Varmeelement

Hei.  :help:

Jeg har startet et prosjekt med å lage en hjemmelaget koker (noe lignende BB60). Nå har jeg kommet til et punkt hvor jeg må velge et varmeelement som jeg kan bruke, til fornuftig pris. Kunne tenke meg mellom 4-5kw, da kokeren blir omlag 75 liter (innvendige mål: h=54cm og dia=42cm).

Tanken er at varmeelementet skal være på undersiden av bunnplaten, altså ikke i kontakt med vesken (slik som BB30 og BB60). Er også åpen for bedre forslag som også innebærer varmeelement på innsiden, altså i kontakt med vesken.

Bunnplaten til selve "kokeren" er planlagt en tykkelse på 3mm (evt. tykkere?). Da er tanken at grumset ikke skal brenne seg fast i bunnplaten under selve kokingen.

Jeg har "surfet" litt på nettet, men har ikke blitt noe særlig klokere på dette med varmeelement. Har funnet en som kunne vært spennende, da med tanke på form, styrke (kW) og pris.

http://www.aliexpress.com/item/Stai...er-Heater-Element-6000W-220V/1414324602.html  
Denne er ikke lenger tilgjengelig, men noe tilsvarende dette ville vært flott, trur jeg. Tanken med denne (linken ovenfor) er at den ser ut til å ha en jevn varmefordeling på underplaten.  

Er det noen nå som føler at de har en hjelpende hånd og gode forslag til hvordan jeg kan løse dette med varmeelement og oppvarming?

- Bør elementet være i kontakt med vesken eller er det best å ha det på undersiden?

- Bør bunnen være tykkere enn 3mm?

Tar gjerne i mot linker og forklaringer om ulike varianter.

På forhånd, takk for hjelpen :skitbra:
 
Det elementet finn du på ebay. Og det må stå inni kjelen ellers varer det ikkje mange minuttane før det brenn sund.
 
Ok, det var jo greit å vite  :ilike:

Vet du/dere om noen tilsvarende elementer som kan være på undersiden/utsiden av bunnplaten?
 
Hvordan har du tenkt? Ser du etter et element som varmer opp bunnplaten direkte?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tanken er å plassere et element på undersiden av bunnplaten. Slik at varmen går opp og gjennom bunnplaten. Ser for meg noen mm avstand mellom bunnplaten og elementet, men som nevnt ovenfor så er jeg åpen for andre og evt. bedre forslag.
 
Aha.

Vel som protto sier så må elementet stå i en væske, ellers ryker det i løpet av kort tid.

Det letteste vil jo være å ha et low density element inni kjelen. Men skjønner at det hadde vært stiligere å hatt det utenfor..
 


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Dersom du ikke vil ha elementet inni kjelen, er det en kokeplate du er på jakt etter. :)
 
Miguel skrev:
Aha.

Vel som protto sier så må elementet stå i en væske, ellers ryker det i løpet av kort tid.

Det letteste vil jo være å ha et low density element inni kjelen. Men skjønner at det hadde vært stiligere å hatt det utenfor..
 

Ok.

Vil ikke et slik "low density element" være ugunstig med tanke på renhold og jevn varmefordeling? Eller tenker du at det ikke er installert og at man tar det ut når man ikke bruker det?

Du har ikke tilfeldigvis en link til noe du kan foreslå?
 
Det er jo mer pes med et element i kjelen mtp rengjøring jo. Hvis du resirkulerer så er vel ikke varmefordelingen noe å tenke på.

Du kan sjekke aliexpress eller ebay, der finner du elementer i mange forskjellige former og fasonger.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hannaas skrev:
Dersom du ikke vil ha elementet inni kjelen, er det en kokeplate du er på jakt etter. :)

Ja, det er mulig at det er en kokeplate jeg jakter på. Hvorfor ikke gjøre det enkelt? :bank2:

Hvor får man tak i slike kokeplater (4-6kw), og helst med gode muligheter for å regulere temperatur? Da regner jeg med at det bare er å setter kokeren oppå, slik som en vanlig komfyr og gryte, bare at det blir i større skala.

Dette virket egentlig som en enkel og grei måte om man bare får tak i den rette kokeplaten, og til en fornuftig pris.

Selve bryggemetoden er tenkt å være den samme som blir brukt på BB30 og BB60. Man kan vel kalle det "gamlemetoden"..
 
Du kan ha en tynn panne under med varmeelementet i motorolje eller annen væske som har høyt kokepunkt og ikke brenner fast.

Eller du kan bygge et dampdrevet system.
 
Kokeplater i den størrelsen finner du ikke. Hvertfall ikke som også skal tåle 75 liter/kg væske pluss kjele. Din eneste mulighet er varmeelementer inn i kjelen etter min mening. Bør ikke være noe problem å finne noen som ikke brenner vørter. Mange selges på ebay til en grei taxfree pris. Speidel buker samme prinsipp. Oppvaskkost og et greit vaskemiddel gjør elementene helt rene etter bruk.
Fordelen med varmeelementer er at de også er mye kjapppere hvis du senere vil utvide med sirkulasjon og en PID løsning for varmestyring av mesk. Noe jeg på det sterkeste kan anbefale.
 
Noen som har ett billig element å anbefale da. Ikke for dyrt og må ikke sprenge sikringene. Jeg har 16 kw(?) Sikringer. Planlegger stort kokekar på 150 liter. Mulig jeg må sette i to element.
 
16a sikringer. Får du fulle 230 volt til der du skal skape magi så kan du trekke 3680w på en kurs. Du bør også ta høyde for annet som er på samme kurs.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp