Varme opp kjøleskap i garasje

Steffan skrev:
Jojo, du sover sikkert trygt med dine 1kW, men hva er vitsen? Du har ikke en 30m[sup]3[/sup] gjæringscontainer, har du?

Det er ingen annen vits enn at det var dette jeg hadde. Og det funker. Og det er stødig og stabilt og tar liten plass. Om det er 1 kW eller 100 w betyr mindre så lenge temperaturen holder seg stabil.
 
Johnemann skrev:
Amarillo skrev:
Jeg bruker en kupevarmer for bil i kombinasjon med STC-1000. Den er på 500 watt og får opp temperaturen i løpt av noen sekunder selv om det er 20 minus utenfor kjøleskapet. Og den er lav og står stødig av seg selv nederst i skapet uten noen form for montering. Anbefales.

Det gjorde jeg også. Men av en eller annen grunn har til nå 2 stk. gått nedenom og hjem . Den første sluttet helt å virke. Den andre har bare vifte. Ikke varme.
Lurer litt på om det er hyppig on/off som plager de til døde. stc1000 har delay på kjøling men ikke på heat ? (etter det jeg har funnet ut) Kjølebiten har jeg satt delay til maks (10 min.) så den er grei.
Nødløsningen min ble derfor en 70w (det jeg hadde) og en metall lampe med folie. Varmer fint! (så lenge pæren holder.)

Jeg hadde også en kupevarmer. Men, når jeg skulle varme opp fra -20 til 20 grader ble STC1000 for treg med å skru av strømmen, det er så lite plass i et kjøleskap at temperaturen stiger alt for fort. Termosikringen røk og kupevarmeren var bare å kaste, kostet mer å reparere enn å kjøpe en ny.

Nå har jeg 120W frostvakt fra Jula og er happy med det. Den ligger løst nederst i kjøleskapet, og gjæringsbøtta står på en hylle.
 
Hvordan funker det med lyspærer som varmekilde, når ølet ikke skal utsettes for lys? Har selv vurdert lyspære som varmekilde, men ikke funnet noen god måte uten å utsette ølet for lys.
Har også kjøpt meg frostvakt fra Biltema og en UT-200, men frostvakta har termostat som ikke slår inn før temp. er langt under ønsket temp. (13-14 grader). Og ja, frostvakta står på maks.
Dette er visstnok ikke et problem til de som har kjøpt frostvakt tidligere. Kanskje termostat bare finnes på nyere frostvakter?
Skal få noen til å koble ut termostaten, så blir den nok god som gull.
Hei. En glødepære har så vidt PAR effekt. Ergo, de vil utgjøre usignifikant påvirkning på ølet. Sett inn T5/T8, led ol så får du derimot en uønsket effekt
 
Sist redigert:
tror kjøleskapet mitt daua i kulden nå. det står sånn passe kaldt i en uisolert utebod med VVB. Hate it when that happens.
 
Hei. En glødepære har så vidt PAR effekt. Ergo, de vil utgjøre usignifikant påvirkning på ølet. Sett inn T5/T8, led ol så får du derimot en uønsket effekt
Alufolie stenger for lyset. Tåler varmen. Men pass på at den ikke ligger inntil noe. Da smelter plasten i skapet... (har prøvd det.)
 
Hvorfor sperre for lyset til en glødepære? Den har ikke noe av spekteret til sollys. Ingenting vil gro under en glødepære. Man måler disse strålene og bølgelengdene i PAR. Så lenge det er en glødepære vile det ikke ha noe å si....
 
Hvorfor sperre for lyset til en glødepære? Den har ikke noe av spekteret til sollys. Ingenting vil gro under en glødepære. Man måler disse strålene og bølgelengdene i PAR. Så lenge det er en glødepære vile det ikke ha noe å si....
Han hadde ikke lyst på lys inni skapet sitt. Voila.... alufolie slipper ikke gjennom noe lys. Alt det andre har du sikkert rett i. Var egentlig meningen å svare direkte til Garberg. chill chill..
 
Tilbake
Topp