Veldig LAV FG!

Hei hopp.

Jeg prøvde meg på en lettvint variant av cider. 10 kartonger med 1,5L eplejuice fra Rema 1000 i et gjæringsspann og en pakke med cidergjær fra Whitelabs.
Hydrometeret viste 1.055 og alt var tipp topp.

"Problemet" er at før jeg flaska cider´n så målte jeg 1.000 på hydrometeret. Så lavt har jeg aldri havna før. Trodde alltid at den var litt høyere enn vann, for å si det slik.

Greia er at broren til samboern prøvde samme "oppskrift", men han fikk en pakke med Safale US-05 av meg. Han havna også på 1.000 etter 14 dager på dunk.

Er gjæra helt vill etter eplejuice eller hva skjer? Spørsmålet mitt er vell kanskje om noen vet hvorfor det skjer med eplejuice og ikke ølet jeg har satt (som forøvrig har havna på en FG på 1.006 - 1.012).
 
Ja, sånn er det. Årsaken til at det ikke skjer med ølet, er at det inneholder en del mer komplekse sukkerarter som gjæren ikke klarer å fortære.
 
Det er ikke uvanlig at FG i sider også ender under 1.000. Alkohol er lettere enn vann og eplejuice inneholder kun sukker som er spiselig for gjæren
 
synes personlig det er godt med en såpass tørr eplecider/vin.
passer godt til eplecider marinert grillet spareribs.
 
Det som er det vanskelig med eplecider er å få til restsødme. Jeg har prøvd med honning, men da fikk jeg bare honningsmak i stedet for ren cidersmak.
 
Har sett oppskrifter på Homebrewtalk hvor man bruker malt for å få den restsødmen man ønsker. Usikker på om det fortsatt kan kalles vanlig cider da, men godt er det sikkert :)
 
Her er forresten link til cideren med malt, Graff! http://www.homebrewtalk.com/f81/graff-malty-slightly-hopped-cider-117117/
 
Graff faktisk.
sci.fi. drikken som noen måtte teste ut etter å lest en bok av Stephen King var det vel.
hadde vært gøy å smakt den.

skal man etter søte, så holder jeg en knapp på sukkerlake.
 
Gi cideren litt tid. Den pleier å bli rundere etter hvert. Jeg har laget et par cidere fra Remas eplejuice. Syrlig og i overkant frisk til å begynne med, etter et par tre uker blir den avbalansert og mer "eplete" som en god cider skal være :)

Et annet tips er å prøve Nottingham-tørrgjær til cider. Ifølge enkelte av de gamle traverne på homebrewtalk.com er Nottingham dry den beste gjæren for eplecider og fremhever eplets karakter best.
 
Oj, her ble det raskt mye aktivitet.

Tusen takk for oppklarende svar og for gode tips til fremtidens ciderbrygging.

Det skal sies at det er samboeren som ikke liker øl og som kun drikker cider. Forstå det den som kan!? =P
 
Sliti med det samme selv, men fruen begynner å utvikle mer og mer smaken for apa og ipa :)
Særlig hvis det er med cascade :-D
 
Tilbake
Topp