Hvor god utgjæring har dere fått med Verdant i øl som ikke har vært tørrhumla? (Verdier fra tørrhumla øl er upålitelige fordi utgjæringsgraden kan påvirkes av hop creep.)
Jeg ser jeg har brukt den et par ganger (i en brown ale og i en lightversjon av Kinns Bygdeoriginal), og har fått 75 og 74%, og nå har jeg stående en engelsk golden ale som ser ut til å ende på 73%, kanskje på 75. Denne siste har forøvrig gjæra ned veldig fort, nådde 1.014 fra 1.050 på bare tre dager. (Jeg meska den for optimal gjærbarhet, på 63 + 67, en time på hvert steg.)
Den oppfører seg veldig likt 1318, synes jeg, men jeg er ikke sikker på om smaksprofilen er helt lik. Jeg synes jeg kjenner tydelig aprikos, og kanskje kirsebær? (Jeg pleier ikke å kunne kjenne sånt!) Ølet tegner virkelig bra, men jeg er nysgjerrig på dette med utgjæringa. Det kan virke som om Verdant ikke har særlig appetitt på maltotriose, og det er jo i så fall en egenskap den har felles med 1318.
Jeg brukte den forøvrig ikke direkte, men satte en solid starter, siden jeg trengte gjær til 47 liter.