Varmekilde i gjæringsskap?

Jeg har fått tak i et gammelt kjøleskap som jeg skal bruke som gjæringsskap. Sånn at det blir mulig å brygge lagere hele året.

Ser at mange installerer en form for varmekilde i slike skap. Jeg har tenkt til å plassere mitt skap på et rom som holder underkant av 30 grader hele året. Er det egentlig behov for varme inne i skapet? Har tenkt til å styre kjøleskapet med en itc-310 eller lignende.

Jeg tenker at temperaturen vil stige ganske raskt i kjøleskapet at det ikke er behov for varme inne i det. Hva tror dere?

Første jeg skal sette til gjæring i dette skapet er en kölsch og den skal på 16 grader.

Vegard
 
bør ikke trenge varme - om du trenger å få tempen raskt opp er det jo bare å åpne døren.

30 grader året rundt var dog veldig varmt... fyrrom/planterom eller noe?

Blir også ganske bra belastning på skapet om det skal stå så varmt og kjøle ned en batch lager til 7-8 grader
 
Ser at det ligger mellom 25 og 30 grader. Er teknisk rom med varmtvannstank og elkjele til vannbåren varme. Går an å ha døra inn til rommet på gløtt. Det er ut i garasjen, så er jo betydlig kaldere der.
 
Om det er 30 grader trenger du egentlig ikke varmekilde. Men det vil ta LANG tid før temperaturen øker inni kjøleskapet, dog. Jeg kjøpte bare en frostvakt fra biltema, og den funker finfint!
 
Synes det blir litt voldsomt med 200 til 250 watt inne i ett kjøleskap. Bruker denne ett varmeelement på30 watt jeg har skaffet fra en elektroleverandør. Har hatt gjæring hvor temperatur forskjellen har vært 15 grader uten problem.
 

Vedlegg

  • IMG_0453.JPG
    IMG_0453.JPG
    147,2 KB · Sett: 86
Selv synes jeg man får mindre kontroll å bruke luft som medium. Hvis man har en god termostat så synes jeg direkte oppvarming av karet er best, da med et varmebelte som fordeler varmen jevnt over hele karet. Ellers må man inn i karet.
 
Tilbake
Topp