Verdant i engelske øl

Jeg har notert 74 til 77 % i mørke øl. Har også brukt den i NEIPA, og da har utgjæringen ganske riktig blitt høyere.
Takk:). Da veit jeg hvor det er rimelig å forvente at endestasjonen ligger. (I NEIPA har den bikka 80% hos meg.)

Jeg har topphøsta fra det brygget jeg har gående, og hiver den gjæra oppi en ny batch med Bygdeoriginal-versjonen min i morra. Det er et morsomt - og godt - øl, en hybrid mellom en pils og en engelsk IPA, med malt og humle fra kontinentet, og gjær og IBU fra øyriket. Jeg brygger det med butikkstyrke+, altså svakere enn Kinns originale. Et perfekt øl for overgangen til vinteren:). En dash carafa gir litt farge og et ørlite hint av røsting.
 
Har en skvett Verdant stående i kjøleskapet. Noen erfaringer med denne brukt i en bitter eller et annet britisk øl? Har nå en brown ale med denne til gjæring, så det er lite aktuelt?
 
Har en skvett Verdant stående i kjøleskapet. Noen erfaringer med denne brukt i en bitter eller et annet britisk øl? Har nå en brown ale med denne til gjæring, så det er lite aktuelt?
Jeg synes den har blitt riktig bra i engelsk brown ale. Har også en Doom Bar klone som skal på fat på søndag. Smakte på den forrige dagen. Meget lovende.
 
Jeg synes den har blitt riktig bra i engelsk brown ale. Har også en Doom Bar klone som skal på fat på søndag. Smakte på den forrige dagen. Meget lovende.
Oi, Doom Bar mener jeg å huske fra en pub i London. Siden jeg husker navnet må det være pga at jeg syntes den var bra. Tror jeg bestilte den flere ganger:) Noe i mot å dele oppskriften?
 
Sist redigert:
Hvordan er det med Lallemand og rehydrering nå
Er det noe folk fortsatt driver med?
Ser de skriver:

PITCHINGRehydration and direct pitching of dry yeast into wort are both acceptable methods for inoculating fermentation.Rehydration of Lallemand Brewing yeast in sterile water prior to pitching into wort has been shown to reduce stress on the cell as it transitions from dry to liquid form. However, for most fermentations, this stress is not signicant enough to affect fermentation performance and avor, so good results will also be achieved when direct pitching dry yeast into wort. Use of a rehydration nutrient such as Go-Ferm Protect Evolution has been shown to improve fermentation performance for dicult fermentations.Measure the yeast by weight within the recommended pitch rate range. Pitch rate calculators optimized for liquid yeast may result in signicant overpitching. For assistance with pitching rates, visit our Pitch Rate Calculator optimized for LalBrew Premium dry yeast strains.https://www.lallemandbrewing.com/en/brewers-corner/brewing-tools/pitching-rate-calculator/REHYDRATIONSprinkle the yeast on the surface of 10 times its weight in clean, sterilized water at 30-35°C (86-95°F) for ale yeasts and 25-30°C (77-86°F) for lager yeasts. Do not use wort, or distilled or reverse osmosis water, as loss in viability may result. Stir gently, leave undisturbed for 15 minutes, then stir to suspend yeast completely. Leave it to rest for 5 more minutes at 30-35°C (86-95°F) for ale yeasts and 25-30°C (77-86°F) for lager yeasts.For more information, please visit us online at www.lallemandbrewing.comFor any questions, you can also reach us via email atbrewing@lallemand.comCO NTAC T USWithout delay, adjust the temperature to that of the wort by mixing aliquots of wort with the rehydrated yeast. Wort should be added in 5 minute intervals and taking care not to lower the temperature by more than 10°C at a time. Temperature shock of >10°C will cause formation of petite mutants leading to extended or incomplete fermentation and possible formation of undesirable avors. Do not allow attemperation to be carried out by natural heat loss. This will take too long and could result in loss of viability or vitality.Inoculate without delay into cooled wort in the fermenter. Lallemand Brewing yeast has been conditioned to survive rehydration. The yeast contains an adequate reserve of carbohydrates and unsaturated fatty acids to achieve active growth. It is unnecessary to aerate wort upon rst use.DIRECT PITCH no rehydrationSprinkle the yeast evenly on the surface of the wort in the fermenter as it is being lled. The motion of the wort lling the fermenter will aid in mixing the yeast into the wort.
 
Hvordan er det med Lallemand og rehydrering nå
Er det noe folk fortsatt driver med?
Ser de skriver:
Rehydrerte ikke sist jeg brukte Verdant, bikket 80% utgjæring (Lys /tørrhumlet IPA)
 
Hvordan er det med Lallemand og rehydrering nå
Er det noe folk fortsatt driver med?
Ser de skriver:
Nei:)

Som de selv skriver: However, for most fermentations, this stress is not signicant enough to affect fermentation performance and avor, so good results will also be achieved when direct pitching dry yeast into wort.

Jeg tolker det som: "du kan vurdere å rehydrere, hvis du skal gjære vørter med høy OG o.l.".

Jeg har brukt mye Nottingham og Diamond uten rehydrering i det siste.
 
Nei:)

Som de selv skriver: However, for most fermentations, this stress is not signicant enough to affect fermentation performance and avor, so good results will also be achieved when direct pitching dry yeast into wort.

Jeg tolker det som: "du kan vurdere å rehydrere, hvis du skal gjære vørter med høy OG o.l.".

Jeg har brukt mye Nottingham og Diamond uten rehydrering i det siste.

Og hvor går OG grensa?:D Planlegger en IPA, OG: ~1.065
 
1.100 :p

Jeg har ingen erfaring med Verdant. Men generelt ville jeg bare strødd gjæren rett i dunken uten å tenke på det.
Enig. Men i praksis setter jeg nesten alltid en starter, og kjenner meg mest komfortabel med det, av samme grunn som når jeg bruker fersk gjær. Jeg er ikke sikker på at det egentlig betyr noe, men jeg har det for meg at gjæren er best når den har fått jobba litt - sjøl om formering på starter ikke er det samme som vanlig fermentering av vørter.

Men å strø rett i funker bra. Det man skal passe på, i følge Fermentis, er å la gjæren få være i fred i alle fall et kvarters tid. Det er ikke bra å utsette den for sinnsopprivende mekanisk stress i form av risting og sånt. (Og oksygen skal den ikke ha, så det er jo ikke noen grunn til å riste, heller.)
 
Lallemand har endel Q&A videoer på YouTube, og det er en gjenganger at om du rehydrerer og er happy med det, så er det ingen grunn til å endre rutiner. Drysser du – og det fungerer bra – så fortsetter du med det. Fermentis har sett at forskjellen i viabilitet er på 4-5 %, og at det ikke er målbare forskjeller i verken utgjæring, tid eller usmaker. Men om vøreteren er svært sukkerholdig, kan rehydrering i vann være en god idé. Da tenker jeg at en starter også kan være et alternativ.
 
Oi, Doom Bar mener jeg å huske fra en pub i London. Siden jeg husker navnet må det være pga at jeg syntes den var bra. Tror jeg bestilte den flere ganger:) Noe i mot å dele oppskriften?
Selvsagt ikke :cool: Maltbasen skal være noenlunde riktig, men de bruker sikkert bare engelske malt. Jeg hadde dessuten ikke Northdown og Perle, så jeg erstattet også den sene tilsetningen med humle jeg hadde i huset. 15-16 i IBU er for lavt, men erfaringsmessig bidrar sene tilsetninger med litt ekstra bitterhet. Tror jeg traff godt etter smaken å dømme. https://brewgr.com/recipe/98541/victorias-secret-best-bitter-recipe?public=true
 
Selvsagt ikke :cool: Maltbasen skal være noenlunde riktig, men de bruker sikkert bare engelske malt. Jeg hadde dessuten ikke Northdown og Perle, så jeg erstattet også den sene tilsetningen med humle jeg hadde i huset. 15-16 i IBU er for lavt, men erfaringsmessig bidrar sene tilsetninger med litt ekstra bitterhet. Tror jeg traff godt etter smaken å dømme. https://brewgr.com/recipe/98541/victorias-secret-best-bitter-recipe?public=true
Takker og bukker. Det blir neste brygg :)
 
Selvsagt ikke :cool: Maltbasen skal være noenlunde riktig, men de bruker sikkert bare engelske malt. Jeg hadde dessuten ikke Northdown og Perle, så jeg erstattet også den sene tilsetningen med humle jeg hadde i huset. 15-16 i IBU er for lavt, men erfaringsmessig bidrar sene tilsetninger med litt ekstra bitterhet. Tror jeg traff godt etter smaken å dømme. https://brewgr.com/recipe/98541/victorias-secret-best-bitter-recipe?public=true
Den der ser ikke ille ut. Men jeg ville så klart bytta ut tysk karamell med glitrende engelsk krystall;). Det sier seg sjøl. Men forøvrig ser jeg ikke bort fra at dette ølet havner i en gjæringsdunk ikke langt fra meg. Henta akkurat et par dl. Verdant fra en Bygdeoriginal-klone jeg har gående. Og den må jeg jo finne et godt hjem til.

Ser at du koker i 70 min og ikke taper mer enn 3 liter??
 
Jo, det kan fort bli litt mer. I praksis koker jeg som regel 90 minutter. Og siden jeg har bedre utbytte enn 75 %, blir det ofte til at jeg fyller på med vann under kok. Beregner også humlemengdene underveis, når jeg ser hva sluttvolumet blir.
 
Tappa opp 46 liter engelsk golden ale med Verdant i dag, og den tegner bra. Gjæra på 17-19/20 grader, og det meste foregikk på 17/18. Den brukte to uker på å komme seg fra 1.050 til 1.011. 77%. Da hadde jeg meska for å få høy gjærbarhet.
 
Tappa opp 46 liter engelsk golden ale med Verdant i dag, og den tegner bra. Gjæra på 17-19/20 grader, og det meste foregikk på 17/18. Den brukte to uker på å komme seg fra 1.050 til 1.011. 77%. Da hadde jeg meska for å få høy gjærbarhet.
Jeg har nylig tappet en Brown ale som også tegner bra og gjæret på den temp som du gjæret på. Utgjæringsprosent på 75 %.
 
Jeg har nylig tappet en Brown ale som også tegner bra og gjæret på den temp som du gjæret på. Utgjæringsprosent på 75 %.
Stemmer bra. Du gikk antakelig ikke til ytterligheter for å få maks gjærbarhet?

Jeg meska først lenge og vel på 63 grader med lav pH. Teorien er at limit dekstrinasen da skal få jobba godt. Så la jeg inn et steg på 67 for å forsikre meg om at all stivelsen som er tilgjengelig på temperaturer under 70 blei konvertert. Og jeg droppa det steget på 72 som jeg som regel bruker, så jeg fikk ikke en ekstra dose dekstriner fra det, heller. Og jeg bruker ikke utmesk. Jeg gjorde altså det jeg kunne for å få høy gjærbarhet.

Det kunne vært artig å høre hvor høy gjærbarhet folk har klart å få ut av Verdant. Med en vanlig maltgrist, så klart. Og uten tørrhumling, siden hop creep ofte drar opp prosenten. (Siste NEIPA'en min, med 1318, endte på 80% på grunn av det.)
 
Stemmer bra. Du gikk antakelig ikke til ytterligheter for å få maks gjærbarhet?

Jeg meska først lenge og vel på 63 grader med lav pH. Teorien er at limit dekstrinasen da skal få jobba godt. Så la jeg inn et steg på 67 for å forsikre meg om at all stivelsen som er tilgjengelig på temperaturer under 70 blei konvertert. Og jeg droppa det steget på 72 som jeg som regel bruker, så jeg fikk ikke en ekstra dose dekstriner fra det, heller. Og jeg bruker ikke utmesk. Jeg gjorde altså det jeg kunne for å få høy gjærbarhet.

Det kunne vært artig å høre hvor høy gjærbarhet folk har klart å få ut av Verdant. Med en vanlig maltgrist, så klart. Og uten tørrhumling, siden hop creep ofte drar opp prosenten. (Siste NEIPA'en min, med 1318, endte på 80% på grunn av det.)
Mesketemp 66 grader på Brown alen.
 
Mesketemp 66 grader på Brown alen.
Akkurat. Denne ligninga går opp:).

Nå kom jeg nettopp på at jeg brygga en Brown ale i mars med Verdant, så da måtte jeg jo teste. Utmerket øl, men litt spes; jeg fikk det for meg å teste å humle med Saaz:p! Krydderpreget kræsjer litt med stilen:).
 
Tilbake
Topp