Vasking av nye flasker

Hei!
jeg har kjøpt nye plastflasker fra brygg selv, som jeg skal tappe øl på til helgen. Jeg lurer på om det er noen som vet om en trenger å vaske nye flasker med noe annet en star-san? De har jo aldri vært brukt, så de skal vel være rene nokk?

Hei
Vi har glassflasker og har kun vasket/spylt med star-san og har ikke hatt noe problemer på våre 10 brygg hittil.

Har selv kjøpt en del nye glassflasker fra bryggselv; har bare skylt med springvann først, så kjørt på med flaskeskyller med starsan- aldri hatt noe problem hittil :)

Det finnes tusen tråder om flaskevask om man bruker søkefunksjonen. Når det er sagt bør det gå bra å kun skylle og bruke star san på nye flasker. Etter bruk skyller jeg i varmt vann og setter flasken på flasketreet. Før jeg flasker på nytt legger jeg de et par timer i PBW, skyller, og så kjører på med star san. Jeg er blitt fortalt på den lokale bryggesjappa at det vil gå bra en god stund å kun skylle flaskene, men at det over tid vil bygge seg opp et belegg på innsiden av flasken du ikke får skylt bort, og som på sikt vil kunne føre til infeksjon.

Takk for flere gode råd og erfaringsdeling. Det jeg var usikker på var om det kunne være noen form for oljerester/oljefilm på plastflasker fra selve produksjonen, som kanskje burde fjernes med PBW først, før en skyller og desinfiserer med Star san? Ettersom flere av dere sier at dere kunn har behandlet nye flasker med Star san, og at det har gått greit, tror jeg at jeg vil prøve det.

Tilbake
Topp