Varmeskjold til kjel ved bruk av gass.

roba

 
I forumet har vært nevnt bruk av varmeskjold på kjel ved bruk av gass. Er det noen som har erfaring med dette?
Lurer på hvor høyt det bør gå. Bør det snevres inn på toppen. Hvilken avstand fra kjel.
 
teoretisk sett. skjoldet bør gå like høyt som vørteren i kjelen. avstanden mellom kjelen og skjoldet avhenger litt av hva skjoldet er laget av (isolasjonsevnen) og diameteren på brenneren og kjelen. en fordel at skjoldet går litt nedenfor flammen. innsnevring på toppen er selvfølgelig en fordel, men liten i forhold til jobben med å lage den. tror faktisk du får bedre uttelling på utvidelse i bunnen for å fange mere varmluft oppover kjelen.
 
Diameter er ca. 60 cm. (gammel varmtvannsbereder) Tenkte å bruke innerdelen til koker og skallet til varmeskjold.
 
jeg har selv en gassbrenner på 17 cm diameter som gir opptil 9 kw. gassflammen blir noe bredere, og varmluften går jo opp langs sidene likevell. varmeskjoldet behøver ikke den store avstanden med tillsvarende brenner da du får liten brenneroverflate i forhold til overflaten på kokekjelen.
 
ett annet tips for hurtig oppkok er jo hvis du har en vørterkjøler av spiraltypen er å slenge den i kjelen og kjøre på med varmtvann en stund :laugh:
 
Jeg har en kjele på ca 100 liter av vartvannsberedertypen.
På utsida er det sveiset på tre føtter av 30 mm firkantrør.
Utenpå kjelen er det ei kappe som er festet med popp-nagler til beina.
30 mm klaring mellom kjelen og kappa.
Utenpå kappa er det et lag med motorrom-isolasjon fra Biltema.
Den sorten med tape på ene sida og alu-folie på andre sida.
Skjøtene er forseglet med alutape.
Kappa når helt opp til toppen av kjelen, og ca 3 cm under bunnen.
Lokket dekker både kjelen og kappa.
Fyrer med en stor parafinprimus på 10 kW.
Systemet fungerer ypperlig og var enkelt å lage til.
Egil B.
 
Her er noen bilder fra ei bryggeøkt i april.
Vi lot oss inspirere av tradisjonell norsk ølbrygging, med røykmalt og einerlog.

Maltkverna - ei porkertmølle som er motorisert med drill.
Meskekaret med "high-tech" silplate. Ei damprist til 39 kroner.
Oppvarming av meskevann med einer. Lokket dekker både kjelen og varmeskjoldet.
Primusen - En optimus 510 som gir 10 kW og bruker ca. 4 liter parafin til et brygg på 75 liter.
Kjelen med varmeskjold og isolasjon.
Det ligger også noen bilder her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,326.0.html Egil B.
 

Vedlegg

  • IMG_2756.jpg
    IMG_2756.jpg
    47,4 KB · Sett: 305
  • IMG_2758.jpg
    IMG_2758.jpg
    40,8 KB · Sett: 303
  • IMG_2759.jpg
    IMG_2759.jpg
    83,6 KB · Sett: 303
  • IMG_2760.jpg
    IMG_2760.jpg
    51 KB · Sett: 305
  • IMG_2762.jpg
    IMG_2762.jpg
    55 KB · Sett: 306
Tusen takk for mange gode opplysninger. Den med "omvent kjøler" likte jeg. På varmeskjoldet i toppen - er det helt tett eller lar du luft passere igjennom?
 
På min kjele så er flukter toppen på varmeskjoldet med toppen på kjelen.
Jeg lar lokket ligge på, og da dekker det både kjelen og kappa, til det koker opp.
Så trekker jeg lokket litt til side.
Ingen innsnevring i selve varmeskjoldet.
Egil B.
 
roba skrev:
Tusen takk for mange gode opplysninger. Den med "omvent kjøler" likte jeg.

Søk på motstrømskjøler eller counterflow chiller på forumet, det er en del tips, bilder og diskusjoner! (Husk å stå helt ute i Index for å søke på hele forumet)
 
Tilbake
Topp