Vannjustering

Hei.

Bor på Melhus og har prøvd vannjustering på 3 brygg. Har kjøpt digitalt PH instrument som er kalibrert. Måler vannet på Melhus til PH 7,7. Jeg har prøvd å følge vannjusteringstabellen som ligger på forumet, men får ikke PHèn til å treffe. PH har ligget på 5,9 når jeg følger tabellen i forhold til øl typer. Har kjøpt div. saker for vannjustering på Humlegården. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å komme innenfor 5,2-5,3 ? Mesket med 3 liter per kilo malt og tilsatte etter tabellen per 10 liter.

Har brukt Irish Moss på to brygg og har fulgt det som står på pakken. Synes det kommer en litt bitter ettersmak som jeg ikke har hatt på samme type brygg før. Trur ikke jeg skal bruke Irish Moss flere ganger. Noen med samme erfaring ?

Jeg kaprer tråden med en oppdagelse jeg akkurat gjorde. Vann- og avløpsetaten i Oslo tilsetter karbondioksid og kalk til PH'en på vannet utgjør 8,0. Det er jo et stykke unna 5,2 gitt..

Ja, men pH i vannet betyr egentlig ikke så mye. Det skal forholdsvis lite salter til for å endre pHen i vann.

gustavf skrev:
Ja, men pH i vannet betyr egentlig ikke så mye. Det skal forholdsvis lite salter til for å endre pHen i vann.

Det har en viss effekt etter hva jeg har lest meg frem til. Jeg skal begynne å justere for det heretter tror jeg.

Her er en interessant artikkel om emnet, for de som er interesserte: http://braukaiser.com/wiki/index.php/How_pH_affects_brewing

Det må enten være Irish Moss eller den nye kjøleren som er skyld i den nye smaken på vørteret.

Vil jo kunne justere vannet med det jeg allerede har kjøpt. Hva bør PH i vannet være før man tilsetter maltet, hvis man skal lage Brown ale ? Noen som treffer med PH i mesken som orker å prøve med sitt vann ?

Senere finnes ikke. Skal det gjøres skal det gjøres nå !

Det er ikke ph i vannet før bryggingen som teller. Det er alkaliteten i vannet sin evne til å buffre syren i malten som bestemmer ph i mesken.

Dette er en god start for vannjustering:
http://www.homebrewtalk.com/f128/brewing-water-chemistry-primer-198460/
Det er verdt å lese informasjon fra TH (EZ water calculator), Martin Brungard (Bru'n'water), Kai Troester (braukaiser) og særlig ajdelange.

Angående ph5.2, les hva ajdelange skriver.

Eg bruker EZ water kalkulatoren til å beregne ønsket mineralinnhold og deretter justerer ph med Lactic acid (melkesyre) basert på måling i mesken etter 0, 5 og 10 minutt.

Tilbake
Topp