Velge 24 l eller 36 l kjølebag?

Hei. Jeg tenker å kjøpe meg en kjølebag til mesking, og tenker å kjøpe meg enten 24l eller 36l på europris. Forskjellen på prisen er jo bare 50,- så den spiller liten rolle. Men jeg lurte på hvor mye jeg kan brygge med 24l, og hvor lite man kan brygge med 36l. Jeg har egentlig ikke behov for den største ennå, og kunne igrunn helst tenkt meg å kunne brygge 10-20l batcher. Vil jeg kunne brygge så "lite" med en 36l? Eller vil den da bli for stor og jeg burde gå for 24l?
Jeg frykter, og regner med, at jeg selvsagt vil fort gå over på å ville brygge større batcher, så derfor vurderer jeg 36l.
 
Jeg ville gått for den største, slik at du kan lage litt sterkere øl.
36l er ca det jeg har, og den er flott størrelse for 20l batcher.
 
Da regner med jeg går for den jeg også. :D Men lurter som sagt på hvor små batcher jeg kan lage med den...  :jaha:
 
Til 10 liters batcher kan den bli litt stor.
Kan bli vanskelig å både holde på varmen og få tykk nok maltseng.

Men jeg ville valgt muligheten til å lage sterkere øl fremfor å kunne lage 10l, men det får du vurdere selv.

Du kan jo også vurdere BIAB for 10 liters batchene dine, og 36l kjøleboks for 20 liters batcher.
 
Knut André skrev:
Men jeg ville valgt muligheten til å lage sterkere øl fremfor å kunne lage 10l, men det får du vurdere selv.
Man kan jo lage kraftige øl med 24L kjøleboks. Bare ikke 20L i slengen ;)

Mitt neste bryggeri skal definitivt klare brygg på <10L ;) Så skal jeg heller doble hyppigheten.
 
Tilbake
Topp