Varm gjær i kald vørter

Etter en lang bryggedag som ble avsluttet med min første lager, gjorde jeg en feil. Rehydrerte tørrgjær på ca 30c, men tenkte ikke over at vørter var 10c.. Regner med at gjæren holdt ca 25c når den ble pitchet.

Etter snart 24t er det ett tykt lag med gjær i bunnen, men 0 aktivitet i gjærlåsen. Har jeg tatt knekken på gjæren med denne temperatur forskjellen? Brukte 2 pk på 25 liter OG 1.056.

Jeg har ikke brygget lager før. Men på mine andre brygg har faktisk jeg også gjort det samme, flere ganger. Gjæren (til nå tørr) har blitt rehydrert med temp på 27 grader. Vørter kjølt ned til 14-16 grader... Men jeg regner med at når vørteren blir plasket oppi gjæringskaret, da sammen med gjæren (som har stått og gått på magnetrøreren en god stund), så vil ikke temperaturforskjellen være så voldsomt stor likevel. Det har resultert i varierende plopping hos meg. Men FG har stemt sånn noen lunde (også i forhold til OG selvsagt). Så plopping er ingen indikasjon på om det gjærer eller ei.

Det er mulig at forskjellen på overgjæret og undergjæret er såpass stor at det skal mindre temperaturforskjell til?
Andre på forumet har kanskje andre (og sikkert bedre) svar. Men jeg ville vel nok tenke at utfelling av gjæren bare har gått litt fort?

Jo, det trodde vel egentlig jeg også, men... Tenkte kanskje det var en liten forskjell, uten at jeg har tenkt over det...
(I så fall så må jeg nok tenke litt på det.. over en hjemmebrygga, tror jeg. ;))

Men apropo.. Du skrev to pakker, Toorqs...? Da mener du sikkert tørrgjær? Til 25 liter er ikke det litt mye?
Grumset i bunnen kan også være blanda med litt humlerester, fra da du stakk om...

Slik jeg forstår det skal enten gjæren senkes ned mot temp i vørter for å unngå kuldesjokk, eller så kan gjær og vørter holde høyere temp for så å senkes sammen til 10-12c. Men hvis flere hydrerer som ved vanlig ale temp og hiver opp i kald vørter er det kanskje håp.

Men apropo.. Du skrev to pakker, Toorqs...? Da mener du sikkert tørrgjær? Til 25 liter er ikke det litt mye?
Grumset i bunnen kan også være blanda med litt humlerester, fra da du stakk om...

Tørrgjær ja. Det skal være innenfor med 2 pakker i lager. Bruker heller litt for mye.

Noe har du vel tatt knekken på men hvor mye er ikke godt å vite.
Mener Gahr anbefaler at gjærtemperatur et par grader under vørtertemperatur.
To pakker er ikke for mye. Du bør ha dobbel så mye som i en ale.

Der ser du, da er det i alle fall forskjell i mengden som anbefales. Takk for oppklaring, Forvirret.
Da lærte jeg noe i dag også. :)

Tror det er den lave temperaturen som gjør at det blir så stort mengdeforskjell. Bruker aldri mindre enn tre pakker 34/70 en slik bøtte. Men det er med vørtertemperatur mellom 7 og 8C når gjæren has i.
Ler hva Fermentis skriver om dette med lagergjær, mengde og temperatur. Det er forresten diskutert i andre tråder her på forumet også.

At det ikke er aktivitet i gjærlåsen etter 24 timer er ikke unormalt. Det kan gå dobbel så lang tid når man er på 7-8C.

Tror det er den lave temperaturen som gjør at det blir så stort mengdeforskjell. Bruker aldri mindre enn tre pakker 34/70 en slik bøtte.
At det ikke er aktivitet i gjærlåsen etter 24 timer er ikke unormalt. Det kan gå dobbel så lang tid når man er på 7-8C.
Ja, det er nok det da.
Da tror jeg at jeg misforsto, beklager. Jeg trodde at aktiviteten sank til 0 etter 24 timer, ikke at det ikke hadde vært aktivitet i det hele tatt.

Når det er sagt så hadde jeg et par bøtter til gjæring i kjelleren i fjor, relativt kaldt og vel egentlig litt for lavt for hva som ble anbefalt.
Men det ble godt øl av det også. Den ene trengte bare mye lengre tid på å bli ferdig.

Å utsette gjæren for et umiddelbart temperaturfall på 15 grader må vel ta livet av den - eller i beste fall sende den rett i dvale?

Du kan forøvrig gå andre veien; dvs. tilsette kjøleskapkald starter til en vørter på 20, og det går helt fint - sjøl om jeg ikke tror det er det optimale:).

Den kommer. Gi karet litt tid.
En lager så lav i temp bruker gjerne 48 timer før livstegn i det hele tatt starter.
Så skal det ploppes. Jeg har troen på at ølet ditt kommer igang, og blir bra.

Tolmodighet er en vanskelig øvelse som kan være grei å ha på plass ved lagergjæring.
Var det min hadde jeg ikke gjort noe i dag.
Studer gjæren som ligger på bunnen. Begynner den å bli ujevn mot karkanten er det noe på gang.
Selv om det er stille i gjærlåsen. Har sett dette enkelte ganger men om det var med undergjær husker jeg ikke.
Men noen ekstra pakker tørrgjær er alltid godt å ha på lur.

Sjekk om pH har droppet under 5. Det er isåfall et godt tegn

Etter en lang bryggedag som ble avsluttet med min første lager, gjorde jeg en feil. Rehydrerte tørrgjær på ca 30c, men tenkte ikke over at vørter var 10c.. Regner med at gjæren holdt ca 25c når den ble pitchet.

Etter snart 24t er det ett tykt lag med gjær i bunnen, men 0 aktivitet i gjærlåsen. Har jeg tatt knekken på gjæren med denne temperatur forskjellen? Brukte 2 pk på 25 liter OG 1.056.
Du har 3 uker på deg til den er ferdig utgjæret. Ta det med ro og la tålmodigheten synke inn.

Joda, satser på at det kommer seg ;) satt litt varmere for å vekke gjær litt, så tilbake på 10c.

En annen ting jeg ikke har observert med overgjærede øltyper var at vørter ble veldig grumsete i karet etter nedkjøling til 10c. Den er nå klar igjen, men det er ett 2-3 cm lag med bunnfall som veldig lett lar seg forstyrre, tenkte dette var gjær, men er nok bare urenheter. Kokte med irish moss.

Enkelte har ventet 136 timer før denne gjæren har kommet i gang (MJ 84).. Setter den på 12-13c og glemmer den noen dager.

Tilbake
Topp