Verdant i engelske øl

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Er det noen som har rukket å teste Lallemand Verdant i annet enn NEIPA? Den får mye skryt, og om det endelig har dukket opp et godt tørr-alternativ til WY1318, WLP013 og de andre vi gjerne bruker i engelske øl, så er jo det gode nyheter. S-04 er litt kjedelig, Nottingham og Windsor har litt frynsete rykter? Tenkte å røre sammen en ESB snart, og jeg har litt topphøstet Verdant i kjøleskapet. Noen som har innspill?

VERDANT.jpg
 
Interessant, men ut fra denne kan man kanskje tvile på om den er rett til Bitter.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20210218-181206.png
    Screenshot_20210218-181206.png
    145,4 KB · Sett: 52
Jeg har brygget en brown porter med verdant som jeg er godt fornøyd med. Etter min gane gir den en del av det "engelske preget" som jeg er ute etter. Jeg har selv planer om en bitter med verdant etterhvert. Det som selger den for meg er den relativt lave attenuasjonen.
 
Enig med @PetterL over her. Jeg har brukt både 1318 og Fuller's (går ut fra at London er Fuller's) i en bitter, og foretrekker Fuller's. Jeg tror Verdant er nære nok til 1318 til at du kan bruke dem om hverandre. Jeg har en snart tappeklar brown ale med den, og den tegner bra. I går satte jeg en etterligning av Kinns Bygdeoriginal med den, og regner rolig med at det blir brukbart.

Så altså; jeg har ingen kvaler med å bruke den i engelske øl der jeg ellers ville brukt 1318 - men i en bitter ville jeg brukt London. Bryggosofene har sjølsagt testa den mot Imperials A09 PUB, som er fra Fuller's - og fant at de var like. https://brulosophy.com/2020/01/30/y...allemand-london-esb-the-bru-club-xbmt-series/
 
Sist redigert:
Siden du nevnte Windsor: Jeg har prøvd den, og den lager virkelig godt øl - men attenuerer ekstremt dårlig. Ønsker du sødme i et øl, kan den være interessant.
 
Siden du nevnte Windsor: Jeg har prøvd den, og den lager virkelig godt øl - men attenuerer ekstremt dårlig. Ønsker du sødme i et øl, kan den være interessant.
Jeg har aldri prøvd det, men mange anbefaler en blanding av Windsor og Nottingham til engelske øl. Winsor lager visst godt øl og Notty hjelper med attenuasjon. Kanskje verdt å prøve?
 
Forsøkte London i noe ESBlignende for noen uker siden.
Flasket etter 12 dager. Unormalt uklart øl. Vørteren var bra.
Brukte klarningsmiddel i slutten av kok samt Brewer clarex i bøtta. Ikke CC.
Tok av litt slurry men vet ikke om den blir brukt flere ganger.

Utgjæringa vet jeg ikke, prøven ble slått ut av ei som ville hjelpe til :)
Får sjekke ei karbonert flaske senere i helga. Går vel det og.
 
Jeg har aldri prøvd det, men mange anbefaler en blanding av Windsor og Nottingham til engelske øl. Winsor lager visst godt øl og Notty hjelper med attenuasjon. Kanskje verdt å prøve?
Høres slett ikke dumt ut.
Forsøkte London i noe ESBlignende for noen uker siden.
Flasket etter 12 dager. Unormalt uklart øl. Vørteren var bra.
Brukte klarningsmiddel i slutten av kok samt Brewer clarex i bøtta. Ikke CC.
Tok av litt slurry men vet ikke om den blir brukt flere ganger.

Utgjæringa vet jeg ikke, prøven ble slått ut av ei som ville hjelpe til :)
Får sjekke ei karbonert flaske senere i helga. Går vel det og.
Merkelig. Nå har jeg ikke brukt den, men alt øl jeg har brygga med andre versjoner av gjæren til Fuller's har blitt helt klart raskt - litt for raskt faktisk, for den hiver seg ned fortere enn en italiensk fotballproff. Jeg bruker forøvrig samme teknikker som deg.
 
Hvor god utgjæring har dere fått med Verdant i øl som ikke har vært tørrhumla? (Verdier fra tørrhumla øl er upålitelige fordi utgjæringsgraden kan påvirkes av hop creep.)

Jeg ser jeg har brukt den et par ganger (i en brown ale og i en lightversjon av Kinns Bygdeoriginal), og har fått 75 og 74%, og nå har jeg stående en engelsk golden ale som ser ut til å ende på 73%, kanskje på 75. Denne siste har forøvrig gjæra ned veldig fort, nådde 1.014 fra 1.050 på bare tre dager. (Jeg meska den for optimal gjærbarhet, på 63 + 67, en time på hvert steg.)

Den oppfører seg veldig likt 1318, synes jeg, men jeg er ikke sikker på om smaksprofilen er helt lik. Jeg synes jeg kjenner tydelig aprikos, og kanskje kirsebær? (Jeg pleier ikke å kunne kjenne sånt!) Ølet tegner virkelig bra, men jeg er nysgjerrig på dette med utgjæringa. Det kan virke som om Verdant ikke har særlig appetitt på maltotriose, og det er jo i så fall en egenskap den har felles med 1318.

Jeg brukte den forøvrig ikke direkte, men satte en solid starter, siden jeg trengte gjær til 47 liter.
 
Hvor god utgjæring har dere fått med Verdant i øl som ikke har vært tørrhumla? (Verdier fra tørrhumla øl er upålitelige fordi utgjæringsgraden kan påvirkes av hop creep.)

Jeg ser jeg har brukt den et par ganger (i en brown ale og i en lightversjon av Kinns Bygdeoriginal), og har fått 75 og 74%, og nå har jeg stående en engelsk golden ale som ser ut til å ende på 73%, kanskje på 75. Denne siste har forøvrig gjæra ned veldig fort, nådde 1.014 fra 1.050 på bare tre dager. (Jeg meska den for optimal gjærbarhet, på 63 + 67, en time på hvert steg.)

Den oppfører seg veldig likt 1318, synes jeg, men jeg er ikke sikker på om smaksprofilen er helt lik. Jeg synes jeg kjenner tydelig aprikos, og kanskje kirsebær? (Jeg pleier ikke å kunne kjenne sånt!) Ølet tegner virkelig bra, men jeg er nysgjerrig på dette med utgjæringa. Det kan virke som om Verdant ikke har særlig appetitt på maltotriose, og det er jo i så fall en egenskap den har felles med 1318.

Jeg brukte den forøvrig ikke direkte, men satte en solid starter, siden jeg trengte gjær til 47 liter.
Jeg har notert 74 til 77 % i mørke øl. Har også brukt den i NEIPA, og da har utgjæringen ganske riktig blitt høyere.
 
Tilbake
Topp