Hjemmelaget kandisirup (Var: Hvor får jeg kjøpt diammonium fosfat?)

Ser ikke utsom jeg helt har bryggedato klar. Mulig det blir neste helg, mulig helgen etter. Derfor tenkte jeg kanskje invertering var lurt. Har enda ikke laget annet enn knekk eller lys kjip guffe...

Ser fremgangsmåten (med unntak av inverteringsdteget) ellers grei ut? Temp etc.

Er det riktig å drøye tilsetningen av hjortetakksalt til temoeraturen er godt over 125? - De to siste gangene jeg prøvde var den med fra start, og det ble ikke noe særlig.. var også litt vel gavmild med kjølevannet, så mulig det kan ha ført til krystallisering (?) av sukkeret?

b024a3127efa6fdfd4cbdd84c9775569.jpg


8b6369b8a6ba590b6678030b11a69838.jpg


Dette var resultatet av 3kvarter med putring og justering
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Krystallisering ja :( vet ikke om det kan reddes, jeg fikk samme resultat med hjortesalt. Jeg bruker gjærnæring, og har det i fra start.
 
Krystallisering ja :( vet ikke om det kan reddes, jeg fikk samme resultat med hjortesalt. Jeg bruker gjærnæring, og har det i fra start.
Dette var bilder fra forsøk nr.2. ikke kommet i gang med forsøk 3 enda. Bokfører mente av vi var nødt å vaske leiligheten først... Da har man bare å utsette det som virkelig teller.

Vil sitronsyre være med på å forhindre krystallisering? Eller er det kun temperaturen som avgjør?

Hvis det ikke går denne gangen går jeg til innkjøp av gjærnæring...

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Et vanlig triks for å redusere krystallisering er å pensle med vann langs kanten for kjøling og forhindring av krystalloppbygging
 
Wohoo!

3.forsøk - noe utsatt, men suksess!


20min inverteringssteg på 125grader med noe som tilsvarer en stor kvart teskje med sitronsyre.

Så varmet opp til 135grader, hvor 7gram hjortesalt ble kastet håpefult og brutalt i kjelen - boom! Gult skum og ammoniakk party i kjelen!

Varmet opp til 145, så kjølt sakte ned til 120, ved å drysse vann fra en silikonpensel og røre forsiktig med tresleiva.

Deretter opp igjen til 148, for så å holde den der i 10min.

Kjølt rolig ned til 100, så satt kjelen i vannbad til ca 80. Helt over på glass og satt i kjøleskapet :)

Nå må bare bryggselv få inn wlp550, så er det juleøl batch 2 på G


500g sukker (inkl posen)
520g sirup (ish)

1244be5109fd44ec49565f8f07e4228d.jpg


f8a4f0ffbdc88a74ae9f706c47ee80c0.jpg


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Krystallisering ja :( vet ikke om det kan reddes, jeg fikk samme resultat med hjortesalt. Jeg bruker gjærnæring, og har det i fra start.
Skal det ikke krystallisere?? Min gjorde det, blandet wyeast gjærnæring, sukker å vann og rørte under oppvarming. Plutselig ble det en tjukk kornete masse før det begynte å smelte og bli flytene igjen. Varmet da opp til 140 grader avkjølte med en kopp vann og varmet til 140 igjen. Ble brukt i en quad som nå hvertfal jeg syntes er god.
 
Ser ikke i din profil hvor du bor, men jeg har denne om du trenger.
MGF: JUL 13 16
Butikkpris
1f128d14b51aecbd24999813c4358283.jpg
Takker for tilbudet, men velger å takke nei :)
Holder til på kalbakken, så ikke såå lange biten unna.

Har kjøpt og betalt for 2poser hos bryggselv, så venter nok da heller på disse. (Var noe EDBkluss da jeg kjøpte dem)







Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Skal det ikke krystallisere?? Min gjorde det, blandet wyeast gjærnæring, sukker å vann og rørte under oppvarming. Plutselig ble det en tjukk kornete masse før det begynte å smelte og bli flytene igjen. Varmet da opp til 140 grader avkjølte med en kopp vann og varmet til 140 igjen. Ble brukt i en quad som nå hvertfal jeg syntes er god.
Ok, da er det nok bra. De gangene jeg har fått krystallisering på denne måten har jeg ikke klart å snu skuta.
 
Hvordan unngår man det da?? Har bare laget en gang jeg oc trodde det var sånn det skulle være..
Noen personlige erfaringer:

Nok sukker i kjelen.

500g i en litt høy 4literskjele fungerte fint

Bør være en 2-3cm fra bunnen til toppen av laka (når vannet er fordampet)

Ikke for høy effekt på kokeplata (5/12 hadde jeg min på.

Tilsatte vannet i kokende tilstand (2-3 dl på 500g sukker

Viktig at alt sukkeret er oppløst (klar gjennomsiktig tykk væske i kjelen) pådette tidspunktet tilsatte jeg en liten halv teskje med sitronsyre.


I det temperaturen overstiger 100grader er det viktig å følge med hele tiden. Rør rolig med en tresleiv eller slikkepott, ikke bruk visp. Jeg tror man skal være forsiktig med for mye røring ;)

Tilsett forsiktig vann i laken for å redusere temp (du trenger mye mindre enn du tror) jeg endte opp med å bruke en kombinasjon av å dryppe vann fra en silikongrillpensel og å helle én og én tskje over rørepinnen.

Bruk nok hjortesalt, (gjærnæring har jeg ikke erfaring med) Brukte ca 7gram (en god toppa spiseskje ca) Jeg hadde dette i sukkeret da det var omtrent 130grader varmt..

Dette er på ingen måte dokumenterte fakta, men erfaringer fra 2misslykkede og 1 vellykket forsøk.

Sirupen smakte helt fantastiskt godt. Kunne sikkert tatt den bittelitt lengre, men det får bli neste gang :)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Invertert kandisirup:
Jeg har aldri laget invertert kandisuirup tidligere, men mye karamell - så dette gikk som forventet... altså ikke helt som planlagt :)
Med utgangspunkt i 2 kg sukker, skulle jeg lage to forsjellige siruper, men med fire variabler - 2*vannmengde + 2*diammonium fosfat. Variasjonene ble derfor som følger:
1. 1 liter vann + 1 kg sukker + hornsalt + melkesyre (Lactol)
2. 0,2 liter vann + 1 kg sukker + 3 ts gjærnæring Wyeast + melkesyre (Lactol)
I utgangspunktet vet jeg ikke om melkesyre kan invertere sukker, men siden cjohansen hadde nevnt 'kjip smak' på sitronsyre, valgte jeg melkesyren under fanen 'syre er syre'. Tiden vil vise om sirupen krystalliserer seg eller ikke.
Grunnen til at jeg ønsket å teste med mye vann (etter anbefalte oppskrifter begge to) og lite vann, var for å teste hypotesen 'vannmengde er mindre viktig enn temperatur'.
Jeg startet med versjon 1 som hadde mye vann. Som forventet tok det lang tid å få temperaturen opp. Målet er å heve temperaturen to ganger til mellom 121 graderC og 143 graderC. Versjon 1 kokte lenge, og jeg følte jeg hadde meget god til til smaking, fargeprøver og foto :) Dette var meget behagelig. Etter tilsetning av hornsalt med vernebriller, tykke-gryte-klut-hansker, viften på max og finduer og dører åpne - følte jeg at jeg hadde god kontroll. Faktisk så god kontroll at jeg besluttet å starte Versjon 2 mens versjon 1 var på kok...

Versjon 2 hadde 1/5 av vannet (0,2L). Jeg forventet en mye raskere reaksjon når jeg denne gangen tilsatte gjærnæring. V1 hadde gradvis endret farge. V2 starter fargeendring umiddelbart sammen med at temperaturen steg svært hurtig. Regner med at det tok V1 - 45 minutter å nå 142 graderC - og det tok V2 under ett minutt å nå samme temperatur og farge.
Hypotesen om at det ikke er vannmengde, men temperatur som er viktig ble delvis bekreftet, men....
Bilde til venstre er tatt ca 20 sekunder før bilde til høyre. Alledrede kan du se fargeendring og volumøkning.
V1V2.jpg

Jo mer vann - jo bedre tid har du. Dess mindre vann - jo kortere tid har du før temp stiger og sirupen blir mørk. Jeg har for mange variabler til å konkludere hvorvidt vannmengde påvirker smaken.

V2 steg så hurtig at jeg antar at min max måling på 146 graderC er unøyaktig. Jeg vil anta at deler av gryten holdt en høyere temperatur og dermed også kan ha skapt en bitter smak.
Min kone 'blindtestet' dem - dvs. hun brydde seg ikke om hva som var hva.... - og bekreftet at V2 var bitter.

Ved testing under produksjon kunne jeg ikke kjenne de kjipe smakene som cjohansen fikk ved bruk av sitronsyre når jeg brukte melkesyre. Som sagt har jeg ingen formening om at Lactol fungerer til invertering - ei heller hvorvidt mengden jeg brukte (1/2 ts) er tilstrekkelig.

Fargen endret seg svært hurtig på V2. Dette vises godt på sammenligningene jeg gjorde. V1 var trolig (målte ikke) på kok 35 min før jeg startet med V2. På tross av dette ble V2 ferdig lenge før V1.
1-2.jpg

Oppsummert er dette en svært enkel prosess. Vær forsiktig da det er høye temperaturer og litt kjipe gasser som utvikles.
Jeg anbefaler alle å bruke en del vann. Så mye som 0,5L / 1kg sukker. Dette gir deg handlingsrom og fjerner all stress. Jeg tviler på at det påvirker smaken negativt. Dersom du ønsker å nå valgt temperatur (121-143) to ganger, anbefaler jeg at du tilsetter 0,1 liter etter at sirupen er nedkjølt og før oppvarming nr. 2. Dette gir deg tilstrekkelig tid også i neste fase.
Følger du disse enkle råd, er dette noe som alle kan gjøre.

Over har jeg vist mine to versjoner. Her kommer imidlertid min anbefaling, og hvordan jeg vil gjøre dette neste gang.
kok.jpg

0,5L vann + 1kg sukker + 1/2ts melkesyre + (15g hornsalt eller 3ts gjærnæring)
Hell vann + sukker + syre i en kjele og kok i 10 min. Pass på! jo mer konsentrert sukkeret blir, jo lavere temp koker det på. Skru gradvis ned effekten på platen.
Etter 10 min tilsett hornsalt/gjærnæring. Dette 'eksploderer' i gryten, så tilsett litt etter litt i en gryte større enn 5 liter.
Overvåk kontinuerlig både farge og temperatur. Du ønsker å ligge mellom 121 graderC og 143 graderC. Jo høyere temp - jo mørkere sirup. Dersom du er redd for bitter smak - hold deg under ca 140 graderC.
Når du har nådd 'din' temp, skru av varme og la sirupen kjøle seg ned. Når den har kommet under 100 graderC (?), tilsetter du 0,1L vann og starter ny oppvarming.
Når ny temp er nådd, er du ferdig. La sirupen kjøle seg av. Varm noen glass til ca 60 graderC, og overfør sirupen når den har nådd samme temperatur. Dersom det er mye sirup som henger igjen i kjelen, venter du til glasset er kaldt - varmer kjelen igjen og heller i glasset. Siden glasset med sirup nå er kjølig, vil en liten temperaturendring trolig ikke sprekke glasset.

tips: dersom sukker henger langs kanten når du koker, kan du 'male' sukkerkanten av med en pensel og vann. Kommer det ikke av umiddelbart - fortsett å 'male' med vann.

[Edit] V2 ble for bitter og ble kassert... V1 smaker fantastisk :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp