Veldig mye kullsyre på flaskene

Hei,

Tenkte jeg skulle smake på en øl i kveld som har stått til lagring på flaske noen uker. Har tydeligvis bommet med hvor mye sukker jeg har hatt oppi fordi det er utrolig mye kullsyre oppi flaskene. Det spruter ut av flaska så snart korken er av. Med kullsyra følger gjærrester etc som gjør at øllet blir veldig grumsete.

Skulle gjerne smakt på øllet for det ser så klart og godt ut før jeg åpner korken. Kan det være en nødløsning å samle opp noe av øllet som kommer ut av flaskene for så å korke noen flasker på nytt? Eller er det bortkastet arbeid?

Takker så mye for tips...

Hilsen, tommy
 
Tommy_1977 skrev:
Hei,

Tenkte jeg skulle smake på en øl i kveld som har stått til lagring på flaske noen uker. Har tydeligvis bommet med hvor mye sukker jeg har hatt oppi fordi det er utrolig mye kullsyre oppi flaskene. Det spruter ut av flaska så snart korken er av. Med kullsyra følger gjærrester etc som gjør at øllet blir veldig grumsete.

Hvor mye sukker brukte du? Det kan også godt hende at ølet ikke var ordentlig utgjæret før du flasket, da fortsetter det å produsere alkohol og co2 på flaskene.

Tommy_1977 skrev:
Skulle gjerne smakt på øllet for det ser så klart og godt ut før jeg åpner korken. Kan det være en nødløsning å samle opp noe av øllet som kommer ut av flaskene for så å korke noen flasker på nytt? Eller er det bortkastet arbeid?

Det går jo absolutt ann det. Men kanskje det holder å åpne korken litt, til du hører et lite pys, for så å la det stå i ro og fortsette etter en stund?
 
Takk for tips!

Brygget et av disse små ølsettene til Brooklyn Brew shop (ca 5 liter). Og i følge oppskriften skal man ha 3 spiseskjeer med honning. Ikke veldig presist kanskje. Burde nok målt hvor mange gram 3 spiseskjer er ....

Har allerede samlet opp litt øl som har kommet ut av flaskene og kommer til å sette på ny kork. Bør jeg tilsette bittelitt sukker?

Har noen uåpnede flasker igjen om med dem skal jeg åpne korken forsiktig og håpe at det ordner seg.

Hilsen, tommy
 
Om du samler opp øl og flasker på nytt vil du trenge ca 6 gram sukker per liter øl.
Husk på å vær nøye med renhold da.
Lykke til.
 
Har du latt flaskene få ett par dager i kjøleskap?
Burde hjelpe litt...
Og har du kalde flasker så er det vel mulig å slippe trykket ut litt etterhvert for så å korke på nytt

Virker desverre ikke hver gang men hva har du å tape :biersmile:
 
Tilbake
Topp