Vasking av Bryggerifat

YngvarT

Norbrygg-medlem
Har fått tak i et 30 liters fat, i aluminium. Det ser veldig greit ut innvendig. Men hva er beste måte å få renset det få? Har fylt det med vann nå, og en oppvasktabelett.
Hva gjør dere med bryggerifatene?

Gjør samme som deg. Først skylle godt, riste riste riste med varmt vann. Så, varmt vann + oppvasktablett, riste riste riste. Lar det stå noen dager mens jeg snur gjerne fatet noen ganger. Så ut med oppvaskvannet, skylle skylle skylle før jeg fyller det med Star San™.

Bruker høytrykkspyler med varmtvann. Skrur bare av toppen, spyler og skyller en 5 min tid også en skvett sterkrens/vann som ristes rundt rett for fylling. Tømmes ut selvfølgelig (har glemt det selv og da blir det IKKE GODT ØL NEI)

Jeg fyller på med en 10-literbøtte med varmt vann fra springen og hiver på 2 skjeer med SoS Superrens. Vannet blir ganske fort kaldt, men det skyldes nok at jeg så langt kun har brukt den når utetemperaturen har vært 2-4 grader.

Alle mine fat har vært ganske reine, selv om det var et som hadde en skarp lukt som forsvant etter vaskingen. Etter jeg er ferdig med SoS skyller jeg med rent (kalt) vann. Til slutt fyller jeg fatene med vann med StarSan og lar de stå med det til de skal brukes.

Det står på nettsiden til Jula om pumpen at den ikke skal brukes til korroderende vann, men så langt har den klart seg fint. Samme gjelder varmtvannet, den pumper friskt av gårde. Antakeligvis er den ikke "godkjent" for varmtvann.

Tilbake
Topp