Ventilasjon i bryggerom - 50L bryggeri?

Hei

Vi er i ferd med å sette opp et bryggeri i et dedikert bryggerom. Rommet er ca 10 kvadratmeter, bryggeriet har en kapasitet på 50L - det vil si 3 kar (varmtvann, mesk og kok) på runt 70-80L. Det vil bli brukt både gass og strøm.

Er det noen som har erfaring er med eller innspill på hvordan vi sikrer godt nok avsug av vanndamp her? Kapasitet på vifte? Utforming av hatt eller andre løsninger? Vi har også tenkt litt rundt problemer med kondensering (feks ved bruk av vanlig kjøkkenvifte) som drypper tilbake i gryta - det vil vi helst unngå.

Olav
 
Lurere egentlig litt på det samme. Har bryggeri med akkurat samme kapasitet.

Det finnes en del info her: http://www.theelectricbrewery.com/ventilation
Tenkte jeg også skulle ta kontakt med et ventilasjonfirma og høre på pris for å knekke til en slik hette. De kan sikkert også svare på kapasitet på vifter, tykkelse på spirorør etc.
 
bruker en kjøkkenvifte over kokekaret mitt som brukes til kok av 55 liter, viften drar 400m3/t som fungerer bra. det er 80cm rør fra vifte til naturen.
men jeg må ha et vindu åpent i rommet for at det skal komme nok luft inn i rommet når jeg koker
 
Bruker ei vifte på ca 20 cm diameter som settes inn i vinduskarmen når jeg har åpna kjellervinduet og den går hele tida etter at meskinga er over.  Koker på gass og det blir varmt nok i rommet, må åpne vindu i andre veggen for å få tilluft nok.
 
Kjøpte denne vifta som jeg "stappa" inn i ventilasjonsluka og festet med patentbånd i taket i kjellerrommet. Tettet rundt med isolasjon, og brukte fleksirør som henger ned til rett over/på siden av kokekjelen. laget en liten "hette" av fleksirøret, og det fungerer ganske greit. Er et helt annet klima i rommet nå enn da jeg kokte 8 liter damp rett ut i rommet ...

Hvis noen får et godt tilbud på hetta til theelectricbrewery kan det jo tenkes at det kan bli billigere hvis det bestilles fler? Ta isåfall kontakt.

Edit: http://www.clasohlson.com/no/Kanalvifte-TD-350-125/Pr323123000
 
Vi bruker en universal radiatorvifte fra biltema og en 12 V strømforsyning fra ebay som ventlasjon hos oss. Der vi hadde bryggeriet før kunne vi ha ventilasjonsslange fra kanten av gryta og på skrå ned mot vinduet der vifta var montert i en tiliters vaskebøtte som trakt (vifta montert i toppen av bøtta, slangen i et hull i bunnen). Hadde bøtta med vifta hengende ut av vinduet, og som sagt ventilasjonsslangen liggende akkurat på kanten av gryta (åpningen på slangen på høykant, og slangen vannrett bortover). Tok unna alt.

Nå, etter å ha flyttet, så er vinduet høyere oppe enn gryta, og vi har montert radiatorvifta direkte i vinduskarmen, men dette er faktisk ikke riktig effektivt nok når det koker på fullt. Blir noe damp som henger under taket. Skal prøve å ordne en ny ventilasjonsslange fra kanten av gryta, ned i en liten U med avtapping av kondens og opp til vifta i vinduet, og ordne en trakt av ett eller annet slag mellom vifta og slangen.
 
Tror ikke det spiller så stor rolle hvilken temp de er garantert for bare de tåler fuktighet, dampen er ikke så varm oppunder taket heller.  Min er ei slik stor vifte med sjalusi som jeg har plukka bort slik at den er helt åpen og funker som bare det.
 
Takk for alle innspill så langt! Spesielt linken Lunde kom med fra theelectricbrewery.com gav mye interessant info. Vi driver å undersøker pris for å få laget en slik hatt.

Olav
 
Tilbake
Topp