Da vil den ikke være tørr lenger...
Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
Tørrgjærprodusentene kommuniserer vel innimellom at man ikke bør gjenbruke tørrgjær, men det er selvsagt sludder og vås. Kommersielle bryggerier gjør det hele tiden – og hvorfor ikke? Man gjenbruker tørrgjær på akkurat samme måte som annen gjær. Den er jo slett ikke tørr lenger. Vasking (som egentlig er skylling) kan man selvsagt gjøre om man gidder, men det er egentlig ikke så viktig. Lag en starter på den gjenbrukte gjæra, gi den litt næring samtidig – og den vil belønne deg med nydelig øl.En fyr på youtube sa at man ikke bør vaske tørrgjær mtp gjenbruk.
Skal man ikke det?
Starter på gjenbrukt gjær mener jeg skal være unødvendig. Du har allerede nok gjær, så ytterligere cellevekst bør ikke være noe stort poeng.
Gjenbruke tørrgjær? Selvfølgelig greit. Gjærcellene går jo ikke rundt og furter på grunn av tørke for en generasjon siden og er klare for nye vørter.
Men det hadde jo vært interessant å se om andre generasjon MJ ikke er så treg og humørsyk som den generasjonen som kommer fra posen...MJ har iallefall skrevet i en av blekkene sine at man ikke bør gjenbruke tørrgjær(en deres). Jeg har alltid fulgt det rådet deres til punkt og prikke, for jeg har aldri fått lyst til å gjenbruke den gjæren deres.
Men det hadde jo vært interessant å se om andre generasjon MJ ikke er så treg og humørsyk som den generasjonen som kommer fra posen...
Eller bare sette en starter på tørrgjæra rett fra posen?Ja forsåvidt, men da må man gjennom et ræva brygg først.
Ja. Det blir ikke meg som tester det utJa forsåvidt, men da må man gjennom et ræva brygg først.
Jeg tappa en tysk pils i går som var satt på 4 pakker 34/70.
Dunken har stått i romtemperatur fra i går og jeg tenkte å vaske ut gjæra i dag eller i morgen.
Noen som har en lettfattelig forklaring på prosedyre og hvor mye jeg kan forvente å få og hvor mye det holder til?
Ikke prøvd før men skjønner man kan spare endel kroner og har håp om en litt annerledes profil.Fallgruven er vel mye jobb og arbeid med vasking og brygging hvis man får inn eller overfører baselusker i nytt øl.
Hvor lenge kan den stå på glasset i kjøleskap før bruk?Og hvordan beregner jeg mengden i ny vørter?(27 liter)Du trenger ikke vaske den der. Bare spa den opp i et passelig stort glass. Når du skal bruke den, gir du den 1 liter med 1.02ish vørter med gjærnæring i dagen før. Ikke rist eller tilfør oksygen på andre måter, bare bland ut gjæren godt, og la det stå i ro. Antakelig vil den ha gått ferdig og ha bunnfelt seg før du skal bruke den, og da kan du dekantere. Hvis ikke er det ingen fare med å bare hive alt oppi.
Hvor lenge kan den stå på glasset i kjøleskap før bruk?Og hvordan beregner jeg mengden i ny vørter?(27 liter)