Vasking av flasker.

+1 - rent bortsett fra at jeg med jevne mellomrom tar en porsjon av flaskene og gir dem en PBW-soak for å fjerne eventuelt belegg som danner seg over tid.
 
Jeg har fått noen flasker som ikke har vært skyllet, og de krever en del innsats. De som ikke er rene etter noen minutter i varmt zalovann etterfulgt av en omgang med flaskebørste, får stå noen dager på benken med maskinoppvaskpulver i en skvett vann. De som ikke bli rene etter dette kaster jeg. (Etikettfjerning på kjøpte flasker krever selvsagt mye mer innsats enn dette). Ellers skyller jeg alltid egne flasker straks etter de er tømt. Når jeg har samlet opp noen får de en omgang i varmt vann for å fjerne etikett, så renner de av seg i flasketreet. Oppbevares deretter i hylle. På flaskedagen spyles de med Starsan i flaskeskylleren og plasseres i flasketreet klare til bruk.
 
Jeg har delt to 200l plastfat i to, og bruker bunndelen til å vaske og skylle flasker i.
Kjøper inn endel tomflasker fra butikk (dagligvare), og de er ikke akkurat rengjort.
Fyller opp i "vaskefatet" med vann og Stoutrens2, lar flaskene ligge i bad, alt fra en-to timer til over natta (avhengig av hvor mange kasser jeg skal vaske), jokker litt med flaskebørsten og sender flaskene over i "vannbalja" for skylling og rett på treet for tørking.
Etter tørk, blir de satt i kasse og stablet bort og plukket fram når de skal fylles.
Da går de i samme fat, men da er det Sterkrens2 jeg har der, som flaskene blir liggende i en time eller to.
Skyller av på samme måte som med Stoutrens2, men har en svakere "blanding" av Sterkrens2 i flaskesylleren for en siste desininfisering før flaskene blir på treet til tørk.
 
Tilbake
Topp