Varmebehandling av flasker

Nøkleby

Norbrygg-medlem
Normalt dypper jeg flaskene mine i starsan de gangene jeg flaske. Skal straks i gang med en storflaskejobb og lurer pa dere som tar de i stekeovnen og legger pa folie i tuten. Hor lengen kan de sta før man flasker selve brygget? Holder de seg sterile i et par uker? Kan kanskje gjøre det samme med starsan men vet fortsatt ike hvor lenge de holder seg sterile.

Noen som ha tips?

Har  flaska flere brygg men aldri brukt varmebehandling.  Skyller alle flasken med flaskejetspyler etter bruk og når flaskejobben nærmer seg så legges de først i varmt klorvann, skylles å settes oppned i kassene.  På flaskedagen fyller jeg et kar med sterkrensblanding som jeg putter flaskene oppi og når ølet er stukket om og tilsatt sukkerlake tas flaskene opp og henges på flasketre og nye flasker oppi karet igjen.  Når ca 45 flasker er fyllt og korket så gjentas det til jeg er ferdig.  Har aldri opplevd at noen flasker har blitt infisert og har pr idag flasker som har stått et år (juleølet) og er ikke plaget med noe usmak i det!  

Har gjort det samme som deg sånn omtrent. Men planen var nemlig å kunne desinfisere alle flaskene et par dagager i forveien for å kunne gjøre tappingen noe raskere.

litt kort erfaring, men eg baker flaskene noen dager før eg ska flaske, setter på alu over tuten og setter alle flaskene ut i vinterhagen der er det ute temp
har gått bra så langt.
Så langt er da ganske kort, første brygget ble satt på flasker noen uker før jul

Såvidt jeg har forstått skal flaskene i teorien holde "evig" med tanke på villgjær og annet når du har folie over. Folien hindrer at noe kommer inn, og siden du allerede har sterilisert flaskene så skal det ikke være noe der inne som kan begynne å vokse/lever videre.

Selv har jeg hatt flasker som har stått ca to uker etter "baking" med folie (180C i 45 min) før flasking og det har gått brillefint. Baker de likevel på nytt hvis det går lengre tid, sånn for sikkerhets skyld...

Flottings, skal flaske nesten 50 liter her så da er det greit å ha ting klart. Pleier normalt å kjøre fat men denne gangen skal ikke alt være til eget forbruk....

Ved bruk av mye flasker er det http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4858.msg46142.html#msg46142  som gjelder her i huset
Er flaskene rene tar det ikke lang tid å desinfisere 10 kasser...

Har forresten kuttet toppen av en del kasser, så jeg har en bunn både over og under så jeg kan snu hele kassa istedet for å løfte opp en og en flaske :yes:

PS: vasker flaskene i forveien(balje med first prize eller landlord maskinoppvaskmiddel)så da er det bare er ett bad på bryggedagen

Ein bekjent hevdar at han alltid har skylt flaskene etter bruk, sett dei til tørking og skylt dei på nytt flaskedagen utan at han har hatt infeksjon. Eg veit ikkje, men ville berre nemne dette for å sette det litt i perspektiv. Som ekstraktbryggar brukte eg jo alltid å etterfylle vatn frå kran og direkte i gjæringskaret. Humla som er konserverande, verkar òg inn. RDWHAHB  :biersmile:
På andre sida er det veldig dumt å få infeksjon i 20 (eller meir) liter øl...

FrodeSy skrev:
Ein bekjent hevdar at han alltid har skylt flaskene etter bruk, sett dei til tørking og skylt dei på nytt flaskedagen utan at han har hatt infeksjon. Eg veit ikkje, men ville berre nemne dette for å sette det litt i perspektiv. Som ekstraktbryggar brukte eg jo alltid å etterfylle vatn frå kran og direkte i gjæringskaret. Humla som er konserverande, verkar òg inn. RDWHAHB  :biersmile:
På andre sida er det veldig dumt å få infeksjon i 20 (eller meir) liter øl...
Sjøl gjør jeg dette så ofte som jeg gidder. Mye mindre jobb enn å vaske ein haug med flasker i slenger vaffal. Ikke hatt noen problemer.

Tilbake
Topp