Vaske tørrgjær

BjarteM

Norbrygg-medlem
En fyr på youtube sa at man ikke bør vaske tørrgjær mtp gjenbruk.

Skal man ikke det?
 
Du kan selvsagt vaske gjær som i utgangspunktet var tørrgjær..
Kan ikke begripe hvilke ulemper dette kan medføre - er der noen andre som vet noe her..?
Jeg har gjenbrukt tørrgjær flere ganger..!
 
En fyr på youtube sa at man ikke bør vaske tørrgjær mtp gjenbruk.

Skal man ikke det?
Tørrgjærprodusentene kommuniserer vel innimellom at man ikke bør gjenbruke tørrgjær, men det er selvsagt sludder og vås. Kommersielle bryggerier gjør det hele tiden – og hvorfor ikke? Man gjenbruker tørrgjær på akkurat samme måte som annen gjær. Den er jo slett ikke tørr lenger. Vasking (som egentlig er skylling) kan man selvsagt gjøre om man gidder, men det er egentlig ikke så viktig. Lag en starter på den gjenbrukte gjæra, gi den litt næring samtidig – og den vil belønne deg med nydelig øl.
 
Starter på gjenbrukt gjær mener jeg skal være unødvendig. Du har allerede nok gjær, så ytterligere cellevekst bør ikke være noe stort poeng.

Gjenbruke tørrgjær? Selvfølgelig greit. Gjærcellene går jo ikke rundt og furter på grunn av tørke for en generasjon siden og er klare for nye vørter.
 
Hvorfor man i det hele tatt skal vaske gjær er en stor gåte. Det er jo direkte skadelig for gjæren og kan ta livet av den. Er den "skitten" setter du en starter på noen dråper, hvis ikke er det bare å pitche.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Jeg tar bare av øverste halvpart av gjæra og setter rett på et glass. Ser ingen grunn til å skylle den. Alt trub ligger jo i bunn.
 
Starter på gjenbrukt gjær mener jeg skal være unødvendig. Du har allerede nok gjær, så ytterligere cellevekst bør ikke være noe stort poeng.

Gjenbruke tørrgjær? Selvfølgelig greit. Gjærcellene går jo ikke rundt og furter på grunn av tørke for en generasjon siden og er klare for nye vørter.

Du kan ikke se på antall celler isolert. Hensikten med en gjærstarter er ikke nødvendigvis å øke tallet på celler; den kan også være å sørge for at cellene er i god form. Så om du bare skal gjenbruke gjær uten videre, vil avhenge av hva slags gjæringsprosess de har vært gjennom.

Jeg har også hørt dette om å ikke gjenbruke tørrgjær. Underlig greie; det må jo bety at tørrgjæren på et eller annet vis er defekt/mindreverdig. Anekdotisk bevis er null verdt; men likevel: Jeg har brygga seks brygg i vinter på én pose w-34/70. Ett av dem blei nr.3 i Oslo-mesterksapet. Og det siste blei det beste.
 
MJ har iallefall skrevet i en av blekkene sine at man ikke bør gjenbruke tørrgjær(en deres). Jeg har alltid fulgt det rådet deres til punkt og prikke, for jeg har aldri fått lyst til å gjenbruke den gjæren deres.
Men det hadde jo vært interessant å se om andre generasjon MJ ikke er så treg og humørsyk som den generasjonen som kommer fra posen...
 
Grunnlaget til at produsenter ikke direkte anbefaler gjenbruk av tørrgjær er at tørrgjær har mye mer bakterier og skit i seg i forhold til fersk gjær. Årsaken er at tørkeprosessen tilfører luft i store mengder. Ved gjenbruk vil bakterietallet stige for hver batch. Om det er er problem eller ikke er tvilsomt.

Ved å vaske gjæren vil man utvilsomt tilføre mer bakterier og div. enn det som er i tørrgjær.
 
Jeg tappa en tysk pils i går som var satt på 4 pakker 34/70.
Dunken har stått i romtemperatur fra i går og jeg tenkte å vaske ut gjæra i dag eller i morgen.
Noen som har en lettfattelig forklaring på prosedyre og hvor mye jeg kan forvente å få og hvor mye det holder til?
Ikke prøvd før men skjønner man kan spare endel kroner og har håp om en litt annerledes profil.Fallgruven er vel mye jobb og arbeid med vasking og brygging hvis man får inn eller overfører baselusker i nytt øl.
 
Jeg tappa en tysk pils i går som var satt på 4 pakker 34/70.
Dunken har stått i romtemperatur fra i går og jeg tenkte å vaske ut gjæra i dag eller i morgen.
Noen som har en lettfattelig forklaring på prosedyre og hvor mye jeg kan forvente å få og hvor mye det holder til?
Ikke prøvd før men skjønner man kan spare endel kroner og har håp om en litt annerledes profil.Fallgruven er vel mye jobb og arbeid med vasking og brygging hvis man får inn eller overfører baselusker i nytt øl.

Du trenger ikke vaske den der. Bare spa den opp i et passelig stort glass. Når du skal bruke den, gir du den 1 liter med 1.02ish vørter med gjærnæring i dagen før. Ikke rist eller tilfør oksygen på andre måter, bare bland ut gjæren godt, og la det stå i ro. Antakelig vil den ha gått ferdig og ha bunnfelt seg før du skal bruke den, og da kan du dekantere. Hvis ikke er det ingen fare med å bare hive alt oppi.
 
Du trenger ikke vaske den der. Bare spa den opp i et passelig stort glass. Når du skal bruke den, gir du den 1 liter med 1.02ish vørter med gjærnæring i dagen før. Ikke rist eller tilfør oksygen på andre måter, bare bland ut gjæren godt, og la det stå i ro. Antakelig vil den ha gått ferdig og ha bunnfelt seg før du skal bruke den, og da kan du dekantere. Hvis ikke er det ingen fare med å bare hive alt oppi.
Hvor lenge kan den stå på glasset i kjøleskap før bruk?Og hvordan beregner jeg mengden i ny vørter?(27 liter)
 
Tilbake
Topp