Vestkast - en norsk podcast om øl og ølbrygging!

Skotsk øl. Kan dere ikke lage noe på skotsk øl. I disse tider da humle er dyrt, og gode råd er enda dyrere (jfr. "konsu. lent")

Det er notert, hr. Berger! Personlig har jeg liten erfaring med skotske øl (bortsett fra en noe tåkete korpstur til Edinburgh i min ungdom, minnes vagt at McEwans Heavy gikk ned på høykant...), desto større grunn til å utforske stilen(e). Tips til kommersielle eksempler jeg bør prøve?

"There is already to much american IPAs in the world" -Abraham Lincoln-

"Man kan aldri få et for stort utvalg av amerikanske IPA som er brygget med kjærlighet og omhu" -Miguel.

Men. En sånn episode hadde egentlig vært mer interessant om man tok for seg selve prosessen, ikke nødvendigvis oppskriften.

I mine øyne så er oppskriften kanskje 20%, men prosessen hvordan man behandler og når man tilsetter humlene I en IPA det som virkelig tar en IPA fra middelmådig vinmonopol-IPA til et fantastisk øl.

"Man kan aldri få et for stort utvalg av amerikanske IPA som er brygget med kjærlighet og omhu" -Miguel.

Men. En sånn episode hadde egentlig vært mer interessant om man tok for seg selve prosessen, ikke nødvendigvis oppskriften.

I mine øyne så er oppskriften kanskje 20%, men prosessen hvordan man behandler og når man tilsetter humlene I en IPA det som virkelig tar en IPA fra middelmådig vinmonopol-IPA til et fantastisk øl.
hehe, er selvfølgelig helt enig med både deg og @loebrygg at Amerikansk IPA fortjener en episode. Er bare veldig langt fra den type øl jeg liker. Kan faktisk med hånden på hjertet si at jeg enda ikke har smakt en A-IPA som jeg virkelig likte. Mye som går ann å drikke selvfølgelig men er rett og slett ikke min ølstil.

Det er notert, hr. Berger! Personlig har jeg liten erfaring med skotske øl (bortsett fra en noe tåkete korpstur til Edinburgh i min ungdom, minnes vagt at McEwans Heavy gikk ned på høykant...), desto større grunn til å utforske stilen(e). Tips til kommersielle eksempler jeg bør prøve?

Belhaven's St.Andrew er det eneste jeg kommer på i farten - og den er vel humlet litt ut av stil. Og så er det en serie med andre gode butikkøl - som den stakkars hukommelsen min forgjeves graver etter. (pinlig:().

Jeg vil bare rette meg opp litt. Jeg skrev middelmådig vinmonopol-IPA litt over her..

Jeg mener ikke at de som har ølet sitt på polet brygger middelmådig øl. Det jeg mente var at når det når ganen til forbrukeren så er det veldig veldig ofte middelmådig. Som hjemmebrygger setter man ikke ølet sitt på et varmt lager i flere uker for å så drikke det.

Poenget var at hvis man er nøye med humla (som driver en IPA) så er det den beste IPAen man kan få smakt i hele sitt liv, med mindre man ligger på rygg på bryggeriet med åpen munn og en hånd rundt smaksventilen på gjæringstanken.

Innis and Gunn har vel noen gode?

Har jeg faktisk ikke smakt. De jeg tenker på, er ganske vanlige i butikker med litt utvalg. Tjukke/breie flasker.
Interessen for skotsk har litt spinkelt grunnlag; 4-5 øl jeg har smakt, og så de to jeg har brygget. Men det har vært godt. Og så har jeg lest litt. Samme virkning som å lese kokebøker; du kan bli bra sulten av det:p.

Har jeg faktisk ikke smakt. De jeg tenker på, er ganske vanlige i butikker med litt utvalg. Tjukke/breie flasker.
Interessen for skotsk har litt spinkelt grunnlag; 4-5 øl jeg har smakt, og så de to jeg har brygget. Men det har vært godt. Og så har jeg lest litt. Samme virkning som å lese kokebøker; du kan bli bra sulten av det:p.
Skotsk øl er også et mysterium for meg. Jeg vet at det finnes, ut fra litteraturen høres det godt ut, har smakt én wee heavy... ellers: vakuum.

Ron Pattinson har skrevet en del om skotsk øl. Problemet er at mye av det er vanskelig å skille fra engelsk øl. Skottene brygget også kollosalt mye IPA på 1800-tallet, så det er ikke helt sant at de brukte lite humle.

Ron Pattinson har skrevet en del om skotsk øl. Problemet er at mye av det er vanskelig å skille fra engelsk øl. Skottene brygget også kollosalt mye IPA på 1800-tallet, så det er ikke helt sant at de brukte lite humle.

Sant nok, men det var vel stort sett for eksport? De var jo i det hele tatt store på eksport i riktig gamle dager. Men øl for hjemlig konsum, det som var for vanlige folk, måtte bli humlesvakt.
En annen bok: Gregory Noonan: Scotch Ale (I "Classic Beer Style Series").

Tilbake
Topp