Einig der. Kiloprisen på PBW er 273 kroner i motsetning til f.eks Sun Extra Power med sine leikne 40 kroner per kilo. Eg bruker PBW fordi det fungerer fjell, er enkelt, og kanskje mest fordi eg har eit lite BIAB-oppsett med eitt kar og eitt gjæringsskap, så treng nok ikkje i nærleiken av like mykje vask som deg (etter din signatur å bedømme).
Derimot bør eg finne ein billegare måte å kjøre flaskevask på. Der tømmes PBW-boksen fort.
hehe - ja, maskinoppvaskmiddelet går unna; det hadde blitt en liten formue om jeg skulle brukt PBW. Dessuten er vel PBW urimelig tungt skyts når du tar for deg utstyret ditt med en gang det er brukt, før noe har fått sjansen til å gro fast. PBW ser jeg på som et alternativ til kaustisk soda; det er vel for de tunge jobbene der annet ikke duger?
Når jeg har tappet opp, skyller jeg gjæringskaret og gnir vekk de synlige restene etter gjæringen med
den mjuke sida av en sånn vanlig kjøkkensvamp. Litt etter hva slags gjær jeg har brukt, er de mer eller mindre gjenstridige. Nå
ser karet faktisk reint ut, men det er et bedrag. Det viser seg når jeg gjentar prosessen med litt lunkent vann med vaskemiddel i (makinoppvaskmiddel, bruk hansker!). Jeg går grundig over hele den indre flaten, og også kanten av karet utvendig. Skiten danner antakelig en usynlig film (biofilm?), og sjøl om karet så reint ut da jeg begynte, er vannet gulgrønt når jeg er ferdig. Etter denne runden med grundig svampgniding med vaskemiddel regner jeg med at det er reint.
Så skyller jeg godt, lar det tørke, og setter det vekk. Det er neppe noe poeng i å desinfisere før det skal brukes igjen.
Å fylle karet med sterkt vaskemiddel som løser opp alt - er det noen som gjør det? - er selvfølgelig et alternativ. Men det blir liksom litt voldsomt - og veldig dyrt hvis en skal bruke PBW.
Det er forresten interessant at Charlie Talley sier at desinfisering etter grundig reingjøring antakelig er helt unødvendig. Mannen lever jo av at vi gjør det
.
Flaskevask?
Igjen, så lenge du skyller og vasker før noe får størkna, er det ikke noe problem. Jeg skyller ut med en gang, og så lar jeg flaska stå med litt vaskevann (har alltid ferdigblandet stående) i bunnen. Så gir jeg en omgang med flaskebørsten, skyller, gir en dusj med starsan (antakelig overkill, jfr. ovenfor) og henger flaska til tørk på flasketreet.
Flasker som har fått tørke/flasker jeg får i retur fra slekt og venner som har fått øl: Jeg samler dem opp til jeg har en full batch, dvs. nok til å fylle ei diger plastbalje jeg har. Igjen maskinoppvaskmiddel. Flaskene får stå en time eller mer etter hvor skitne de er (et døgn hvis vi snakker skikkelig møkkete, som bjørnunger kjøpt på butikken). Flaskebørste => skylling => bade i starsan => flasketre.
Jeg bruker vel stort sett bare maskinoppvaskmiddel og starsan, og så bruker jeg Talleys sterkt utspedde klorinblanding med eddik til å desinfisere gjæringskarene (og av og til en runde med smådeler i denn blandingen, også.)
Utgiftene til vask og desinfisering er små. Det dyreste er nok varmtvannet
.