Ved overføring av ferdiggjæret øl til ny tank for karbonering...

ADale

Norbrygg-medlem
Er det greit å bruke tappekran? Det spasher og dannes mye skum, og får vel inn mer luft?

Eller bør jeg bruke hevert for å unngå dette?

ja, for spørsmålet er om jeg skal kjøpe en 60 liters gjæringstank med eller uten tappekran. Tror jeg kjøper med tappekran, da har jeg mulighet for å ta prøver lettere (selv om mange ikke liker den metoden pga fare for infeksjon).

ja, for spørsmålet er om jeg skal kjøpe en 60 liters gjæringstank med eller uten tappekran. Tror jeg kjøper med tappekran, da har jeg mulighet for å ta prøver lettere (selv om mange ikke liker den metoden pga fare for infeksjon).
Ville da heller sagt tvert om? Alt for å unngå å åpne karet.

får ta hyppige prøver i sluttfasen, så er vel dette bedre enn å ta av lokket tre ganger for å få en stabil FG?

Du finn kanske ut etterkvart at det er unødvendig å ta hyppige målingar under gjæring. Det er iallefall mange år sidan eg har målt Sg under gjæringen. Fg målt ved tapping på fat held lenge for min del. Er ikkje alltid eg gjer det heller.... ;)

Men tappekran i gjæringskaret er absolutt praktisk.

Du finn kanske ut etterkvart at det er unødvendig å ta hyppige målingar under gjæring. Det er iallefall mange år sidan eg har målt Sg under gjæringen. Fg målt ved tapping på fat held lenge for min del. Er ikkje alltid eg gjer det heller.... ;)

Men tappekran i gjæringskaret er absolutt praktisk.
Fat eksploderer ihvertfall ikke :)
Tror jeg? :eek:

Du skal pushe de satans hardt for å få de til å sprenge. Såvidt jeg husker så tåler de omtrent 9 bar. Karbonerer du så hardt så bør du få munnen rekalibrert.

Ein ser jo når det er ferdig gjæra :) Og så står ølet mitt alltid minimum to veker (ale). Det som ikkje har skjedd til då skjer ikkje med mindre noko er fundamentalt galt. Og det vil ein kjenne på smaken reknar eg med.

Synes det er greit med semi-jevnlige smaksprøver iallefall. Om det ikke bare er for morro skyld så merker man iallefall hvis det av en eller annen bisarr årsak er Diacetyl eller annet galt der, slik at man kan gjøre tiltak før gjæren sier natta.

Ein ser jo når det er ferdig gjæra :) Og så står ølet mitt alltid minimum to veker (ale). Det som ikkje har skjedd til då skjer ikkje med mindre noko er fundamentalt galt. Og det vil ein kjenne på smaken reknar eg med.
Fins gjærtyper som er kroniske til å stoppe opp i en kort periode, vet du.

Hææ! Finns det flere sortar gjær....?
:)

Om vi skal spikke flis, så ja, det kan av og til vere heilt nødvendig å sikre seg at gjæringen er ferdig ved måling. Men om gjæren har gått i dvale og du måler samme litt høge Sg på dag 10 og 12. Tolkar du det som ferdig eller gjærbrems? Ikkje alltid så lett.
Poenget mitt er at ein bør sikre seg så langt det let seg gjere at gjæringen føregår så eksemplarisk som mogeleg.
Ein må ha gjærbar vørter med tilstrekkeleg gjærnæring, nok frisk gjær, nok o2, temperaturkontroll og så vidare. Ved kranglete celler bør ein passe gjæringstemperaturen og rampe opp i tide, om det er det som er trikset.

Det er ikkje ofte eg har behov for å sjekke under vegs men er ein usikker på ein eller fleire faktorar lønnar det seg nok å følge litt med. Men ingen vits å overdrive.

Tilbake
Topp