10 bryggene.
Gjør også pH-behandling av skyllevann.
Kutter skylling ved maks PH-verdi 5.5-6
Har byttet ut mitt billige pH-meter, med ett langt mer presist.

Tilbake
Topp