vasking av flasker og utstyr

har fått beskjed om å bruke krystallsoda til dette, men må man ikkje her skylles veldig godt etterpå ??

Du bør bruke et eget middel til desinfeksjon, eksempelvis klor eller starsan.
Jeg kan lite om bruk av krystallsoda, men alt som må skylles av med vann etter bruk er vanskelig, siden det krever mye, sterilt vann.
Starsan (five star chem) kan anbefales varmt til desinfeksjon.
Til vask kan du forsåvidt bruke hva som helst, til og med Zalo, men et oksiderende vaskemiddel er vanlig (eksempelvis PBW fra samme firma).

Det er den, ja. Bare følg anvisning på flaska. Etter min erfaring er krystallsoda lite egnet. Det etterlater en tynn hinne på glass som må vaskes av. Skylling holder ikke.

Skylling holder hvis man bruker varmt nok vann, da går det rett av. Før så gadd jeg faktisk å vaske flasker med kaustisk soda, men denne skyllingen forringet hele opplevelsen, så nå er det bare vask med varmt vann med en stråle rett opp i flaska, og så starsan bad før de blir satt opp ned i kassa si for å renne av seg.

+1
Skyller flasken i varmt vann rett etter den er tømt, starsan før flasking.
Kjøpte riktignok en kasse med bjørnunger i butikken til juleølet, de fikk maskinoppvask badekar opplevelse, skylling, visuell inspeksjon og sterilisering i stekeovn. Repantet to flasker, en med inntørket snus og en annen med inntørket snegle.
Ante ikke hvor de unga hadde vært på tur

Sist redigert:
Tilbake
Topp