Vekt for kontroll av væskemengde under brygging

Ekornbakke

Norbrygg-medlem
Vann og vannmengder kan være vanskelig å ha full kontroll på underveis i bryggingen, hvertfall i vanlige enkle hjemmeoppsett. Dette får igjen konsekvenser for beregning av OG osv. Man kan lage seg diverse skalaer og opplegg for avlesning, men dette blir også ofte unøyaktig. I kaffeverdenen ble de hippeste baristaene lei av dette for noen år siden og gikk over til å veie espressoen i de ulike fasene, fremfor  å lese av en opptegnet måleskala osv.

Dette burde man kunne gjøre med bryggekjelen også, tenker jeg. Jeg bruker en egen induksjonstopp til brygging som jeg setter på kjøkkenbordet. Jeg ser for meg en slags badevekt som kan plasseres på bordet, under selve induksjonsapparatet. Så jeg lurer på, er det noen her som holder på med dette? Grei ut!

I prinsippet burde det funke fint med en vanlig billig badevekt, men de er gjerne litt for små.. Jeg har funnet noen flotte større plattformvekter beregnet på forskjellig næringsvirksomhet på nettet, men disse er gjerne latterlig dyre igjen. Altså flere tusen kroner.

Kanskje noen vet om en vekt i salg som kunne passe? Veieflaten bør være minst 35X35 cm og stå stødig på bordet.
 
Vi bruker en pakkevekt kjøpt på Jula, så sjekk der..
Vi har også en vekt fra Teknikmagasinet, men den gikk ut av sortimentet en stund tilbake..
 
Takk for tips!

På Jula finner jeg denne: http://www.jula.no/pakkevekt-821012 Den ser egentlig ganske perfekt ut, billig og fin, bortsett fra at den er akkurat litt for liten. 38 cm i bredden er perfekt, mens 30 cm i dybden er noen cm for lite. Men da stiller jeg meg spørsmålet, ville det fungere å legge en plate over den, slik at flaten blir litt større? Da med fare for stabilitet og sikkerhet selvsagt, men en liten forlengelse kunne kanskje gå an?
 
Fant nå denne tråden: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18430.msg182073.html der nevnte vekt diskuteres.

Denne vekten er altså ikke helt til å stole på over lang tid, og slik sett ikke helt hva jeg leter etter. For meg blir det ekstra viktig med kontinuerlig avlesning og at den ALDRI skrur seg av eller faller ut på noen som helst måte. Når først bryggekjelen står der nytter det ikke å begynne på nytt. En mekanisk vekt ville sånn sett vært glimrende.
 
Jula vekta kan man stille til å aldri gå av. Står i bruksanvisningen. Holde inne en eller to knapper underr oppstart og så setter man 0 i tiden den skal være på. Funker fint med plate på. Begrensning på 60 kg totalvekt.


skrevet på ei eplefjøl.
 
Jo Sers77, jeg leste absolutt i manualen og så at denne funksjonen er mulig! Men jeg leste også i tråden jeg linket til der det bl a ble sagt: "...den har en tendens til å henge seg, samt slå seg av før ønskelig". Det var naturligvis dette jeg siktet til  :duh:
 
Takk FrankD!
Da blir neste spørsmål: Hva skjer hvis vekten blir skrudd av midt i kokingen, enten det er tilsiktet eller ved et uhell (henger seg opp etc) og man deretter skrur den på igjen? Vil den da vise 0.0 eller vil den objektivt vise vekten på vektplaten utfra forrige nullstilling?
 
Litt sent svar. Hvis man skrur den av starter den på 0 igjen.


skrevet på ei eplefjøl.
 
Tilbake
Topp