Verdant i engelske øl

Tappa opp 46 liter engelsk golden ale med Verdant i dag, og den tegner bra. Gjæra på 17-19/20 grader, og det meste foregikk på 17/18. Den brukte to uker på å komme seg fra 1.050 til 1.011. 77%. Da hadde jeg meska for å få høy gjærbarhet.
Det er en liten restsødme igjen i dette ølet, som for all del er veldig drikkbart. (Forøvrig humla med Boadicea, som er ei litt sær humle med florale toner, og kombinasjonen med esterne fra Verdant er ganske artig - for å si det sånn:). Men jeg trur nok jeg heller vil bruke den skotske gjæren jeg har brukt før til GA, og som gir et tørrere øl.
Verdant er som kjent en friskus – blowoff-slange er nærmest obligatorisk.

Vis vedlegget 54344
Underskrives!! :p Den er til og med friskere enn "fetteren" Wyeast 1318.
 
Det er en liten restsødme igjen i dette ølet, som for all del er veldig drikkbart. (Forøvrig humla med Boadicea, som er ei litt sær humle med florale toner, og kombinasjonen med esterne fra Verdant er ganske artig - for å si det sånn:). Men jeg trur nok jeg heller vil bruke den skotske gjæren jeg har brukt før til GA, og som gir et tørrere øl.

Underskrives!! :p Den er til og med friskere enn "fetteren" Wyeast 1318.
Oppdatering:

Sitter med et glass av denne nå, og den har hatt godt av lagringa. Esterne fra gjæren og den litt sære humla har gått opp i en høyere enhet som er riktig trivelig - uten at jeg klarer å sette ord på hva det smaker, bortsett fra at det er noe fersken der. Men det er ikke alt. Blomster? Trur faktisk at dette er noe som skal brygges om igjen.

Uten enhver sammenligning forøvrig, så er smaksopplevelsen litt i slekt med den jeg har hatt av Bramling Cross på den måten at det er godt uten at jeg helt klarer å si hvorfor det er godt:).
 
Tilbake
Topp