Vasking av gjæringskar.. med vanlig vaskemiddel?

Tenkte på det du skriver om at gjæringskaret tåler opp mot 60 grader.Jeg pleier å bruke karet når jeg skyller maltet ved BIAB og da er vannet 78 grader.Har ikke merka noe men det er kanskje ikke tilrådelig?

Tror ikke det er noe problem. Et isolert gjæringskar kan brukes som meskekar, vet jeg. En billig Igloo:). Og da må det jo tåle utmesktemperatur.

Starsan er i hovedsak ikke et vaskemiddel, men et desinfeksjonsmiddel. ...

Jeg mener å huske at noen her på forumet en gang testet vaskemidler - og at Starsan kom ut som nummer to, faktisk. Jeg har nå ellers aldri hørt at det blir brukt som det - men jeg lurer på om det kan fungere. Det inneholder vel et såpestoff? (Den komponenten jeg aldri klarer å huske navnet på:).)
 
Sier ikke Talley i podcasten at starsan både er vaskemiddel og desinfeksjonsmiddel ? Mener han sa det.
 
Sier ikke Talley i podcasten at starsan både er vaskemiddel og desinfeksjonsmiddel ? Mener han sa det.
Mulig, jeg har ikke hørt så nøye på det han sier der. (Han sier i alle fall at det tar livet av absolutt alt mulig - og det mener jeg bestemt ikke stemmer. Men det hører ikke hjemme her:).)

Jeg bruker det i blant når jeg skal vaske småredskaper; sånt som ikke er egentlig skittent. Ser ut til å funke fint. Jeg gjør det fordi det er lettvint når jeg uansett skal desinfisere det til slutt.
 
Einig der. Kiloprisen på PBW er 273 kroner i motsetning til f.eks Sun Extra Power med sine leikne 40 kroner per kilo. Eg bruker PBW fordi det fungerer fjell, er enkelt, og kanskje mest fordi eg har eit lite BIAB-oppsett med eitt kar og eitt gjæringsskap, så treng nok ikkje i nærleiken av like mykje vask som deg (etter din signatur å bedømme). :)

Derimot bør eg finne ein billegare måte å kjøre flaskevask på. Der tømmes PBW-boksen fort.
 
Einig der. Kiloprisen på PBW er 273 kroner i motsetning til f.eks Sun Extra Power med sine leikne 40 kroner per kilo. Eg bruker PBW fordi det fungerer fjell, er enkelt, og kanskje mest fordi eg har eit lite BIAB-oppsett med eitt kar og eitt gjæringsskap, så treng nok ikkje i nærleiken av like mykje vask som deg (etter din signatur å bedømme). :)

Derimot bør eg finne ein billegare måte å kjøre flaskevask på. Der tømmes PBW-boksen fort.

hehe - ja, maskinoppvaskmiddelet går unna; det hadde blitt en liten formue om jeg skulle brukt PBW. Dessuten er vel PBW urimelig tungt skyts når du tar for deg utstyret ditt med en gang det er brukt, før noe har fått sjansen til å gro fast. PBW ser jeg på som et alternativ til kaustisk soda; det er vel for de tunge jobbene der annet ikke duger?

Når jeg har tappet opp, skyller jeg gjæringskaret og gnir vekk de synlige restene etter gjæringen med den mjuke sida av en sånn vanlig kjøkkensvamp. Litt etter hva slags gjær jeg har brukt, er de mer eller mindre gjenstridige. Nå ser karet faktisk reint ut, men det er et bedrag. Det viser seg når jeg gjentar prosessen med litt lunkent vann med vaskemiddel i (makinoppvaskmiddel, bruk hansker!). Jeg går grundig over hele den indre flaten, og også kanten av karet utvendig. Skiten danner antakelig en usynlig film (biofilm?), og sjøl om karet så reint ut da jeg begynte, er vannet gulgrønt når jeg er ferdig. Etter denne runden med grundig svampgniding med vaskemiddel regner jeg med at det er reint.

Så skyller jeg godt, lar det tørke, og setter det vekk. Det er neppe noe poeng i å desinfisere før det skal brukes igjen.

Å fylle karet med sterkt vaskemiddel som løser opp alt - er det noen som gjør det? - er selvfølgelig et alternativ. Men det blir liksom litt voldsomt - og veldig dyrt hvis en skal bruke PBW.

Det er forresten interessant at Charlie Talley sier at desinfisering etter grundig reingjøring antakelig er helt unødvendig. Mannen lever jo av at vi gjør det:p.

Flaskevask?

Igjen, så lenge du skyller og vasker før noe får størkna, er det ikke noe problem. Jeg skyller ut med en gang, og så lar jeg flaska stå med litt vaskevann (har alltid ferdigblandet stående) i bunnen. Så gir jeg en omgang med flaskebørsten, skyller, gir en dusj med starsan (antakelig overkill, jfr. ovenfor) og henger flaska til tørk på flasketreet.

Flasker som har fått tørke/flasker jeg får i retur fra slekt og venner som har fått øl: Jeg samler dem opp til jeg har en full batch, dvs. nok til å fylle ei diger plastbalje jeg har. Igjen maskinoppvaskmiddel. Flaskene får stå en time eller mer etter hvor skitne de er (et døgn hvis vi snakker skikkelig møkkete, som bjørnunger kjøpt på butikken). Flaskebørste => skylling => bade i starsan => flasketre.

Jeg bruker vel stort sett bare maskinoppvaskmiddel og starsan, og så bruker jeg Talleys sterkt utspedde klorinblanding med eddik til å desinfisere gjæringskarene (og av og til en runde med smådeler i denn blandingen, også.)

Utgiftene til vask og desinfisering er små. Det dyreste er nok varmtvannet:).
 
Interessant, Finn! Skal gå til innkjøp av Sun Extra Power som eg las er ganske likt i innhald som PBW. Opplever du at det er lett å skylje oppvaskmiddel av? F.eks prøvde eg Zalo ein gong, og det var betrakteleg enklare å skylje vekk PBW.

Ein tilsett på Bryggselv anbefalte å fylle opp gjæringskar med PBW-blanding og bade flaskene. God business for dei i alle fall, då eg rekna ut at det ville kosta meg nærmare 200 kroner per brygg. Nei takk.
 
Interessant, Finn! Skal gå til innkjøp av Sun Extra Power som eg las er ganske likt i innhald som PBW. Opplever du at det er lett å skylje oppvaskmiddel av? F.eks prøvde eg Zalo ein gong, og det var betrakteleg enklare å skylje vekk PBW.

Ein tilsett på Bryggselv anbefalte å fylle opp gjæringskar med PBW-blanding og bade flaskene. God business for dei i alle fall, då eg rekna ut at det ville kosta meg nærmare 200 kroner per brygg. Nei takk.

Du kan få ganske mange dårlige råd på Bryggselv - og sikkert andre steder, også. Det der er jo sprøtt.

Maskinoppvaskmiddelet skummer ikke, så det er lettere å skylle vekk. (Det gjør ting du vasker ekstremt glatte, så det er bare å kjenne etter. Ikke glatt = ferdig skylt. Denne egenskapen gjør også at du skal være forsiktig når du vasker glass, f.eks. erlenmeyerkolber. Spør @Mats Ø. :(.)
 
Tar oppvaskmaskinmiddelet knekken på ein skitten erlenmeyer? Skitten frå den krausen rekk ofte å setje seg ganske hardt under dekantering. Dei er kliss umoglege å vaske med kost, så kolben min vart skinnande rein etter ei fuktig natt med PBW.

Kanskje kolben til og med kunne tatt ein tur i maskina.
 
@Knut A. Ausland

Learning the hard way:(. Det der var noe jeg tok litt lett på i starten av bryggerkkarrieren, og det fikk jeg nok svi for. Det er skummelt hvor reint det kan se ut som om det er uten at det er det.

Og så er det nifst hvor lette de vanlige gjæringsbøttene er å ripe. Der var jeg også alt for slomsete. Om noe brun humleresinguffe sitter godt fast, er det om å gjøre å ikke la seg friste til å ty til noe mer brutalt enn den mjuk svampen. Gni løs med den, og svineriet gir opp til slutt.

Jeg sleit litt med å kassere gamle kar, men fikk meg et par lekser, så nå ryker de ut om jeg begynner å mistenke dem. Men så pent som jeg steller med dem nå, skal de holde lenge.

Synd det er grenser for hvor mange som vil ha 30-liters bærspann:p.
 
Tar oppvaskmaskinmiddelet knekken på ein skitten erlenmeyer? Skitten frå den krausen rekk ofte å setje seg ganske hardt under dekantering. Dei er kliss umoglege å vaske med kost, så kolben min vart skinnande rein etter ei fuktig natt med PBW.

Kanskje kolben til og med kunne tatt ein tur i maskina.

Ja, men i kombinasjon med en kraftig kost som jeg har bøyd til litt. Så det har ikke vært nødvendig å la kolbe stå med vaskemiddel i. Kan ikke tenke meg at det ikke ville funke, om nødvendig.
 
@Knut A. Ausland

Learning the hard way:(. Det der var noe jeg tok litt lett på i starten av bryggerkkarrieren, og det fikk jeg nok svi for. Det er skummelt hvor reint det kan se ut som om det er uten at det er det.

Og så er det nifst hvor lette de vanlige gjæringsbøttene er å ripe. Der var jeg også alt for slomsete. Om noe brun humleresinguffe sitter godt fast, er det om å gjøre å ikke la seg friste til å ty til noe mer brutalt enn den mjuk svampen. Gni løs med den, og svineriet gir opp til slutt.

Jeg sleit litt med å kassere gamle kar, men fikk meg et par lekser, så nå ryker de ut om jeg begynner å mistenke dem. Men så pent som jeg steller med dem nå, skal de holde lenge.

Synd det er grenser for hvor mange som vil ha 30-liters bærspann:p.
Kloke ord.....skal være MYE mer omstendelig ved vask / desinfisering av spesiellt gjæringskar etter dette.
 
Ja, men i kombinasjon med en kraftig kost som jeg har bøyd til litt. Så det har ikke vært nødvendig å la kolbe stå med vaskemiddel i. Kan ikke tenke meg at det ikke ville funke, om nødvendig.
Skjønar. PBW i erlenmeyer var i alle fall svært deilig. Om eg bruker PBW kun til kolbe, kokekjele og kran så vil det bli cirka 20 kroner per brygg.

Blir betrakteleg billegare om oppvaskmiddelet gjer jobben på kar og ikkje minst flasker. Gler meg til å teste!
 
Du kan få ganske mange dårlige råd på Bryggselv - og sikkert andre steder, også. Det der er jo sprøtt.

Maskinoppvaskmiddelet skummer ikke, så det er lettere å skylle vekk. (Det gjør ting du vasker ekstremt glatte, så det er bare å kjenne etter. Ikke glatt = ferdig skylt. Denne egenskapen gjør også at du skal være forsiktig når du vasker glass, f.eks. erlenmeyerkolber. Spør @Mats Ø. :(.)
Haha, det kan jeg skrive under på! Det var forresten PBW som var synderen for mine to ødelagte erlenmeyerkolber. Blir så inni helvete glatt!!
 
Skjønar. PBW i erlenmeyer var i alle fall svært deilig. Om eg bruker PBW kun til kolbe, kokekjele og kran så vil det bli cirka 20 kroner per brygg.

Blir betrakteleg billegare om oppvaskmiddelet gjer jobben på kar og ikkje minst flasker. Gler meg til å teste!

Jeg har brukt å fylle Erlenmeyeren med varmt springvann og maskinoppvaskmiddel på magnetrøreren - lar den stå til den ser helt ren ut, f.eks ett døgn.. Dette har funket veldig bra..
 
Betrakteleg hyggelegare:

PBW – 450-gram-pakken til 129 kroner på Bryggselv: 273 kroner per kilo

PBW – 22.5-bøtta til 1990 kroner på Bryggselv: 88 kroner per kilo (absurde 68 % billegare)

Sun Extra Power: 40 kroner per kilo
 
Tilbake
Topp