Verdt å skaffe seg vinballong?

Eg kan få tak i ein stilig, litt eldre vinballong i klart glass. Litt usikker på kor stort volumet er, men den ser ut som en standard størrelse. Eg kjem sannsynlegvis ikkje til å brygge verken cider, brett-øl eller surøl. Det går stort sett i ale, tidvis i alkoholprosent rundt 10 og har også forsøkt med bær i stout som eg var godt fornøgd med.

Er det noko poeng i å ha ein slik ballong til mine bryggebehov? Langtidslagring før flaskekarbonering er kanskje ikkje ein god ide?
 
Glassballong kan være litt skummel ift håndtering, vasking osv. Ville droppa det, og heller bruke gjæringskar i plast eller rustfritt.
 
En ballong er vel mer eller mindre et robust gjæringskar du ikke lettvint kan ta lokket av, og som er veldig atmosfære beskyttet. Dermed er det bedre for følsomme øl slik som surøl (slik jeg forstår det). Kjør på og brygg et ale i den og sjekk det er gudd. Mistenker det er noe drit å flytte på uten (netting)håndtak som noen av de har, men det er sånt du finner ut i prøvebrygget.
 
Glassballong kan være litt skummel ift håndtering, vasking osv. Ville droppa det, og heller bruke gjæringskar i plast eller rustfritt.

Den glassballongen er vel et alternativ til et stålkar. Glass og stål har det felles at de ikke slipper gasser gjennom, så øl kan langtidslagres uten å bli påvirket av oksygen. Glass er skummelt fordi det er knusbart, men om du er sikker på at du kan håndtere den uten å måtte utføre tvilsomme c-moment med den, synes jeg den er en god ide.

Mye mulig at det å langtidslagre et øl som egner seg for det på en slik ballong vil gi et godt resultat. Juleølet til 2020, f.eks.:).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp