Vasking av gjær fra cider

Hei

Skal snart tappe en Eplecider som er gjæret med Us-05 gjær, i og med at det ikke er humle og trub i karet vil jo vaskejobben være rimelig grei. Jeg skal setter en Ipa i nærmeste fremtid og spørsmålet mitt er om det er trygt å bruke denne gjæren om igjen i en ipa.? Eller vil cideren sette et annet preg på gjæren(smak/lukt)? Den har gjæret fra 14 til 19 grader over ca 3 uker nå.
 
Det hadde jeg vært forsiktig med. Jeg har også satt cider og har såpass med skarp syrlig lukt i gjæringsdunken (plast) som ikke går bort at den er nå forbeholdt cider.

Men for all del det kan tenkes at jeg bommer her!
 
Ja, jeg anser gjæringskaret som "tapt" til ciderformål, men jeg lurte på om gjæren blir noe annerledes etter å ha gjæret cideren først.? Jeg skal bruke et annet kar til ipa'n
 
På en måte synes jeg dette høres spennende ut, på en annen måte skikkelig skummelt! Dele batchen og spandere en helt spiller ny pose US-05 på den ene og gjenbruke den andre?
 
Jeg ville gjæret i samme kar, med samme gjær, for shits/science. Hvor ille er det å få litt ciderpreg i en IPA? Med mindre du skal konkurrere med en da.. Jeg ville pitchet, og så tatt et standpunkt etterpå, det er da bare litt øl? :)

Med mindre du brygger en gang i måneden da, da ville jeg sett etter bedre råd enn det jeg kom med.
 
I cider er det kun/mest enkle sukkerarter, det kan ødelegge gjærens evne til å spise lengre sukkerkjeder. For science, go for it, for best mulig øl, ta ny gjær.
 
Takker for svar, får se hva jeg gjør da. Grunnen til spørsmålet er at jeg tenkte å brygge snart men er manko på gjær;)
 
Tilbake
Topp