Vente med klarning?

magne1972

Moderator
;D første spørsmålet mitt.... når gjæringen er ferdig, skal jeg da vente til det er klarnet før jeg tapper over for karbonering eller gjøres dette før, jeg tror dette må gjøres før klarningen, ellers vill ikke gjæren bli med. jeg skal karbonere naturlig med malt på 5 liters beerking fat. har corneliusfat på vei inn, co2 også. ved karbonering ved hjelp av co2 tror jeg at jeg kan vente til etter det er klarnet. correct me if i'm not.....:) alle innspill på dette er gull verdt. har fått låne en 50 liters "saftkoker" jeg tenkte å koke allt vannet med går i gang med en stout i løpet av morgendagen...takker igjenn for innspill

Klarning først uansett karnoneringsmetode, det er gjær nok til å gjære ut karboneringssukkeret i det klarnede ølet, men du får mindre bunnfall da.

Lag det bare som en regel med en gang å la brygget få gjære i ca. 2uker uavhengig om det gjærer raskt ut.
Selv om den aktive gjæringen er over, vil gjæren fortsette å gjøre en jobb med å rydde opp i en del usmaker den har dannet under stormgjæringen.
Det er også en fordel å la det klarne noe før du tapper det på fat/flaske, da unngår du så mye bunnfall.
Som Oddvar Demmo sier er det nokk gjær igjen til ettergjæring.

heisann, har satt et brygg på moss maltekstrakt for å prøve, gjæringen går sakte på dette, stått i 2 uker nå, og fortsatt ikke ferdig gjæret. (plopper i gjærlåsen hvert 10 min enda) ellers sikker ok, åpner ikke lokket for å måle og sånn før det er ferdig pga infeksjonsfaren. øllet hold 1054 før gjæren ble tilsatt og dette er ok. (mørk øltype)
når dette er ferdig til tapping til fat for ettergjæring/karbonering skal den måles igjen. kommer tilbake da med mere info om målingen og ikke minst smaken:)

Etter to uker så kan man generelt gå ut ifra at ølet er ferdiggjæret. Det at det plopper hvert 10. minutt har sånt sett lite å si. Det kan være kullsyre som har oppstått under gjæringen og som bryter ut nå når utetemperaturen øker litt. Med andre ord, du kan antakelig tappe det nå.  8)

Fortell oss gjerne hvilken FG du har fått. Det vil være interessant å finne ut av hvor langt Moss maltekstrakt gjæres ut.

[size=8pt][jeg har lagt meldingen over i denne tråden, da den passet best der][/size]

:yes: satser på at du har rett i at øllen er ferdig, åpnet dunken og tappet på fat og flasker med 6 gram sukker pr liter øl (oppløst i litt kokt vann)
fylte måleglasset også, fg viste 1010. medium fornøyd med det, men det ser ut som øl, lukter øl, og smaker lunket dødt øl :)
som forventet.... bare å la stå nå og godgjøre seg.
3 stk 5 liter beer king og 4 stk 1,5 liter brusflasker...

Dersom man putter øl i 5 liters Beer King fat bør man være påpasselig med mengden med sukker man tilsetter til ettergjæring, da disse fatene ikke tåler overtrykk så godt. Det kan hjelpe å sette disse Beer King fatene litt kaldere, sånn ved 15 grader, slik at ølet lettere tar til seg kullsyren som produseres under ettergjæringen. Overtrykket begrenses hermed litt.

har sett at det er komentert ja. tenkte å la de stå ett døgn i romtemperatur, så ett døgn på kjøla,så romtemp,kjøla.... fordi jeg tenkte at på kjøla ville øllet ta opp kullsyra som er produsert og dermed senke trykket. noen inspill på om dette vil fungere?

Dersom min ungdomsskole-naturfag ikke svikter meg helt, så er det ikke slik at selv om ølets evne til å absorbere CO2 er større ved lavere temperaturer, så vil dette medføre at denne CO2en bare forsvinner uten å komme til uttrykk igjen ved høyere temperaturer.

nei, riktig det, men lagret 24 t ved 4 grader og 24 t ved 20 grader vill øllet holde en lavere temp en 20 grader og dermed holde mer co2 og dermed minske trykket. når det er gått 8-10-14 dager er det ferdig utgjæret/karbonert og lagres kjølig til bruk. lett å missoppfatte poenget mitt der skjønner jeg, men eneste måten min å kjøle ned øllet på men fortsatt gjære/karbonere på foreløpig.(har kun lagring på enten kald eller varm sone)

Jeg vet ikke hvor stor svingningene i ølet blir sånn temperatursmessig, men det kan jo hende at det er en brukbar løsning. Ellers så har jeg lest (og selv erfart) at ettergjæring på slike Beerking-fat bør begrenses til 3 gram/liter sukker for at det skal gå bra. Det gir nok ikke det mest karbonerte ølet men det kan være greit nok for de fleste ales.

Noen som noengang har erfart problemrer med slike fat?
Er jo å få kjøpt overtrykksventil hvist ønskelig.

Selv har jeg stortsett tappet ferdig karbonert øl over på de.
Har bare en eller to ganger prøvd meg med naturlig karbonering, husker ikke hvor mye sukker jeg brukte, men kan ikke huske att det ble for lite kullsyre.

Du Steinarja, hadde tenkt å gjøre det samme som deg, nemlig karbonere på "vanlige" fat og bruke Beerking fatene som serveringsfat, mer praktisk og ha i kjøleskapet! Hvordan overfører du ølet fra Cornelius og over i Beerkingfatene uten å miste "futten" i ølet?

Tapper rolig det kalde ølet over med en slange som går helt til bunnen av fate.
Justerer bare trykket slik att det ikke skummer ved tapping.
Har i det siste faktisk bare koblet lit slange fra en avlegs hevert direkte på tappekranen.

2 uker ettergjæring er for lenge å vente. sprettet første prøvesmaken nå etter en uke. på en skala fra 1-10 gir jeg mitt første brygg 5. mens ringnes på samme skala også får 5 og carsberg får 7-8. ::)
Når dette får lagret litt blir det sikkert bra, litt gjærsmak enda, menn ellers kjempegodt. har flunkende nytt cornelius stående, og maltsett fra vin og bar. må skaffe en stooor kjele og noe å male malten med. noen som vet om det går ann uten maltmølle for en gangs skyld? kjevle, morter eller lignende. Jeg er ihvertfall bitt av dette. så blir nok mere utstyr fremover. noen tips på rimelig co2?
takker alle sammen som har kommet med innlegg så langt. 6 gram sukker funket foresten fint i beer king fatene. flyttet fra kjølen til romtemp i kjølebag holder fatene en snitt på 13 grader.

Selv små mengder sepesialmalt er ett ork og male med kjevle.
Til ett helt brygg har du nokk mange timer og noen verkende skuldre forran deg.

Tilbake
Topp