Nei, det stemmer nok ikke. Skottene har vært et handelsfolk i uminnelige tider, og klarte nok å importere humle også for eget bruk. Her har du f.eks. en 60/- med 68 IBU.
Er det ikke gjerne skatt som historisk sett har hatt innvirkning på bruk av humle og dens alternativer?De var pent nødt til å importere humle, siden den ikke trives særlig godt i Skottland. Og dermed ble den dyr, hvilket er et klassisk incitament til å bruke lite av en vare.
Er det ikke gjerne skatt som historisk sett har hatt innvirkning på bruk av humle og dens alternativer?
Klart vi kan! Jeg setter det høyt oppe på listen over prosjekter vi tar tak i til høsten.Hei kan dere lage en episode om barley wine? Masse historie og utfordrende bryggeteknisk please please please
Dra med Old Ale med det samme, sånn for syns skyld.Klart vi kan! Jeg setter det høyt oppe på listen over prosjekter vi tar tak i til høsten.
Dra med Old Ale med det samme, sånn for syns skyld.
Dra med Old Ale med det samme, sånn for syns skyld.
Lov å be om oppskrift?Ja - sitter akkurat og prøvesmaker juleølet mitt; en 1845-klone med en oppskrift som nok er en del tyngre enn originalen. Skulle gjerne hørt den episoden nå for å få en liten kikk inn i krystallkula.
Lov å be om oppskrift?
De var pent nødt til å importere humle, siden den ikke trives særlig godt i Skottland. Og dermed ble den dyr, hvilket er et klassisk incitament til å bruke lite av en vare.
@in.primis.cervisium
Gregory J. Noonan har et kapittel om "Hops and bittering" i sin "Scotch Ale" (i Classic Beer Styles serien). Han oppsummerer slik: "Bitterness and hoppiness were not dominant factors in Scotch and Scottish ales of the last century, nor are they today". (s. 77) (Boka er fra 1993)
Nerdekamp om skotsk øl mellom Finn Berger og in.primis.cervisium hører vi gjerne på.Jeg innser at her ligger det stoff til en veeeeeldig nerdete podcastepisode
Ja... Og på side 74, 75 og 76 så nevner han typisk bruk av 6.75 gram per liter, 9 gram per liter og 12 gram per liter i forskjellige type brygg med et eksempel på tørrhumling i en Skotsk IPA (OG 1.063) på 2 gram per liter.
Da snakker vi tross alt om noe som tilsvarer 168-300 gram humle (pluss evt. tørrhumling) i en 25 liters batch. Det er kanskje marginalt mindre enn hva Engelskmennene brukte i sine brygg på samme tid (1800 tallet) men jeg vil ikke akkurat si at det er beskjedne mengder humle.
I tillegg så har Ron Pattinson det siste tiår eller to gått igjennom bryggelogger fra Skotske bryggerier og dokumentert at det ble brukt betydelig mer humle i Skotland på 1800 tallet enn hva man har trodd tidligere. Så langt har han postet rundt 60 av disse oppskriftene på bloggen sin og mener med disse å også kunne avkrefte diverse andre påstander om Skotsk brygging... som at de kokte veldig lenge, brukte roasted barley, gjæret kaldt og brukte lite humle...
Han ga også ut en e-bok om Skotsk ale i 2013.
Etter å ha lest igjennom mye av hans innlegg og oppskrifter om Skotsk øl må jeg si at han er ganske overbevisende. Selv om jeg har Noonan's bok og synes den er vel verdt pengene så tror jeg nok den er litt utdatert...
Men jeg kan vel også si meg enige med deler av Noonan's setning som du gjenga tidligere. Dog bare om man fjerner noen av ordene så den leser : "Bitterness and hoppiness... not dominant factor in Scotch and Scottish ales ... today"