Vestkast #15 og Sinterklaas (7F)

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Juli er mnd for juleøl-brygging. Jeg har derfor lest mange oppskrifter for å finne noe jeg ønsket å brygge. Kom derfor over Sinterklaas (7F/Gahr) sitt ølsett på BryggSelv. Etter å ha lest oppskriften for første gang, fikk jeg en guffen følelse av deja vu...
Det tok meg litt tid å resonere meg frem til hvor jeg hadde lest / hørt denne oppskriften før... og det var jo fra mesteren selv.
Måtte derfor høre Vestkast sin 15. episode (Spacekraft er nede når dette skrives) en gang til med oppskriften i hånd, og joda. Tar du bort dadlene og et ørlite humlebytte i Sinterklaas - er det denne oppskriften Gahr brygger :)
Så da var det ikke mer å tenke på... det blir Sinterklaas - Belgisk dobbel - til jul (eller neste jul...)
 
Sist redigert:
Har du smakt denne? Jeg lurer på hva jeg skal brygge til jul. Har fra før en lakrisporter og en RIS som skal få godgjøre seg. Lurer på kanskje en bock og en slik sinterklaas :)

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
 
Ikke smakt, men grunnoppskriften er en standard Belgisk Dobbel. Kommer til å gjære i to kar siden gjæren er litt lumsk, og har dadler i kun den ene
 
Pitch på 18 og deretter fristigning. Ikke la temperaturen synke etter stormgjæring. Wlp550 er litt sær på temperatursenking
 
Juli er mnd for juleøl-brygging. Jeg har derfor lest mange oppskrifter for å finne noe jeg ønsket å brygge. Kom derfor over Sinterklaas (7F/Gahr) sitt ølsett på BryggSelv. Etter å ha lest oppskriften for første gang, fikk jeg en guffen følelse av deja vu...
Det tok meg litt tid å resonere meg frem til hvor jeg hadde lest / hørt denne oppskriften før... og det var jo fra mesteren selv.
Måtte derfor høre Vestkast sin 15. episide (Spacekraft er nede når dette skrives) en gang til med oppskriften i hånd, og joda. Tar du bort dadlene og et ørlite humlebytte i Sinterklaas - er det denne oppskriften Gahr brygger :)
Så da var det ikke mer å tenke på... det blir Sinterklaas - Belgisk dobbel - til jul (eller neste jul...)
Er ikke ute etter å kverulere, men skjønner ikke innlegget. Et ølsett av Gahr er det samme som en oppskrift Gahr bruker? Er vel ikke så rart?
 
Ikke rart, men jeg syntes det var verd en post...
Tanken var at dersom noen skulle brygge settet, kunne de kose seg med podkasten - dersom de ikke allerede hadde sett sammenhengen.
Dersom noen hørte podkasten og ønsket oppskriften, vet de nå hvor de finner den.
Mange poster jeg heller ikke skjønner...
 
Har du smakt denne? Jeg lurer på hva jeg skal brygge til jul. Har fra før en lakrisporter og en RIS som skal få godgjøre seg. Lurer på kanskje en bock og en slik sinterklaas :)

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
Ølet som ble brygget i episode 15 heter Meltzer, og finnes ihvertfall for salg i Bergensområdet. Det er sikkert ikke heeelt likt det du får ut av bryggesettet (bryggeoppsett, gjær, humle, etc..), men du får en meget god pekepinn. For egen regning må jeg legge til at det er et svært godt øl :)
 
Juli er mnd for juleøl-brygging. Jeg har derfor lest mange oppskrifter for å finne noe jeg ønsket å brygge. Kom derfor over Sinterklaas (7F/Gahr) sitt ølsett på BryggSelv. Etter å ha lest oppskriften for første gang, fikk jeg en guffen følelse av deja vu...
Det tok meg litt tid å resonere meg frem til hvor jeg hadde lest / hørt denne oppskriften før... og det var jo fra mesteren selv.
Måtte derfor høre Vestkast sin 15. episode (Spacekraft er nede når dette skrives) en gang til med oppskriften i hånd, og joda. Tar du bort dadlene og et ørlite humlebytte i Sinterklaas - er det denne oppskriften Gahr brygger :)
Så da var det ikke mer å tenke på... det blir Sinterklaas - Belgisk dobbel - til jul (eller neste jul...)

Det blir visst til at jeg må brygge denne:). Har skaffet sukker og gjær (var noe kjent ved det der:p), sirup og Special B, og dadler er det jo sesong for.

Dette er ikke akurat hjemmebane for meg; det er første forsøk på denne øltypen, som ikke er min favoritt, men det er dem blant "kundene" mine (vel, svigerdattera mi, da) som liker den, og kunden har jo som kjent alltid rett. So here we go. Kanskje jeg blir omvendt.

Så hvordan gikk prosjektet ditt (jeg går ut fra at du har prøvesmakt litt)? Og har du noen gode råd?
 
Sist redigert:
Har smakt både Meltzer og Sinterklaas. Mulig jeg husker dårlig, og jeg smakte de ikke ved siden av hverandre, men synes Meltzer hadde mer smak enn Sinterklaas.
 
Tilbake
Topp