Vegghengt boks til STC-1000 (tips mottas)

Hva bestod temp-kontrollen av?

Den ser i grunn helt lik ut som den StoreMy postet bilde av lenger opp. Den er koblet til kjøleskap og en sånn 5 meters varmeslynge fra Ebay. Han sa så lenge den lå løst og "oversiktlig" så var det ok. Varmeovnen som var koblet i en snelle derimot gikk ikke gjennom...

Vi hadde kontroll av det elektriske anlegget i forrige uke, og temp.kontrollen var null stress.

(Edit. Utgår da svaret allerede er postet)
Hva salgs temp.kontroller har du som gikk gjennom elkontrollen, og hvordan er den koblet? Har tenkt litt på koblinger, liv og helse, nedbrenning og regresskrav....

Det viktigste er iallfall å bruke korrekt dimensjon på ledningene. 2,5mm2 for 16A, 6mm2 for 32A osv. Det er også viktig å skru ledningene godt fast i sikringer/brytere. Ledninger med mange tråder bør tinnes før de skrus til. Eventuelle reléer bør sikres ekstra godt, særlig de som er åpne. Solid-State Relays må sikres ekstra, og da med kjøleribber pga. varmeutvikling.

Correct me if I'm wrong, jeg er på ingen måte faglærd, bare en bryggeribygger :)

Vil tro at å ta hull på kjøleskapet og montere stc'en i f.eks. døra er hakket mer ulovlig ettersom man gjør inngrep på et elektrisk apparat og monterer et annet elektrisk apparat i dette. For ikke å snakke om det ekstra arbeidet. En løs boks som er skikkelig bygget reagerte ihvertfall ikke elektriker på hos meg under en kontroll, hadde to stk stående på mens han var der og jeg forklarte hva det var.

Minner om at selv om det er temmelig vanlig blant hjemmebryggere så er det ikke lov å bruke skjøteledning til fast opplegg. Stikkontakt er litt mindre ulovlig (når vi kobler selv).

Er litt usikker på denne også. Å koble faste stikkontakter er ulovlig, men å koble løse kontakter med ledning er lovlig.

Det viktigste er iallfall å bruke korrekt dimensjon på ledningene. 2,5mm2 for 16A, 6mm2 for 32A osv. Det er også viktig å skru ledningene godt fast i sikringer/brytere. Ledninger med mange tråder bør tinnes før de skrus til. Eventuelle reléer bør sikres ekstra godt, særlig de som er åpne. Solid-State Relays må sikres ekstra, og da med kjøleribber pga. varmeutvikling.

Correct me if I'm wrong, jeg er på ingen måte faglærd, bare en bryggeribygger :)

Du er i alle fall på den rette siden når det gjelder kabel. Etter hvert har det blitt litt mer opp til hver enkelt elektrikker å beregen dette, men om en holder seg til de gamle reglene, slik du gjør her, er en på rett side.
Litt av utfordringen med skjøteledninger og gummikabel er at de ofte har lavere dimensjon enn kabel for fast opplegg. Dette henger selvsagt sammen med at de er beregnet for å ligge åpent og dermed får bedre kjøling, i tilegg til at de er beregnet til et begrenset antall apparater. En skjøteledning kan være nede i 0,75 mm2, mens det minste tillatte for fast opplegg er 1,5 mm2.

OG: Jeg mer VAR enn ER faglært.

Vil tro at å ta hull på kjøleskapet og montere stc'en i f.eks. døra er hakket mer ulovlig ettersom man gjør inngrep på et elektrisk apparat og monterer et annet elektrisk apparat i dette. For ikke å snakke om det ekstra arbeidet. En løs boks som er skikkelig bygget reagerte ihvertfall ikke elektriker på hos meg under en kontroll, hadde to stk stående på mens han var der og jeg forklarte hva det var.

Er litt usikker på denne også. Å koble faste stikkontakter er ulovlig, men å koble løse kontakter med ledning er lovlig.

Stemmer.
Du har lov å lage en skjøteledning og koble til en lampe med stikkontakt.
Du har ikke lov å koble på det som henger fast på og i veggen. Med andre ord stikkontakten og kabel til denne. (men hvem oppdager dette i ettertid om det er skikkelig gjort?)
En gummikabel som henger og slenger - fast tilkoblet i begge ender - er ikke lovlig uansett hvem som kobler den.

Tilbake
Topp